Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Rejsende og besøgende identificerer sig i højere grad med bæredygtigt orienterede brands

Af Alexander Melchior | 29 august, 2018 | 7 min | #bæredygtighed

Det er ikke kun hospitality- og rejsebrands der i højere grad fokuserer på bæredygtigt orienteret forretningsdrift. Rejsende og besøgende vælger brands der deler deres holdninger til bæredygtighed.

I morgen afholdes Responsible Hospitality Day 2018 for andet år i træk i Bella Center i København. Derfor fokuserer meetly på forskellige aspekter af bæredygtig forretning og samarbejde i hospitality og rejseindustrien. Dagen markerer ligeledes indirekte en tendens i og vilje til i brancherne, at tage stilling og ansvar. Næsten halvdelen af alle rejsende er i dag klar til at betale mere for, at rejse med et brand der har en bæredygtig profil, og det ændrer måden vi tænker rejser, hospitality og bæredygtighed.

Flere og flere brands i rejseindustrien og hospitalityindustrien vælger at koncentrere sig om bæredygtigt orienterede forretningsstrategier. I nogle af verdens største brancher betyder det, at brands rent faktisk kan være med til at facilitere bæredygtige ændringer i verden. Der er mange bevæggrunde i spil, men en af de vigtigste er uden tvivl de øgede bæredygtighedsansvarskrav stillet af forbrugere og rejsende. Forbrugere verden over forventer at deres favoritbrands agerer lige så bæredygtigt som de selv gør, hvis ikke mere, og de er klar til at vælge og vrage efter det.

 

Sådan så det ud da Responsible Hospitality Day sidste år løb af stablen. 

 

Forbrugere og rejsende stiller større krav

En markedsundersøgelse lavet af marketingsbureauet Sprout Social fra sidste år viser, at næsten seks ud af ti (58%) forbrugere mener, at brands aktivt bør tage stilling til eksempelvis menneskerettighedsproblemer, lige meget hvad. Det tal stiger til næsten 9 ud af ti (83%) hvis det handler om problemstillinger der var relater-bare til brandets produkter eller services, et tal der har stor effekt på rejse og hospitalitybranchen, der som verdens største industri bidrager til mange af verdens problemer.

Andre kilder, som f.eks. rejse- og hospitalitymediet Skift.com har ligeledes berettet om en bølge af ’bæredygtigt målrettet forbrug’ blandt rejsende og eventdeltagere.

Forbrugere leder efter måder hvorpå de hjælpe med at løse den negative indvirkning vores voldsomme forbrug har på verdenen. Således leder de efter måder at tage positive beslutninger omkring hvad de skal købe, hvorhen de skal rejse og ikke mindst hos hvem de skal handle. Alt dét er selvfølgelig med til at øge kravet til brands når det gælder stillingtagen og ansvarstagen ift. Sociale såvel som miljømæssige problematikker.

De sociale medier er endnu et aspekt der har hjulpet denne acceleration af bæredygtigt orienterede forbrugere samt deres øgede krav til brands. For det første er måden forbrugere nemt kan fremføre deres identitet på de sociale medieplatforme, med til at styrke incitamentet til at vælge bæredygtige brands, rejsemål, varer eller services til og andre fra. Derudover er forbrugere der er bekymrede om et brands etiske eller miljømæssige standpunkt, ikke bange for at indgå i to-vejs dialog med brandet på dets socialemediesider.

 

Rejsende leder efter meningsfyldte oplevelser

Også typerne af aktiviteter rejsende søger ændrer sig i en mere bæredygtigt målrettet retning. Rejsende vil selvfølgelig stadig se de sædvanlige attraktioner eller besøge stranden, men et stigende antal leder også efter såkaldte ’transformative’ eller livsændrende oplevelser. I samme rapport fra Sprout Social svarede 63% af de adspurgte at de kigger efter rejseoplevelser, der skal lære dem nye ting og give dem nye perspektiver på verdenen. Dette fokus finder dermed vej ind i rejsebrands ’mission statements’ og forretningsmål, ofte som bæredygtige tiltag.

Og det er ikke bare det øgede krav og forventninger fra turister der får rejse- og hospitalitybrands til at ændre deres forretningsdrift til at være mere bæredygtig orienteret. Et stigende antal forretningsrejsende og udviser en øget interesse overfor bæredygtige tiltag til eksempelvis konferencer og messer. Selvom denne tendens forståeligt stadig halter efter bæredygtig orienteret turisme, vil det sandsynligvis stige i takt med at flere og flere brands og forbrugere lader bæredygtigt ansvar og bæredygtig forretningssans præge markedet.

I morgen afholdes Responsible Hospitality Day i Bella Center I København. Årets tema er FN’s Verdensmål 12 og 17, henholdsvis ’Ansvarligt forbrug og produktion’ og ’partnerskaber for handling’.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder