Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Tyskland og Tech

Af Lars Ramme Nielsen | 30 maj, 2018 | 3 min | #blog

Lars Ramme Nielsen er chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv

Overtegnede er for nylig vendt hjem efter eksil i Tyskland. Det er en god oplevelse at deltage på møder og konferencer i Hamborg, Frankfurt og Stuttgart. Mødestederne havde et skønt tysk fernis, med Riesling, effektivitet, ”Ordnung” og den tyske delikatesse ”Mettbrötchen” i morgenmadsbuffeten på hotellet. Mettbrötchen er råt hakket svinekød med rå løg og masser af salt og peber…

Men på mange måder er Tyskland langt bagud Danmark, og der skeles mod nord, når der søges inspiration på det digitale område. Det uanset, at der også på konferencecentrene i Tyskland er sat strøm til tingene.

Både i Tyskland og i Danmark vil mange aktører i mødeindustrien malende kunne beskrive store forandringer i forretningsmodeller og ikke mindst teknologi de sidste 25 år.

Men når det siges, at “forandring er det nye normal”, så er det med at holde tungen lige i munden. Der er en række grundlæggende forudsætninger for succes, som ikke har ændret sig. Det uanset om man driver hotel, konferencecenter eller cateringsvirksomhed. Tyskerne er måske lidt langsommere, men holder til gengæld fast i kernen.

IT og den teknologiske udvikling har på mange måder revolutioneret rammerne for mødebranchen. Men midlet må aldrig overskygge målet. Kundeoplevelsen er personlig og unik. Service og subjektivitet er en væsentlig del deraf.

Det ved tyskerne. Det var det i går. Der det i dag. Og det bliver det i morgen.

Man kan formulere det sådan, at udfordringen bliver at sikre, at hver enkelt potentiel kunde i salgssituationen ideelt skal tilbydes en unik og skræddersyet oplevelse. Det samme gælder samtlige gæster, når købsbeslutningen er truffet, mødepakken booket og varen skal leveres. Det er netop her, det er vigtigt at huske på, hvad det er teknikken kan. Og ikke kan.

Big data kan skræddersy tilbuddet til nye og gamle kunder. Og når varen skal leveres, så kan CRM-systemet bidrage til, at kundeoplevelsen bliver unik. Men selv om vi har en ambition om at rationalisere og ensarte processer, så er det for kunden inderligt ligegyldigt. De vil have en personlig oplevelse.

Som tyskerne ser mod nord for digital inspiration kan mange danske med fordel se mod Tyskland for værdien af gamle dyder.

Tysk frontpersonale i servicebranchen er stort set altid faguddannet. Tyske konferencegæster forventer at blive behandlet høfligt. De får kufferten båret og kaffen serveret ved bordet. Altid ledsaget af et “Sie” og et “Bitte”. Det har intet at gøre med, om nogen er mere værd end andre eller med 1970’ernes lighedsforestillinger, det er den tyske kultur.

Så får være at min søns skole på Turmweg ikke havde forældreintra. Et digitalt produkt jeg i øvrigt af og til i hemmelig bander langt væk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder