Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Tænk nu hvis…… Den Lille Havfrue var den kæmpestore, giga, koloenorme, skyhøje Havfrue

Af Morten Jensen | 6 december, 2018 | 5 min | #blog #trends

Det kunne være indledningen til et eventyr, og på en måde er det også det….et turismeeventyr, håber jeg!

Det er naturligvis en frygtelig tanke, at den lille havfrue skulle være noget som helst andet end det den er, men overskriften kalder på et tankesæt, et håb, ja nærmest en bøn om at turde tænke stort i udviklingen af danske turistattraktioner.

Tænk nu hvis vi turde tænke i autentiske baner. I retning af emner, historie, fortid, nutid, hvor Danmark har en naturlig styrkeposition, og derfor ville kunne udvikle attraktioner, som verden ville se som en naturlig forlængelse af netop noget, der er vores.

Og hvad er så det? Det er IKKE verdens største pariserhjul, ikke skyskrabere, ikke skisport-resorts, eller alle mulige andre områder hvor vi alligevel ikke kan være med. I stedet kunne vi tænke på områder hvor Danmark er med helt fremme, eller tidligere har været det.

Vi er f.eks. verdens største søfragtsnation (13 % af verdens søfragt), vi er førende på vindmøller, vi har en lang og stolt tradition for møbelkunst- og design, og hvad med vikingerne og vores uendelige kyster? Kunne vi ikke tænke verdensklasse turistattraktioner ind i de sammenhænge?

Jeg husker muligvis forkert, men jeg kan ikke komme i tanke om en eneste ny, blivende, international turistattraktion i København, de seneste 15-20 år. Til gengæld ser jeg nogle få men meget spændende tiltag ude i landet, som fx Slagelse Kommune, der netop er i sving med at skabe et verdensklasse vandsport-resort i det gamle Halsskov Færgeleje. projektet vil tiltrække vandsports-udøvere fra hele Europa, og kan formentlig skaffe både EM og VM i diverse vandsportsgrene, til byen.

Jeg har netop genlæst Eskild Hansens bog ”Et land med kant…” fra 2011, og her taler Eskild om begrebet ”stedlighed”, som i min fortolkning handler om at man skal kunne mærke stedet man besøger og, at stedet skal have en egenart. Der skrives også om faren ved at gøre som alle andre lande, og dermed faren for at blive ”stuck in the middle” – det kan vi forhindre ved at udvikle særlige attraktioner, som bygger på noget der er vores.

Tænk nu hvis vi kunne være så dygtige, at vi kombinerede den enkelte nye turistattraktion med både oplysning og stolthed til danskerne (DK til DK turisme), reason to come (til udenlandske turister), samt et udstillingsvindue for en række uddannelser indenfor det enkelte felt – nyt blod til faget.

 

Eks. 1

Forestil dig et ”pensioneret” 200 m langt containerskib placeret et passende sted i Københavns havn, og forestil dig så skibet bygget om til en kombination af en levende udstilling om livet til søs, de store maskiner, broen og alt teknikken, OG dækket som et flydende venue til alskens events og koncerter, OG endeligt som et reelt sted at begejstre og tiltrække kommende styrmænd, maskinmestre og andet sejlende godtfolk som Det Blå Danmark så heftigt efterspørger. Det ville være en turistattraktion i verdensklasse, med tråde til noget der er dansk og til et område Danmark har en lang tradition for.

 

Eks. 2

Tænk nu hvis vi kunne skabe en turistattraktion omkring møbeldesign – en genre vi engang sad tungt på, og som vores gamle møbelklassikere stadig trækker en del opmærksomhed til. Forestil dig så at man finder 5-10 passende steder i byen, hvor man placerer enten en af klassikerne eller et nyt møbel, produceret i 20 gange størrelse, som man kan kravle på, gå på, komme ind i, kikke ud fra – man kunne lave en ”møbeldesign-tour”, som turister kunne følge rundt i byen, og endelig placere 2-3 stk. sammen med et arbejdende værksted (fra ide til færdigt møbel), hvor fagfolk viser hvordan møbler skabes, børn og voksne kunne prøve selv, designe egne møbler og dele dem via sociale medier – måske den næste Wegner, Mogensen eller Juhl findes her, og mon ikke diverse interesseorganisationer indenfor møbelkunst- og design, kunne glæde sig over en øget interesse for dette fagområde. Igen er der taget udgangspunkt i et felt hvor Danmark eller danskere har en særlig position, og dermed på reel vis har retten til at vise sig frem og vise noget frem. Det er en niche som vi kunne eje, og som ville interessere mange turister.

 

Eks. 3

Tænk nu hvis vi kunne kombinere dansk ingeniør ”kunst” med den historiske del af København – i en Tree Top Walk of Historical Copenhagen – hvor det bedste af dansk ingeniørviden kunne skabe en nænsom og skånsom etablering af hængebroer, stiger, trapper og afsatser rundt i det gamle København, hvor turister kunne opleve byens mere end 1000 årige historie – i 10-15 meters højde, på guidede ture på alle sprog. Det ville vise vores hovedstad frem på allerbedste vis, og være noget helt unikt (selvom kritikere vil sige at det jo er helt umuligt at etablere).

Der er givetvis mange flere helt oplagte områder og felter, hvor man kunne skabe attraktioner med afsæt i noget autentisk dansk. Lad så hele molevitten blive finansieret af private midler, så den enkelte attraktion bliver skabt ud fra en økonomisk bæredygtig model – så kan det offentlige fint være med på sidelinjen i form af pladser, grunde og jord.

Det haster – for måske sidder der rige pengemænd et sted ude i verden og tænker at der da må kunne laves lidt mønt på de der vikinger, nu da hele verden går amok over HBO serien “Vikings”, selv om de måske sidder i Frankrig, Italien eller Dubai. Det ville være en katastrofe hvis andre forsøgte at sætte sig på den del af vores historiske arv, og måske endda kunne overbevise nogen om at det var værd at besøge et vikingeland i Dubai.

Så jeg kalder på vikingeblodet der ruller i mange af os – lad os få skabt nye, blivende, internationale attraktioner i en fart, så turisterne får endnu en god grund til at besøge Danmark, nu og i fremtiden.

Morten Jensen

Er marketingsdirektør i BC Hospitality Group der blandt andet står bag Bella Center, Forum, AC Hotel Bella Sky Copenhagen, Copenhagen Marriott

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder