Log ind

Personaliseret marketing: naturlig udvikling eller en krænkelse af privatlivet?

Af Alexander Melchior | 2 oktober, 2019 | 2 min | #Tech

Personsaliserede marketingskampagner er essentielle i hospitality- og rejseindustrien, men der findes en fin grænse mellem værdifuld og værdsat indsats og en krænkelse af privatlivet

Personligt tilpassede marketingskampagner der bygger på forbrugernes personlige data begynder at blive virkeligheden for mange brands. Forbrugerne skyr da heller ikke disse kampagner, men byder dem velkommen så længe de bygger på tilladelser fra forbrugerne selv, og er bygget, så de kan tilbyde forbrugerne gode tilbud eller skræddersyede oplevelser der giver reel værdi. Hvis brands formår at gøre dette, kan sådanne kampagner være en win-win. 

En ny undersøgelse fra Phocuswright viser da også at linjen mellem hvad der føles som værdifulde marketings kampagner og hvad der føles som en krænkelse af privatlivet og privat data, er trukket af den individuelle forbruger og ikke markedsføreren. Således kan det være enormt svært for brands at finde denne grænse, for hvad der kan være en krænkelse af privatlivet for nogen kan være en god skræddersyet kampagne af værdi for andre.

Her handler det selvfølgelig både om evnen blandt hospitalitybrands til at kommunikere, hvilken data der bruges og skabe datasamtykke, men det handler også om mere uforudsigelige faktorer så som opfattelsen af det pågældende brand.

 

Læs også: 

Hvordan kan hoteller skabe service i realtid?

Det store spørgsmål er således, hvad gør en interaktion eller tilbud for personligt når det kommer til forhold mellem brand og individ? omkring 40% af forbrugere finder generelt normale marketingsstrategier for ubehagelige, såsom målrettede kampagner på sociale medier. Samtidig er der en stor gruppe forbrugere der sætter pris på målrettede kampagner fra hospitalitybrands. Det betyder at de fleste virksomheder må overveje i hvilken grad, de vil bruge personlig data som en aktiv del af deres markedsføring.

 

Læs også:

Digital sikkerhed bør være et større fokus for mødeindustrien

 

Relaterede nyheder