Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Mødeindustrien er et guldæg

Af Lars Ramme Nielsen | 16 april, 2018 | 3 min | #blog
Lars Ramme Nielsen er Chef for turisme og oplevelsesøkonomi for Dansk Erhverv

Der er mange værdiskabere i Danmark. Sværindustri, landbrug, detailhandel, medicinalbranche.

Med baggrund i det seneste årti eller to giver det mening at lægge en ny industri til rækken. Mødeindustrien. Omsætningen tælles i milliarder, antallet af beskæftigede i titusindvis.

Med denne modning af møde- og eventindustrien er fulgt en debat om værdiskabelsen og den samfundsmæssige betydning af mødeindustrien.  Det blandt kongresbureauerne, Visitorganisationerne, de nationale turistråd og branchens organisationer. UIA, ICCA, MPI m.fl.

Mødeindustrien fremhæves ofte som noget helt særligt. Og vi er i konkurrence om tiltrækning af talent, arbejdskraft og politisk opmærksomhed.

Heldigvis har vi en god sag. Det var i Danmark vi i 00’erne konceptualiserede ”Det Lærende Møde” og Meetovation.

Vi var først med fokus på inddragelse og dialog i stedet for lange monotone powerpoints. Hånd i hånd med new nordic bølgen på F&B området var vi først med sund og energigivende forplejning. Vi er verdensledere på området for sustainability og grønne møder. I Danmark er IT og digitale værktøjer naturligt integreret i møderne. Møder i Danmark giver værdi.

Entreprenante aktører i mødebranchen har givet Danmark konkurrencekraft. Det på trods af omkostningsniveau, moms og regnvejr.

 

Hønen og ægget

Men når vi i mødeindustrien ønsker bedre vilkår for at drive forretning og lokke kongresser, events og gæster til landet skal vi huske, hvad der årsagen bag rejselyst og mødeappetit.

Mødeindustrien er som turismen et spejl af aktivitet i samfundet. I vores iver efter at gungre højt risikerer vi at ende som musen, der travende ved siden af elefanten nød broens ekko.

Rapporter glemmer ofte, at mødeindustrien kan fremvise omsætning og jobs alene fordi foreninger afholder kongresser. Fordi virksomheder lancerer produkter og træner deres medarbejdere. Vækst i samfundet er den afgørende efterspørgsel bag.

Gode tider og konjunkturer giver aktivitet på konferencecentrene. Og vice versa.

Fordi turismen og mødeindustrien er bredt favnende kommer der hurtigt mange nuller på beløbet, når VisitDenmark og andre gode kræfter opgør omsætningen.

Efter sigende skulle et endda være sådan, at én krone investeret i turismemarkedsføring skulle give 48 kroner i retur. Tænk sig. Når noget lyder for godt til at være sandt, er det nok ofte tilfældet.

 

Less is more

Når vi velment taler om de jobs og den omsætning som mødeindustrien ”skaber” risikerer vi at glemme efterspørgslen bag. Det kan være at tallene er store. Men ”less is more”.

Mødeindustrien eksisterer ikke i et vakuum, men bidrager til at øge væksten. Eller som mødeplanlæggere ynder at formulere det – øger output fra mødet og mødernes ROI.

Det er i mine øjne helt unødvendigt at pynte sig med lånte fjer. Mødeindustrien i Danmark har nemlig grund til at kippe med flaget. Mødeindustrien I Danmark fortjener respekt og ordentlige rammer.

Jeg er sikker på, at Meetly kan være en stærk stemme og bidrage hertil.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder