Ny undersøgelse viser en stor fremgang i det danske mødemarked, men kan industrien udvikle sig og dermed holde kadencen?
I 2017 blev der afholdt 193.000 møder på de danske mødesteder. Det gav et samlet antal mødedeltagere på 7,8 millioner. En ny rapport ved navn Mødemarkedets økonomiske betydning i Danmark udarbejdet af VisitDenmark i samarbejde med MeetDenmark, HORESTA, Dansk Industri, Dansk Erhverv m.fl. og viser en ikke overraskende stor fremgang for mødemarkedet i Danmark.
Rapporten opgør omsætningen på det kommercielle mødemarked i Danmark til 26 mia. Kroner. Det giver en stigning i omsætning på 25 procent siden man sidste gang udførte en lignende måling i 2010. Rapporten pointerer ligeledes at det primært er kongresser og virksomhedskonferencer der er ansvarlige for den store stigning.
Stigningen er nok ikke overraskende for de fleste mødeprofesionelle, og den er da også glædelig for det danske mødemarked, men samtidig rejser stigningen også spørgsmål om, hvordan industrien kan udvikle sig for at holde den positive kadence og om udviklingen virkelig sker hurtigt nok.
Efterspørgslen på mindre møder stiger, mens vi stadig venter på digitalisering
Mens en stigning af antallet af store kongresser og virksomhedskonferencer ifølge rapporten fra VisitDenmark står for stort set hele stigningen i det danske mødemarked, viser rapporten også, at der har været et fald på 8% i den gennemsnitlige kapacitet hos de danske mødefaciliteter. Det vidner om en tendens, som meetly tidligere har stillet skarpt på, nemlig den stigende efterspørgsel af små mødelokaler og stigningen i små møder, samt den digitale revolution der er nødvendig for at opfylde det enorme potentiale der både udviklingsmæssigt og økonomisk ligger i små møder.