Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Sociale medier og eventbilletter

Af Alexander Melchior | 20 august, 2018 | 4 min. | #Tech #trends

Brugen af sociale medier for planlæggere og marketingsfolk i eventbranchen er ved at udvikle sig forbi hashtags og sponsorerede posts, til en mere konkurrencedrevet markedsplads for billetdistribution.  

Marketing på sociale medier er blevet fast inventar i de fleste eventplanlægninger og eventvirksomheder de seneste år på trods af, at det kan være utrolig svært at måle en direkte return on investment.

Sociale medier har de seneste få år dog vist sig, at kunne bruges til mere end bare marketing. Flere platforme har nemlig åbnet for muligheden for at sælge og forhandle billetter til events direkte til brugerne af platformene. Facebook var blandt de første til at åbne for muligheden og omfavne eventbillet e-commerce på deres platform ved at samarbejde med diverse eventteknologi brands og udbydere. Siden har blandt andet Instagram og Snapchat fuldt trop med konkurrencedygtige modeller.

 

I håb om at nå nyt publikum

At finde nye kunder, besøgende og publikum har altid været en udfordring for events, og sociale medier vil sandsynligvis udgøre den nye slagmark for netop salg af eventbilletter og kampen om nye publikumsgrupper.

Snapchat har integreret med koncert- og sportsbillet forhandleren Seatgeek for at sælge billetter direkte i Snapchat appen, mens billetforhandler-giganten Eventbrite har indgået et samarbejde med Instagram der tillader dem at sælge billetter direkte igennem fotografi- og videodelingsappen.

Hvis man kigger på det fra et forretningsperspektiv, giver det da umiddelbart også god mening for begge parter at indgå sådanne samarbejder. Det kan potentielt være med til at løse nogle af de største problematikker som eventplanlæggere og marketingsfolk går i møde. Samtidig kan det for de sociale medier, blot tilføje endnu en måde brugerne kan benytte appen, og dermed styrke deres integration og den naturlige rolle de spiller i brugeres hverdag.

Eventbrite har foretaget en undersøgelse, der uddyber og undersøger de største udfordringer, som eventplanlæggere og marketingsfolk står overfor. På listen over disse udfordringer topper muligheden for at nå nye deltagere og publikum. En udfordring der opleves af hele 89% af Eventbrites eventarrangørkunder.

At nå nye publikums- og deltagergrupper kan være en omkostningsrig udfordring for mange events, specielt når de skal forsøge at opnå opmærksomhed på de i forvejen overfyldte sociale medieplatforme. Det er bl.a. en af grundende til at email og søgningsbaseret marketing er mere effektivt og udbredt end sociale medier når det kommer til events, viser undersøgelsen. Men måske er dette ved at ændre sig.

For med de nye integrationsmuligheder findes der måske en unik mulighed, for events der henvender sig specifik, til deltagere der er meget hyppige brugere af sociale medier som Instagram og Snapchat. Dette gælder især de yngre generationer af millenials og generation Z’ere.

Med omkring 191 millioner daglige brugere, er Snapchat et unikt marketings- og e-commerceværktøj og da virksomheden den seneste tid har oplevet at revenue per bruger har været faldende, er de begyndt at introducere udviklingsværktøj der tillader tredjepartsvirksomheder at sælge på og integrere med platformen, meget lig måden Facebook gør. Integrationen med Seatgeek er sandsynligvis kun begyndelsen.

Instagram har til sammenligning mere end 500 millioner daglige brugere. Også de har allerede introduceret flere brandpartnerskaber der tillader direkte salg igennem deres app.

Begge virksomheder er også meget involverede i udviklingen af augmented reality, der kan komme til at spille en stor rolle for events. Snapchat har taget et skridt videre, og tilladt virksomheder og brands at sælge produkter og billetter igennem sponsorerede filtre i deres app.

Eventbrite er selvfølgelig ikke oppe i den helt store liga når det gælder eventteknologi services, men de er godt på vej. Virksomheden har taget føringen i udviklingen af nye former for salgsmetoder på sociale medier.  Mindre teknologivirksomheder evner ofte at bevæge sig og udvikle sig hurtigere og tage større risici end deres større og mere etablerede konkurrenter. Det ser da også ud som om satsningen har givet pote, da Eventbrite forventes at søge om børnnotering for at øge deres værdi.

Mens de sociale medier, ud over at være en vigtigt marketingskanal, langsomt bliver en direkte salgskanal for eventplanlæggere, må forretnings- og forbundsevents samt fagmesser forsøge at tilpasse sig den nye udvikling. Evnen til at nå kunder og potentielle deltagere på netop de sociale medier som gæsterne bruger hver dag vil udgøre en stigende vigtighed for branchen.

Dette synes blot at være begyndelsen på et større skift, i hvordan forbrugere finder og køber online. En udvikling som hele møde- og eventindustrien bør holde godt øje med.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder