Log ind

Rekrutteringsproblem kan bremse væksten i hospitalityindustrien

Af Alexander Melchior | 8 juni, 2018 | 8 min | #trends

Mens hospitalityindustrien er i enorm vækst, kæmper brands, restauranter og hoteller med at finde kvalificerede hænder til de mange stillinger. Nu forsøger man blandt andet at vende erhvervsuddannelsernes dårlige image, for at tiltrække ny medarbejdere. 

Dette indlæg er første del af en artikelserie om hospitalityindustriens kamp med rekruttering. 

Det er ingen hemmelighed, at hospitalityindustrien længe har kæmpet med rekrutteringsproblemer. En undersøgelse fra Horesta fra sidste år, viste at bare i 2016 blev der oprettet 6.200 nye jobs i en industri der har 114.000 ansatte. Det var det højeste tal nogensinde, og tallet har kun været stigende siden.

Undersøgelsen viste også, at næsten hver tredje hotel eller restaurant oplevede at det blevet ’meget vanskeligere’ at rekruttere nye tjenere, receptionister, kokke og elever. Rekruttering udgør et kerneproblem for industrien, såfremt væksten skal fortsætte. Eksempelvis har der aldrig været planlagt så mange ny hoteller på så kort tid i Danmark.

Verdens nok mest kendte hotelkæde, Hilton er på vej tilbage til København, Scandic er snart klar med tre nye hoteller, Arp-Hansen udvider også med et tredje Wakeup i Købehavn, og den norske hotelkæde Choice er ved at åbne hele to nye hoteller. Alt i alt ser væksten ud til at give København 8000 nye hotelværelser i 2021. Det er en stigning på 40% på bare tre år. Den voldsomme vækst som industrien oplever, ligger øget pres på rekrutteringsmulighederne, og dertil kommer de mange nye konference- og mødemuligheder og restauranter der også skal bruge personale.

Ifølge Kirsten Munch Andersen der er politisk direktør i brancheorganisationen Horesta, er der flere grunde til at problemet med rekruttering i hospitality, fortsat udgør en trussel mod industriens fremtidige vækst.

”Der er brug for, vi får skabt større incitament til, at man uddanner sig som faglært. Der er brug for større incitament til, at folk på kanten af arbejdsmarkedet tager en beskæftigelse også i vores erhverv. Og så er der også brug for, at vi får skabt ordentlige betingelser for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft” fortalte hun sidste år til TV2 Lorry.

 

Erhvervsuddannelser kæmper med dårligt image

En af de virksomheder der kæmper med rekrutteringsproblemet er BC Hospitality Group A/S der blandt andet driver Bella Center, Forum, AC Hotel Bella Sky Copenhagen, Copenhagen Marriott Hotel, Hotel Crowne Plaza Copenhagen Towers og Comwell Conference Center Copenhagen.

”Ifølge styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering vil vi i 2025 mangle mere end 70.000 faglærte i Danmark, og det er noget vi allerede kan mærke nu. Der er utrolig hård kamp om talenterne, især kokke, tjenere og receptionister er en mangelvare.” fortæller Group Responsible Hospitality Manager Mireille Jakobsen til meetly.

En del af problemet er blandt andet et markant misforhold mellem kvalifikationer blandt ledige og hospitalityindustriens behov. “Et af de helt grundlæggende problemer er uden tvivl, at alt for få unge vælger at begynde på en erhvervsuddannelse. Langt de fleste søger ind på gymnasium, selvom de ikke nødvendigvis gennemfører eller kan bruge deres kvalifikationer bagefter.” uddyber Mireille Jakobsen.

Det skyldes primært, at der har været problemer med erhvervsskolernes image blandt de yngre generationer. Politisk er de akademiske uddannelser blevet prioriteret, og det har betydet at unge har svært ved at se den tydelige karrierevej ved de erhvervsorienterede jobs f.eks. i hospitalityindustrien, mener Jakobsen.

Problemet er komplekst og politisk, men hos BC Hospitality Group A/S har man valgt selv af forsøge at løse problemet på flere fronter.

”Den ene er, at skabe et tættere forhold til grundskolerne, så unge kan få et bedre kendskab til branchen. Vi inviterer dem indenfor, får en dialog med dem, og giver dem mulighed for at tale med andre faglærte, så en karrierevej og konkrete arbejdsopgaver også bliver mere tydelig for dem. Samtidig arbejder vi meget aktiv med jobcentre til at få ledige til at se nærmere på at uddanne sig i indenfor hospitality.” Fortæller Jakobsen

Samtidig mener hun også, at branchen bør forsøge at finde en fælles retning for at løse problemet

”Det er også enormt vigtig at vi som branche kigge indad. Vi skal hele tiden øge vores medarbejderes faglighed. Vi skal være gode til at spotte talenterne og give dem mulighed for at videreudvikle. Når vi kæmper om den samme pulje medarbejdere, er det vigtigt at alle tager et ansvar for at sikre et højt faglig niveau blandt vores medarbejdere.” uddyber hun.

 

Næste artikel i artikelserien om hospitalitybranchens rekruteringsproblem, omhandler hvordan alternative rekrutteringsmetoder, blandt andet engagering af flygtninge i arbejdsstyrken kan hjælpe industrien.

Læs den på meetly.dk i næste uge.

Relaterede nyheder