Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Street food kan skabe unikke oplevelser

Af Alexander Melchior | 17 oktober, 2018 | 3 min | #gastro #trends

Street food-markeder skyder op landet over, og med god grund. De er på få år blevet enormt populære steder at mødes og nyde mad og drikke. Men hvad ligger bag populariteten?

Sidste år modtog den 72-årige gadekok fra Bangkok Jay Fai en Michelin-stjerne for hendes legendariske krappe-pandekager, som hun hver dag serverer fra en vogn på et gadehjørne i Bangkoks Phra Nakhon nabolag.

Dette var om noget et testamente, på den popularitet som madmarkeder og street food i øjeblikket oplever. Selvom det populære Papirøen i København lukkede i december skyder markeder og gadekøkkener op andre steder i hovedstaden, samt landet over, i blandt andet Helsingør, Odense, Aarhus og Aalborg med hidtil uset frekvens.

Street food er bestemt ikke noget nyt begreb. Pølsevogne har eksisteret på de danske gader i snart hundrede år, og gadekøkkener har været en del af mange asiatiske kulturer i flere århundrede. Det ser alligevel ud som om, at flere og flere får øjnene op for hvad denne slags gademad og madmarkeder faktisk kan, hvilke oplevelser det kan give. Derfor synes udviklingen herhjemme samt i vores nabolande nu at galopere afsted.

Street food har længe været anerkendt for at være på forkanten af gastronomisk innovation, og gadekøkkenets omskiftelige natur gør, at det hurtigt kan tilpasse sig de evigt ændrende forbrugerkrav efter nye smage, teksturer, fusioner og kombinationer. F.eks. har gadekøkkenet været instrumentalt i måden hvorpå det mexicanske køkken har cementeret sin popularitet og alsidighed herhjemme.

 

Jagten på unikke oplevelser og meningsfyldte møder

Street food har da også efterhånden bevæget sig et godt stykke forbi pølser, pizza slices og pandekager. Flere og flere mere regionalt specifikke boder dukker op, og det øger både udvalget samt eventyrlysten hos forbrugeren.

Street food henvender sig nemlig ikke kun til forbrugerens fysiske sult, men også til sulten efter viden og unikke oplevelser. En trend som dominerer hele hospitalityindustrien lige nu.

En af de helt store efterspørgsler blandt forbrugere i de fleste segmenter er nemlig et øget fokus på meningsfulde og unikke oplevelser, og her kan street food og madmarkeder gøre noget helt specielt når mennesker mødes.

Mad og drikke spiller en helt speciel rolle når mennesker mødes: det er samtalestarter, netværksværktøj, kilde til inspiration og nye relationer. Derfor kan mad der udfordrer os, inspirerer os og giver unikke oplevelser være ekstra faciliterende for meningsfyldte menneskelig møder og oplevelser.

Det gør sig ikke kun gældende i private sammenhænge, vi ser i lige så høj grad en stigning i brugen af street food vogne eller stande til større events og konferencer. Det kan nemlig stimulere både netværkning og kommunikation mellem deltagere og samtidig stimulere både kreativitet, idégenerering og produktivitet.

Street food kan noget specielt, og det er efterhånden sikkert at sige, at der ikke blot er tale om en forbigående hypet trend. I stedet er det indikativt om en større ændring af forbrugermentalitet, der nu i højere grad er fokuseret omkring unikke og meningsfyldte oplevelser og møder.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder