Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Mødeindustrien i stærk fremgang – men hvad nu?

Af Alexander Melchior | 5 oktober, 2018 | 6 min | #trends

Ny undersøgelse viser en stor fremgang i det danske mødemarked, men kan industrien udvikle sig og dermed holde kadencen?

I 2017 blev der afholdt 193.000 møder på de danske mødesteder. Det gav et samlet antal mødedeltagere på 7,8 millioner. En ny rapport ved navn Mødemarkedets økonomiske betydning i Danmark udarbejdet af VisitDenmark i samarbejde med MeetDenmark, HORESTA, Dansk Industri, Dansk Erhverv m.fl. og viser en ikke overraskende stor fremgang for mødemarkedet i Danmark.

Rapporten opgør omsætningen på det kommercielle mødemarked i Danmark til 26 mia. Kroner. Det giver en stigning i omsætning på 25 procent siden man sidste gang udførte en lignende måling i 2010. Rapporten pointerer ligeledes at det primært er kongresser og virksomhedskonferencer der er ansvarlige for den store stigning.

Stigningen er nok ikke overraskende for de fleste mødeprofesionelle, og den er da også glædelig for det danske mødemarked, men samtidig rejser stigningen også spørgsmål om, hvordan industrien kan udvikle sig for at holde den positive kadence og om udviklingen virkelig sker hurtigt nok.

 

Efterspørgslen på mindre møder stiger, mens vi stadig venter på digitalisering

Mens en stigning af antallet af store kongresser og virksomhedskonferencer ifølge rapporten fra VisitDenmark står for stort set hele stigningen i det danske mødemarked, viser rapporten også, at der har været et fald på 8% i den gennemsnitlige kapacitet hos de danske mødefaciliteter. Det vidner om en tendens, som meetly tidligere har stillet skarpt på, nemlig den stigende efterspørgsel af små mødelokaler og stigningen i små møder, samt den digitale revolution der er nødvendig for at opfylde det enorme potentiale der både udviklingsmæssigt og økonomisk ligger i små møder.

Tal fra rapporten 'Mødemarkedets økonomiske betydning i Danmark' udarbejdet af VisitDenmark i samarbejde med MeetDenmark, HORESTA, Dansk Industri, Dansk Erhverv m.fl.

Læs også:

De små møder kan være guld værd – hvis man giver dem opmærksomhed

Interessen for små møder eksploderer, mens vi venter på, at direkte booking bliver en realitet

 

Langt størstedelen af de møder der afholdes er møder med under 50 deltagere, men disse møders omsætningsstørrelse har igennem tiden ofte været undervurderet og nedprioriteret ligesom, at deres omsætning ofte har været fejlklassificeret under andre poster end mødebudgetter, og dermed ikke fremgår af statistikker eller rapporter.

Industrien har længe talt om værdien af små møder, og efter en stigning i eftertragtningen de seneste år, har vi da også set tiltag dukke op, der skal gøre det nemmere for mødevirksomheder at målrette eksempelvis møder med under 50 deltagere.

Allerede i 2015 dukkede Gaest.com op på den danske mødescene. Med deres fokus på mindre møder og brugervenlige bookingportal revolutionerede de hvordan vi booker møder herhjemme, og er nu nordeuropas største onlinemarkedsplads til at udleje og booke mødelokaler.

Ligeledes har BC Hospitality Group A/S for nyligt lanceret Copenhagen Meetings, en direkte bookingportal der gør det muligt at booke mødefaciliteter specifikt målrettet mindre møder på alle virksomhedens hoteller og konferencecentre, ovenikøbet med øjeblikkelig bekræftelse.

På trods af disse innovative tiltag, er den digitale revolution af mødemarkedet gået enormt langsomt herhjemme, og man kan undre sig over, at der ikke er flere brands og mødevirksomheder der udnytter den efterspørgsel efter mindre møder der efterhånden umulig at overse – der er et marked der øjesynligt kan være med til at udvikle branchen endnu mere.

Samtidig ser større teknologispillere som Airbnb ud til at være på vej til at forsøge at disrupte mødemarkedet, noget der kan koste dyrt hvis ikke industrien formår at udvikle sig.

Læs også:

Er Airbnb ved at disrupte møde- og eventindustrien?

Ændringer i arbejdsstyrken kan påvirke måden vi holder møder

En amerikansk undersøgelse fra 2016 viste, at der var så meget som 53 millioner freelancere i landet, og et konservativt bud lyder på, at op mod 40% af hele arbejdsstyrken vil bestå af freelancere allerede i 2020. Den tendens kan ligeledes komme til at påvirke mødemarkedet.

Denne slags arbejdsstyrke søger nye måder at arbejde på, noget der har fået udviklinger som Co-work områder til at opstå, men de har også nødvendigvis nye krav og efterspørgsler som nogle mødevirksomheder på nuværende tidspunkt måske vil have svært ved at imødekomme, f.eks. mindre møder, småt budget og at det er muligt at booke mødet online eller bare alternativer der tilbyder større frihed, om det så gælder bookingmetoder, arkitektur, faciliteter eller andet.

Mens rapporten fra VisitDenmark en en glædelig nyhed for det danske mødemarked, og er med til at illustrere vigtigheden af mødeindustrien for landets økonomi og erhvervsliv. Samtidig giver rapporten også en belejlig mulighed for at se ud i fremtiden, og overveje hvordan industrien nødvendigvis må udvikle sig selv for at imødekomme fremtidens tendenser.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder