Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Partnerskaber som vækstskaber

Af Morten Jensen | 27 marts, 2019 | 3 min | #blog #trends

Partnerskaber er en uundværlig del af hospitality, men det handler i højere grad om at lokalisere de rigtige strategiske, vækstbundede og værdifulde match.

Ofte er partnerskaber en fast del af agendaen når der tales vækst – både i erhvervslivet og inden for turisme. Men lige så ofte findes partnerskaberne desværre i den traditionelle værdikæde a la ”lad os lave et partnerskab med Tivoli – så laver vi en feriepakke med billetter til Tivoli og et familieværelse”.

Endnu værre er det når ens eget kongerige er så ”vigtigt”, at man end ikke tænker på at arbejde med partnerskaber, hverken geografisk, produktmæssigt eller med distributionskanaler.

Jeg tror tiden kalder på, og mere end nogensinde er klar til, gensidigt forpligtende, strategiske partnerskaber, som virkelig skaber værdi, i form af nye produkter, nye kanaler, nye pengestrømme, opbygning af kendskab etc., og som alle parter i partnerskabet, dels bidrager til, dels får glæde af.

 

Partnerskaber skal tilbyde virkelig værdi

Hos BC Hospitality A/S har vi gennem 2018 forsøgt at finde, udvikle og dyrke netop den slags partnerskaber. Vi har udviklet en model, som kvalificerer ethvert partnerskab, et slags filter, inden vi kontakter en potentiel partner med en idé, eller når vi bliver kontaktet angående et potentielt partnerskab eller idé.

Modellen sikrer, at vi ikke spilder tiden, men allerede har afdækket, at der er et match på en række parametre mellem de to potentielle partnere inden partnerskabet skydes i gang. Således arbejder vi indledende med et potentielt partnerskab ved at kigge på hvilke eller hvilken af de 4 bundlinjer vi skal skabe værdi på:

  1. Skabe reel monetær værdi
  2. Ændre perceptionen af et brand (kendskabsgrad eller position)
  3. Give adgang til nye segmenter/kundegrupper
  4. Reducere omkostninger

Ideen med modellen er, at når først man har kørt den potentielle partner eller idé igennem – altså kvalificeret det rette match (og her antager vi at selve ideen til partnerskabet er god), samt besluttet hvilke(n) slags værdi det skal skabe for begge parter, kan man hurtigt skride til handling og søsætte partnerskabet.

 

Et eksempel på et partnerskab som har skabt reel værdi

Home Concerts by The Royal Suite

Med dette koncept ønskede vi at “løsne” lidt op for markedets opfattelse af Copenhagen Marriott som et dyrt, lidt utilgængeligt 5 stjernet hotel. Ved at indgå et partnerskab med Camille Jones og hendes Home Concerts koncept, afholdt vi i alt fem små intim-koncerter i den nye 170 m2 The Royal Suite – altså lod helt almindelige mennesker komme til en helt særlig intim musikoplevelse i den flotte suite – med kun 35 pladser pr. koncert.

Alle egne og Home Concerts kanaler samt en række eksterne, blev brugt til at fortælle om konceptet over de fem måneder det kørte, Ligesom gæsterne flittigt delte deres oplevelser på diverse SoMe kanaler. Camille Jones fik ekstraordinær eksponering af sit koncept, som var i startfasen, og derfor ønskede øget kendskabsgrad.

I skrivende stund er vi i tæt dialog med forskellige potentielle partnere indenfor kategorier som biler, uddannelse, festival, symfoniorkester, mobilselskab

 

Et samarbejde der bruger humor og bæredygtighed

Smukfest x Home ‘Home Sweet Home’

Et andet fremragende eksempel på et partnerskab der formår at blande bæredygtighed og værdiskabelse med exceptionel god kommunikation og humor er samarbejdet ‘Home Sweet Home’ indgået mellem festivallen Smukfest og  ejendomsmæglerkæden Home.

Samarbejdet består af en simpel festivalbolig lavet af genbrugspap påtrykt Homelogoet og præsenteret humoristisk i vaskeægte ejendomsmægler-lingo til festivalgæsterne, der kan vælge at tilkøbe boligen til deres billet. 

Samarbejdet formår både at henvende sig til et bredt segment samt ændre perceptionen af ejendomsmæglerkæden igennem humor og fremragende kommunikation. Se boligpræsentationen her.

Morten Jensen

Er marketingsdirektør i BC Hospitality Group der blandt andet står bag Bella Center, Forum, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder