Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Publikumsmesser kæmper for overlevelse, men nogle få stortrives

8 maj, 2018 | #mødedesign #trends

Er publikumsmesser et fortidslevn? Mange drejer nøglen, mens nogle få trives. Vi har taget en snak om succesformularen og fremtidsudsigter for publikumsmesser med udstillingsleder for Bogforum, Andreas Nordkild Poulsen.

Publikumsmesser har længe kæmpet en brav kamp mod nye digitale markeder. Onlinemarketing og – handel kombineret med kundernes evne til hurtigt at få overblik over udvalg og anmeldelser, har udfordret de traditionelle messers basale eksistensgrundlag og fået mange til at dreje nøglen om.

Mens mange publikumsmesser kæmper med faldene besøgstal og dårlig ROI, har få formået at øge deres besøgstal og popularitet, samtidig med at holde det attraktivt for udstillere.

”Bogforum kan måske bedre sammenlignes med Roskilde festival – bare for litteratur”

En af de messer der opleve vækst hvert år, er den årlige litteraturmesse Bogforum der foregår i Bella Center i Ørestaden. Med omkring 35.000 besøgende i 2017, slog den populære messe for læseheste publikumsrekord, og har måske fundet en del af løsningen på messeproblemet. Det er medrivende og engagerende indhold der tiltrækker gæster, mere end et fokus på salg og udstilleren. Samtidig handler det om at altid at være forberedt på alle de scenarier fremtiden kan bringe.

Bogforum blev første gang afholdt i 1992 i Forum i København. Dengang havde messen ca. 8000 besøgende. Siden hen er den populære messe flyttet til større lokaler i Bella Center i København, hvor den i 2017 havde over 35.000 besøgende.

Vi tog en snak med udstillingsleder for Bogforum Andreas Nordkild Poulsen, om at drive en fysisk messe i en digital tidsalder, og hvad formularen bag succes kunne være.

meetly: Det kan umiddelbart virke svært, at markedsføre og drive en fysisk publikumsmesse i tidsalder præget af digital handel. Hvordan gør i?

Andreas Nordkild Poulsen: Salget af bøger på nettet har været i voldsom vækst gennem de seneste 10 år, det presser naturligvis salget hos de fysiske forhandlere. Den overvejende del af bogsalget i Danmark er stadig fysiske bøger, selvom digitale bøger fylder mere i dag end for 5 år siden. Hvilken form bøgerne har, er imidlertid mindre vigtigt for vores gæster på Bogforum. Når vores gæster kommer til Bogforum er det heller ikke – i første omgang – for at købe billige bøger, men for at møde forfatterne bag bøgerne og for at møde andre bogelskere. Det er disse møder, vi som messe kan facilitere.

 

Meetly: Hvorfor tror du at, mange publikumsmesser kæmper for at overleve?

Poulsen: Skal messegæster lokkes ud, skal messen tilbyde noget, gæsterne ikke kan få andre steder og det er blevet vanskeligere med nettets dominans. Du kan i dag finde alle de oplysninger og informationer på nettet, du tidligere skulle på messe for at få. Skal du købe en bil, behøver du ikke drage fra autoforhandler til autoforhandler, du kan finde det hele hjemmefra. Hermed mister også messerne betydning som det sted, hvor du har nem adgang til flere producenter og produkter. Man bliver altså nød til at opfinde noget nyt indhold, som de potentielle gæster gider at rejse efter, og det kan være en udfordring.

Konkurrencen om folks tid er også benhård. Der er masser af kulturelle tilbud hele tiden – særligt i de store byer, og den sparsomme fritid de fleste mennesker har, skal jo også række til Netflix og andre digitale tilbud, der alle kæmper om forbrugernes tid.

 

Meetly: Hvordan ser fremtiden for publikumsmesser ud i din optik ser ud, og hvad skal de gøre for at overleve?

Poulsen: Det er nødvendigt med gentænkning og en flytning af fokus. Bogforums største styrke er det meget ambitiøse sceneprogram. Gæsterne kan over tre dage møde ca. 300 forfattere alene på Bogforums officielle scener. Herudover kommer arrangementer på udstillernes egne stande samt hundredevis af signeringer. Det koster naturligvis både tid og en betragtelig sum penge at lave den slags indhold, men det gør til gengæld at gæsterne gerne kommer og betaler for at være med. På den måde kan Bogforum måske bedre sammenlignes med Roskildefestivalen – bare for litteratur. Indholdet får gæsterne til at komme, og når gæsterne er der, imødekommer man også udstillernes ønsker, så de kan se en pointe i at være med.

 

Meetly: Alligevel havde Bogforum besøgsrekord med over 35.000 besøgende sidste år. Hvad er formularen på succes?

Poulsen: Vi har på Bogforum gennem mange år haft en stor og meget loyal skare af gæster, der kommer igen år efter år. Det er naturligvis dejligt. Gennem de seneste år har vi – samtidig med, at vi har plejet vores kernekunder – været aktive i forhold til nye gæster, særligt børnefamilier og yngre gæster. Vi har udvidet med et helt nyt børneunivers – Børnebogsforum – ligesom vi har etableret en række skolescener fredag formiddag, hvor skoleklasser kan møde de forfattere, de læser i dansktimerne.

En anden tungtvejende grund til succesen er vores tætte samarbejde med branchen. Vi er i løbende og tæt dialog med forlag, boghandlere, biblioteker og forfattere. Det sikrer os både branchens opbakning og masser af værdifuld viden og feedback, før vi søsætter nye projekter.

 

Bogforum 2018 løber af staben 26.-28. oktober i Bella Center Copenhagen.

læs mere på http://www.bogforum.dk/

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder