Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Oplevelser trumfer produkter i ny undersøgelse

Af Alexander Melchior | 24 maj, 2019 | 3 min | #trends

En ny undersøgelse understreger, at forbrugere vægter oplevelser langt over produkter, og det er gode nyheder for eventindustrien.

VI har længe skrevet om, hvordan forbrugere de seneste år er begyndt at vægte oplevelser over produkter, og brands der for alvor vil skabe interaktion og brandloyalitet derfor må give deres forbrugere unikke brandoplevelser, der går langt ud over de produkter de egentlig sælger.

Istedet for at sælge må brands altså skabe engagement og interaktion. Det kan være en udfordring, men samtidig er der også flere og flere virksomheder der forstår værdien af at møde deres kunder igennem oplevelser.

En ny undersøgelse foretaget af den britiske marketingsvirksomhed Sabby demonstrerer denne tendens udemærket. Hele 73% af 18-34 årige vægter i undersøgelsen oplevelser over fysiske produkter helt generelt, mens 60% af forbrugere siger at de føler sig mere loyale overfor brands de kan interagere med. 

Samtidig konkluderer undersøgelsen at over de sidste 12 måneder har næsten 60% af britisk forbrugere interageret i en form for brandoplevelse.

 

Brandoplevelser der skaber minder

En af de vigtigste grunde til, at brands der formår at skabe oplevelser for deres forbrugere oplelever succes er deres evne til at skabe varige minder hos forbrugerne. Oplevelser er nemlig noget af det, der særligt får en krog i os når det kommer til loyalitet og brandkendelse.

Et fremragende eksempel herhjemme, på et brand der har forstået at møde deres kunder igennem oplevelser, for dermed at skabe varige og betydningsfulde forhold er Mercedes Benz Danmark. Igennem flere forskellige tiltag har de formået at række ud over den traditionelle reklame, og skabe oplevelser der gavner deres forhandlere, deres kunder og dem selv. Sidste år lancerede de eksempelvis kampagnen City Escapes hvor man kvit og frit kunne låne en Mercedes for tage på en tur ud af byen – til det formål havde de fået nogle interessante figurer i danske kultur til at kuratere forskellige ture. Kampagnen var utrolig succesfuld og formåede at åbne brandet op til en helt ny målgruppe, samtidig med at skabe varige minder og forhold til forbrugerne.

Undersøgelsen fra Savvy viser da også, at en af de aktiviteter som var mest værdifuld for forbrugere er oplevelser der inkluderer at teste produkter igennem en aktivitet.

Det er altså næsten uvurderligt fra virksomheder at møde forbrugerneigennem særlige oplevelser. Det er en yderst kraftfuld platform at blive hørt fra og det tillader at interagere med en målgruppe på et niveau som ellers var svært.

Oplevelsesmarketing kan man kalde tendensen, og dens popularitet tegner godt for eventindustrien og de bureauer der netop specialiserer sig i at møde forbrugerne igennem oplevelsesrige events.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder