Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Restaurantbesøg handler om meget mere end mad

Af Alexander Melchior | 15 februar, 2019 | 5 min | #gastro

Efter årevis med kraftigt fokus på mad, køkkenet og stjernekokken, ser man nu mere og mere fokus på selve servicedelen af restaurantoplevelsen. Front of house får endelig deres øjeblik i spotlightet.

Lad os bare slå det fast. Menneskelig kontakt er en af de vigtigste dele af en hele restaurantoplevelser – om det er en person der tager imod ordrer, en tjener der fortæller om dagens menu eller en manager der sørger for at alt i restauranten fungerer til ug.

I årevis har stjernekokke boltret sig i spotlightet herhjemme og blevet hyldet som dansk gastronomis store frelsere, og med god grund. Det danske service niveau, på restauranter og andet sted har mange år været ildeset, og mens der kan være noget om, at man møder bedre service i eksempelvis vore nabolande, ser det ud til, at der er ved at ske en ændring

Da meetly sidste år satte køkkenchef Thomas Lund på den nye restaurant Mør på Scandic i Kødbyen på Vesterbro i stævne i forbindelse med vores videoserie meetly moves, fortalte han: “Mange vælger nu at flytte vægten fra maden over på mere oplevelsesdelen og service. Madniveuet er allerede tårnhøjt herhjemme, men servicedelen har haltet mange steder. Det der med, at man får en god oplevelse, den specielle følelse af at være ude og spise, den får nu et boost herhjemme, hvor man mange steder i udlandet allerede er virkelig gode til det”

Flere og flere restaurantører sørger i højere og højere grad for, at deres front of house, altså tjenere, bartendere og managere, er en ligeså stor forlængelse af restaurantens brand som maden og kokkene er, og dét er en kærkommen udvikling. Det strækker sig fra alt fra at hyre de rigtige mennesker til at være restaurantens ansigt og stemme udadtil, til udførlige træningsprogrammer, og en øget brug af ny teknologi. Det handler i sidste ende ud om at forhøje gæsteoplevelsen.

Og herhjemme er gode maitre d’s og managere stadig i høj kurs. Det er nemlig dem der er ansvarlige for at holde et generelt højt service niveau i gulvet, og sørge for at alle gæster føler sig velkomne og skaber et højt niveau at hospitality.

 

Læs også: Hospitality handler om interaktion

 

Den tidligere definition af fine-dining med hvide due, handsker og en tjener per gæst er efterhånden udskiftet med en flydende organisk og afslappet service. Men det kræver samtidig et personligt engagement fra medarbejderne på gulvet. Det er nemlig dem der former oplevelsen akkompagneret af maden.

Madniveauet er allerede tårnhøjt herhjemme, men servicedelen har haltet mange steder. Det der med, at man får en god oplevelse, den specielle følelse af at være ude og spise, den får nu et boost herhjemme
Thomas Lund, Køkkenchef på restaurant Mør, Scandic Kødbyen, København

Teknologi kan være med til at højne serviceniveauet

Mens udvalg af de rette medarbejdere, oplæring og personligt overblik stadig er de vigtigste elementer i god hospitality kan teknologi faktisk også hjælpe. Mens fast food kæder investerer i kiosk-teknologi der eliminerer den personlige kontakt, så må det understreges at teknologi der forhøjer den menneskelige face-to-face oplevelse, kan gøre en kæmpe forskel.

Der er dog stadig et stykke vej før vi får sådan teknologi herhjemme. Men eksempelvis det amerikanske reservationssytem SevenRooms der også fungerer over Amazons stemmestyrede Alexa, har potentialet til at forhøje følelsen af hospitality. I systemet kan der i fremtiden f.eks. gemmes diætære præferencer, besøgsantal og profiler. Disse kan ved hjælp af stemmestyring og AI gøres tilgængelige til tjenere og managere så de under en travl aften er sikre på at kunne yde deres bedste.

 

Læs også:

Vil Alexa og Siri blive en fast del af møder?

Om møder med mad

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder