Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Om blockchainteknologi og hospitalityindustrien

Af Alexander Melchior | 21 juni, 2018 | 6 min | #Tech

Mens kryptovaluta møder øget kritik, er hypen omkring blockchainteknologi stadigt stigende. Mens udbredelsen af teknologien i hospitality stadig er begrænset, mener mange fagpersoner at den potentielt kan disrupte hele industrien.

Det er stadig er for tidligt til præcist at vide, hvordan blockchainteknologi i fremtiden vil påvirke hospitality- og møde- og eventindustrien. Dog lyder det fra flere teknologifagpersoner, at teknologien kan tilbyde yderst effektive løsninger i blandt andet hoteldistribution, loyalitetsprogrammer, sikkerhed samt inden for innovative betalingsløsninger.

Blockchain er, kort forklaret, en teknologi der bygger på en kontinuerlig kæde af blokke der indeholder data, tidsstempel og henvisninger til tidligere transaktioner. De er samtidig designet til at gøre det meget vanskeligt at ændre tidligere transaktioner. Teknologien kan praktisk ses som en decentraliseret database af sikre, sporbare og transparente transaktioner. Hvad der gør teknologien særlig unik er det faktum, at den digitale information kan distribueres uden fare for at blive kopieret eller hacket.

Først og fremmest er det vigtigt at man adskiller blockchain teknologi fra kryptovaluta så som Bitcoins. Kryptovaluta har den seneste tid mødt meget kritik for dens åbenlyse utilregnelighed. For selv om blockchain-teknologien opstod forbundet med kryptovaluta, er det netop i blockchain det egentlige potentiale ligger, mener Ian Quartermaine, vicedirektør for MICE hos CTS Systems, en virksomhed der er forløbere for alternative betalingsplatforme i rejseindustrien.

Blockchain teknologien har været uløseligt forbundet med kryptovalutaer som Bitcoin. Valutaens stigende dårlige ry, bør adskilles fra blockchain. Det er nemlig i i blockchain-teknologien, at det virkelig potentiale ligger, mener bl.a. Ian Quartermaine.

”Der kommer en tid hvor du kan betale for din konference med bitcoins, men det er blot en alternativ betalingsmetode. Den ægte understrøm og revolution ligger i blockchain-teknologien, som gør det muligt for kryptovaluta at virke” siger Quartermaine til MICE-mediet C&IT.

 

En OTA dræber?

Især for rejseindustrien og hoteller kan blockchain teknologien i fremtiden måske være med til at løse et af de største problemer brands møder. Blockchain teknologien kan nemlig være med til at skabe et alternativ til såkaldte online travel agencies såkaldte OTAs, som booking.com eller Expedia.

Det er nemlig muligt, ved hjælp af blockchain, at skabe en uforanderlig, decentraliseret og transparent optegnelse over hoteltilgængelighed og prissatser. Det ville potentielt være en stærk konkurrent til OTAs fordi det ville eliminere alle kommissioner og henlede forretningen til hotellerne selv, samtidig med at være transparent for brugerne.

Sådan er teorien i hvert fald, for sandheden er at ingen rigtig ved hvordan man skulle skabe sådan en database, og der er stadig et stykke før man vil se forsøg.

Udover at potentielt kunne eliminere hospitality- og rejseindustriens kamp mod OTAs, er der også et potentiale inden for loyalitet. Deling af data på et blockchain-system, kan potentielt give hoteller og hospitality brands et meget indgående indblik i deres gæsters præferencer og vaner. Dertil kommer at denne data er sikret igennem blockchain-teknologien. Det vil tillade en helt ny grad af personalisering af tilbud, rater og oplevelser kombineret med øget datasikkerhed.

 

Blockchains i møde- og eventindustrien

Blockchain-teknologien er stort set endnu uprøvet i møde- og eventindustrien, men også her snakker fagpersoner om større muligheder for disruption af den nuværende praksis.

Quartermaine mener nemlig også, at måden man indgår kontrakter og håndterer betaling i møde og eventindustrien kan revolutioneres ved hjælp af blockchain. Han mener blandt andet, at teknologien kan muliggøre en slags ’smarte kontrakter’.

Her menes forfalskningsikre digitale kontraker mellem planlægger, venue eller kunde, der f.eks. kun vil frigøre betaling hvis alle førbestemte parametre er blevet mødt. ”Hvad dette betyder for rejseindustrien er, at man i mange tilfælde vil kunne fjerne mellemanden”, fortæller Quartermaine.

Samtidig ville denne måde at håndtere betaling, kontrakter og aftaler helt eliminere behovet for fakturering, og samtidig eliminere det problem mange virksomheder har med for sent betalende debitors. Desuden vil alt kontraktuelt og betalingsmæssigt være sikret mod hacking eller manipulation.

Teknologien kan potentielt gøre arbejdet nemmere for planlæggere, der kan have mere tid til faktisk at arbejde med eventen eller mødets indhold, form og værdi.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder