Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Om møder med mad

Af Alexander Melchior | 9 august, 2018 | 6 min | #gastro

Møder og mad hænger uløseligt sammen. Mad og madlavning kan igennem kreative mødeformer spille en afgørende rolle for kreativitet og produktivitet.

De fleste møder og events har en mad- og drikkekomponent. Faktisk er mange events, møder eller konferencer ofte bygget omkring et specifikt måltid som f.eks. en forretningsfrokost eller en middag. Samtidig er faldende budgetter kombineret med stigende fødevarepriser med til at gøre f&b (food and beverage) til en af de største udgifter for planlæggere. Så hvorfor er mad ofte blot en sekundær overvejelse når mødets produktivitet og kreativitet skal planlægges?

Det kan være fristende at kigge på mad og drikke som en ubekvem nødvendighed, og blot forsøge at bruge det lavest mulige beløb på at løse opgaven. Det gavner dog sjældent for hverken produktivitet, kreativitet, netværk eller møderesultatet. Hvis serveringen af mad og drikke til møder blot handlede om at bespise folk, ville det sandsynligvis være både nemmere og billigere at give deltagerne værdikuponer til eksterne madboder, restauranter eller cafeer eller at tilbagebetale deltagernes egne madudgifter.

Der er en god grund til, at forretningsmiddage igennem århundreder har været en essentiel del af de fleste større virksomheder og samarbejder. Mad kan nemlig spille en større rolle end bare en simpel nødvendighed og næring.

Ideen om, at deling af mad og drikke har en særlig evne til at lede til deling af samtale, deling af ideer, deling af fælleskab og netværk er ældgammel. Hvis man ser på denne særlige betydning givet til deling af mad og drikke gennem tiderne, giver den store budgetudgift mad og drikke kan være, pludselig mere mening.

 

Mad som kreativ drivkraft

Selvom mad og drikke ofte bliver behandlet som en eftertanke til mange møder, er der alligevel nogle stærke aktører i mødeindustrien, der aktivt arbejder med netop dén ekstra værdi, som delingen af mad kan skabe i mødet mellem mennesker.

Flere og flere mødeprofesionelle går aktivt ind i overvejelser omkring, hvordan mad kan bidrage til et bedre mødemiljø – det sker blandt andet igennem brainfood-koncepter, og f&b-indkøbspolitik der fokuserer på, at levere produkter der kan være med til at fremme kreativitet og produktivitet, samt unikke madkoncepter der kan give deltagerne noget at snakke og samles om.

Der er også brands der er gået skridtet videre, i troen på at sætte mad og drikke i spil, når det gælder om at få mødedeltagernes produktivitet og kreativitet i top. Hotelbrandet Scandic åbner i september 2018 deres helt nye hotel i Kødbyen på Vesterbro i København.

Hotellet skal, ud over at huse 370 hotelværelser, fungere som hjem for de lidt mere utraditionelle og kreative møderammer – alt sammen drevet af en innovativ konferenceafdeling kaldet The Meeting Agency.

Flere undersøgelser har vist at der er en stigning i efterspørgslen på skæve og alternative mødeformater, og der ser ud som om, at Scandic Kødbyen vil forsøge at tilbyde netop det – endda kombineret med tanken om mad som samlende og kreativ drivkraft.

Det gør Scandic med mødekonceptet og det kreative mødelokale The Kitchen. Her kan mindre og meget kreative møder finde sted, med fokus på mad eller deltagerne kan selv tilberede deres egen mad og samles om den efterfølgende.

Mad til møder er meget mere end simpel bespisning. Det har potentialet til at fremme kreativitet og produktivitet, mens det samtidig kan samle mødedeltagerne samt fremme netværk og samarbejde. Det bliver interessant at se om flere mødekoncepter med mad i fokus vil se dagens lys i den nærmeste fremtid.

 

Gode råd til mad til dit møde

  • Genovervej den klassiske middag og tilbyd skræddersyede eller specialiserede madtilbud ved madstationer eller trucks. Det får deltagerne til at bevæge sig rundt og tale med hinanden undervejs.
  • Inkluder viden om den mad der bliver tilbudt. Det kan både være en samtale starter og en hjernestimulans.
  • Fokuser på sunde tiltag, og madgrupper der fremmer energiniveau, produktivitet og velvære, så som fisk, fuldkorn, grønt etc.
  • Skab interaktion. Lad gæsterne deltage i madlavningen eller giv dem madlavningsdemonstrationer.
  • Hvis der serveres mad, så gør det ’family style’. Når deltagere deler mad fra et fælles fad, er de bogstaveligtalt tvunget til at samtale og dét fremmer samarbejde og kan fungere som en god icebreaker.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder