Log ind

Venues skaber muligheder for bæredygtige events

Af Alexander Melchior | 29 marts, 2019 | 5 min | #bæredygtighed

At skabe bæredygtige møder og events kan være svært uden venues og konferencecentre der for alvor dedikerer sig til bæredygtige tiltag. Vi har kigget på hvad det vil sige, at være et bæredygtigt venue.

Bæredygtige events er nemmest at skabe, når man kan finde en venue der allerede gør sig ansvarlige i bæredygtige tiltag, og som har implementeret et generelt fokus på bæredygtighed i deres forretningsgang.

Tiderne hvor en “bæredygtigheds”-notits på en venues hjemmeside der proklamerer et vagt budskab om recycling, er ikke længere nok for hverken planlæggere, virksomheder eller gæster. Istedet forventes der handling over ord, og direkte målbare bæredygtighedsresultater der rent faktisk batter.

 

Implementering over marketing

Mens kommunikation om bæredygtige tiltag, planer og certificeringer er en central del af alle bæredygtighedsstrategier, er tiden ikke længere til, at der ikke ligger handlinger bag ordene. Både deltagere, planlæggere og kunder er blevet mere kritiske og opmærksomme på, om venues sørger for også at leve efter deres kommunikation og marketing.

Derfor fokuserer flere og flere venues på at blive certificerede med forskellige standarder der kan vise at de rent faktisk arbejder målrettet med bæredygtighed i deres forretning og identitet.

Hårde industristandarder som ISO 20121 for events og ISO 14001 har indtaget en vigtigere rolle når virksomheder og planlæggere skal vælge venue. Disse mangement system standarder guider og regulerer hvordan venues arbejder med bæredygtighedsproblematikker, og sætter målsætninger der skal gøre det muligt at følge fremskridt inden for eksempelvis bedre bekæmpelse af spild, udledning af Co2 og vandforbrug.

Herhjemme var det Crowne Plaza Copenhagen Towers der i 2013 blev det første danske hotel der opnåede den internationale standard ISO 14001. De seneste år har flere og flere hoteller og venues herhjemme arbejdet fokuseret på, at opnå målbare bæredygtige resultater igennem fokus på certificeringer. Også Green Key initiative har gjort det nemmere for virksomheder og deltagere at gå efter bæredygtige venues til deres konferencer, møder og events.

Det franske konferencecenter Paris Expo Porte de Versailles har netop løftet sløret for verdens største taghave og farm. credit: Paris Expo Porte de Versailles

Sustainability by design

Udover at arbejde med certificeringer og bæredygtige tiltag, er der også flere og flere venues som simpelthen forsøger at arbejde bæredygtighed ind i venuen allerede på et designplan. Det kan være i form af avanceret vandspareteknologi, solceller eller køling og opvarmning med grundvand.

Et eksempel som synes at blive mere og mere populært hos konferencecentre er ligeledes taghaver – og med god grund. Store event- og konferencecentre optager enorme mængder plads og forbruger enorme mængder energi. En måde nogle venues forsøger at modvirke disse aspekter, er ved at udnytte deres enorme uudnyttede tagområder til grønne taghaver.

Sådanne haver fungere som god isolering af venuen, og reducerer dermed både varme og kuldeudslip. Samtidig kan grønne taghaver være med til at reducere co2 udledningen og modvirke luftforurening i urbane områder, skabe habitater for dyreliv, og indsamle vand.

Samtidig kan venues der udnytter deres taghaver rigtigt, skabe en egenprodutkiton af eksempelvis grøntsager eller biavl, ligesom at haven kan være et værdifuldt grønt tilflugtssted for lokalsamfundet.

En af de nyeste eksempler på denne tendens er Paris Expo Porte de Versailles, der netop har løftet sløret for opførslen af hvad der vil blive verdens største taghave/farm. På toppen af det enorme konferencecenter vil der både blive plads til haver, marker samt barer og restauranter.

 

Social ansvarlighed er også i fokus

Mens flere og flere venues fokuserer på grønne tiltag for at gøre sig attraktive for kunder, deltagere og konferencer, er der også flere og flere eventprofesionelle der leder efter mere socialansvarlige tiltag. Det kan være igennem specifikke diversitetstiltag, flygtningeprogrammer, programmer der modarbejder moderne lønslaveri og menneskehandel eller tiltag der direkte gavner lokalsamfundet.

Venues der fokuserer på både sociale tiltag og miljøforkæmpelse skiller sig ud og skaber bedre muligheder for serviceniveau og engagement. Et godt eksempel er BC Hospitality Group A/S der i 2016 lancerede en jobskole for nyankomne flygtninge i samarbejde med Roskilde Kommune. Programmet giver flygtninge en 3-måneders praktikplads og deltagerne modtager sideløbende undervisning i dansk sprog, kultur og arbejdsmarkedsforhold. Efter programmets afslutning har deltagerne gode muligheder for ansættelse hos hospitalitybrandets store hotel Copenhagen Marriott.

Fra grønne taghaver til bæredygtige sociale tiltag, vor dages førende event- og konferencevenues er ikke bare steder der skal skabe gode oplevelser for besøgende. Nej, de skal være bæredygtige brands med komplekse bæredygtighedspolitikker.

Relaterede nyheder