Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Tre markedschefer om Danmark som destination – Dennis Englund, markedschef for UK og US

Af Alexander Melchior | 16 august, 2019 | 4 min | #trends

meetly har snakket med tre markedschefer fra Visit Denmark, for at se nærmere på hvilke tendenser der dominerer destinationsmarketing, samt hvilke udfordringer Danmark har som destination nu og fremtiden.

Hvordan man markedsfører en destination er en kompleks opgave, der kræver skarpe marketingsstrategier og indgående kendskab til både den kultur man sælger og den der udgør målgruppen.

Antallet af turister herhjemme stiger disse år voldsomt, og derfor er en indgående forståelse for hvad der tiltrækker forskellige markeder essentiel når man skal sælge Danmark ude i verdenen. For at forstå dette har meetly sat tre markedschefer fra Visit Denmark i stævne, for netop at høre om deres syn på, hvordan man bedst markedsfører Danmark til netop deres destinationer.

Læs de andre indlæg i serien:

Tre markedschefer om Danmark som destination – Ghita Scharling Sørensen, markedschef for Frankrig og italien

Tre markedschefer om Danmark som destination – Peter Krusborg, Markedschef for Sverige og Norge

Dagens gæst er Dennis Englund der er markedschef for de to store turismemarkeder UK og US.

meetly: Hvilke tendenser ser du gøre sig gældende på den britiske og nordamerikanske marked når det kommer til markedsføring af Danmark?

Dennis Englund: En tendens der generelt gør sig gældende når det kommer til destinationsmarkedsføring er den øgede digitalisering der foregår i alle dele af værdikæden. Det betyder blandt andet, at store tech-spillere som Google, Facebook og Expedia tager flere og vigtigere positioner i værdikæden. Tiden er desuden præget af enormt meget snak om sustainability, samtidig med, at de færreste formår at definere begrebet, eller konkret  definere ved hvad bæredygtighed betyder for dem, eller hvordan man konkret vil arbejde med det.

Generelt oplever man et stigende fokus på det mere “bløde” oplevelser – altså et fokus på, hvad de specifikke enkelte oplevelser gør ved de rejsende på et personligt plan, samt en stigende efterspørgsel blandt forbrugerne efter “eksotiske” og unikke oplevelser.

Helt generelt er det sværere at nå igennem til forbrugerne, da man skal nå igennem den enorme støj, som forbrugerne møder. Samtidig bliver verden mindre, og mulighederne for den enkelte forbruger vokser. Dermed bliver konkurrencen for de enkelte destinationer skærpet. Desuden rejser folk generelt på flere, men kortere ferier.

meetly: Hvilke udfordringer møder du ifht. markedføringen af danmark som destination i UK og US?

Dennis Englund: Generelt er der et lavt kendskab i både Storbritanien og USA til Danmark som destination, og generelt opfattes Danmark af mange som dyrt, koldt og vådt. Som nævnt tidligere kan det generelt være svært at trænge igennem til forbrugerne, pga. den massive mængde støj fra alle andre destinationer, der alle skriger på turisternes opmærksomhed. Turisterne i både Storbritanien og USA har uendeligt mange alternativer i forhold til at rejse.

meetly: Hvilke aspekter ved Danmark som destination gør sig gældende når i markedsfører til de amerikanske og britiske markeder?

Dennis Englund: Vores klassiske styrkepositioner indenfor gastronomi, design, arkitektur, historie og natur dominerer sammen med vores unikke livstil og den måde vi har indrettet os på med bl.a. i forhold til byplanlægning, unik cykelkultur, havnebade og åbne rum. Kombinationen af at have en meget gammel historie, men samtidig være topmoderne er et vigtigt aspekt der sælger Danmark som destination. Hygge er også et buzzword der har betydning, samt at vi ligger i toppen af verdens lykkeligste lande.

Derudover er Brexit naturligvis også et stort spørgsmålstegn, når det komme et UK-markedet. Indtil videre har det ikke haft den store negative effekt på den britiske turisme til Danmark, men specielt den negative udvikling i den Britiske pund kan have negativ indvirkning på briternes lyst til at rejse udenlands.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder