Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Tre markedschefer om Danmark som destination – Peter Krusborg, Markedschef for Sverige og Norge

Af Alexander Melchior | 5 august, 2019 | 6 min | #trends

meetly har snakket med tre markedschefer fra Visit Denmark for at se nærmere på præcis hvilke tendenser der dominerer destinationsmarketing samt hvilke udfordringer Danmark har som destination nu og fremtiden.

Hvordan man præsenterer og markedsfører en destination er ikke bare tilfældigt, nej det kræver skarpe marketingsstrategier og indgående kendskab til både den kultur man sælger og den der udgør målgruppen.

Antallet af turister herhjemme stiger disse år eksplosivt, og derfor er det vigtigere ende nogensinde, at få en indgående forståelse for, hvordan man tiltrækker forskellige målgrupper, samt hvilke tendenser og udfordringer forskellige markeder repræsenterer. Derfor har meetly sat tre markedschefer fra Visit Denmark i stævne, for at høre om deres syn på hvordan man bedst markedsfører Danmark til netop deres destinationer.

Dagens gæst er Peter Krusborg, der er markedschef for de vigtige markeder hos vores naboer i Sverige og Norge hos Visit Denmark. 

Meetly: Først og fremmest, hvad er det ved Danmark som destination der tiltrækker andre rejsende fra norden?

Peter Krusborg: Vores norske og svenske naboer har en helt unik forkærlighed for Danmark, hvilket vi i høj grad drager nytte af på både møde- og leisure-markedet. I store træk så søger man den danske hygge, de trygge rammer, maden og nærheden til de mange oplevelser. Herudover så er det klart at tilgængeligheden gør det nemt at læsse bilen og køre afsted, hvilket er et stort plus.

meetly: Hvilke tendenser ser du gøre sig gældende på både på leisure og MICE-fronten, når gælder om at tiltrække rejsende fra norden?

Peter Krusbrog: Hvad angår MICE området så har vi set et markant tilbagefald i antallet af events og messer fra de pågældende markeder. Især i Sverige, men også på det norske marked. Samtidig er det svenske og norske mødemarked, ligesom så mange andre brancher, blevet markant mere digitale, og det stiller nye krav til måden hvorpå vi går til markedsføringen og udviklingen af vores destinationer. Derfor handler det om at finde en form, hvor branchen kan leve op til kravene om en mere digital tilgang, men samtidig fortsætte med at bygge personlige relationer til deres kunder. Produktmæssigt vokser forventningerne hos vores norske og svenske mødeplanlæggere til kvalitetsniveau og tilgængelighed. Således har man i højere grad fokus på især økologi og bæredygtighed og ny højkvalitetets teknologi.

Ligesom vores MICE gæster så er vores norske og svenske leisure turister blevet mere digitale og kvalitetsbevidste. Pris spiller stadigvæk en vigtig rolle for dem, men har man en stærk digital tilstedeværelse og kan dokumentere at man kan tilbyde en samlet værdi, som overgår konkurrenternes produkttilbud, så findes der både penge og rejselyst hos vores nordiske naboer. Således overvejer mellem 20-30% af vores norske og svenske naboer, på tværs af vores målgrupper, en ferie i Danmark indenfor de næste 12 måneder. Det er dog vigtigt at understrege at dette potentiale kun bliver konverteret til reelle besøg hvis vi lykkes med at formidle en konkurrencedygtig historie om den samlet værdi af en ferie i Danmark. I den forbindelse er bæredygtig turisme i stigende grad blevet et ’buzz’ ord, især i Sverige, men Norge følger også godt med. Vores analyseafdeling er godt i gang med at monitorere turisternes holdninger til bæredygtighed, så vi er på forkant med udviklingen.

meetly: Hvilke udfordringer møder du ifht. markedføringen af danmark som destination i norden?

Peter Krusborg: Udover at være en del af en mindre global brandingindsats på mødemarkedet så markedsfører vi os ikke længere aktivt overfor de norske og svenske mødeplanlæggere. I forhold til leisure turismen så har vi behov for at styrke relevansen og nyhedsværdien i vores kommunikation overfor nogle naboer, som kender os rigtigt godt. Herudover kan man heller ikke komme uden om at valutakursen spiller en signifikant rolle i disse år. Derfor arbejder vi hårdt på i endnu højere grad at italesætte fremtrædende særinteresser hos vores målgrupper, de generelle værdier man forbinder med en rejse til Danmark og ikke mindst den ’value for money’ der findes i det danske turismeprodukt når man inkluderer alle parametrene: pris, kvalitet, tryghed, gæstfrihed, bæredygtighed, tilgængelighed etc..

meetly: Hvad skal der gøres fra politisk side når det gælder markedsføringen af DK som destination?

Peter Krusborg: Der er allerede nu en stor proces i gang i forhold til sammenlægningen af de danske destinationer og i den forbindelse ser vi frem til et tæt, langsigtet og værdifuldt samarbejde med de nye destinationsselskaber. Der er på vej til at blive skabt en forenkling af turismestrukturen, som vi håber og tror vil gavne effekten af vores fælles indsatser på tværs af markeder.

Dette er først indlæg i en serie, hvor meetly har sat forskellige markedschefer fra Visit Denmark i stævne, for at høre om deres syn på markedsføringen af Danmark som destination. Læs næste del af serien på fredag.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder