Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Møde – og eventindustrien bør holde øje med Esport

Af Alexander Melchior | 23 april, 2018 | 6 min | #trends

Esport-events oplever hidtil uset popularitet. Møde- og eventprofessionelle bør holde øje med denne udvikling, og lære hvordan de kan kombinere virtuel underholdning med interaktive fysiske oplevelser.

Vi har tidligere skrevet, at meetly tror på den fremtidige udvikling af det fysiske møde, og at denne nødvendigvis må foregå i samspil med den digitale udvikling, der fylder alle aspekter af det moderne liv. Esportens eksploderende indtog på event-scenen er netop en udvikling, der for mange kan synes mærkværdig og endda selvmodsigende.

I år vil næsten en milliard mennesker tænde skærmen for, at se en anden spille et videospil igennem spilstreaming-tjenester, så som Twitch der allerede i 2014 havde mere trafik end HBOs onlinetjeneste. Men hvorfor vælger hundredetusindevis af menneske at se på andre spille videospil, og hvorfor vælger et stadig større skare at deltage fysisks i esports events?

 

Fremtidens underholdningsindustri

Digitale events har indtaget en fast plads i kulturen hos både millenials og generation Z. For disse grupper har forbrugsvaner vedrørende forbruget af indhold og events forskudt sig, og både underholdningsindustrien og hospitality-industrien begynder at bemærke det.

I løbet af det seneste år har man set en bølge af større events, hvor venues efterligner den traditionelle sportsarena-format, bare med computerspil som League of Legends og Counter Strike, hvor publikum møder op i massevis for at underholdes og heppe.

Trenden i Danmark er kun blevet styrket af at danske esportshold ligger højt på verdensrangslisten, og for møde- og eventprofessionelle kan denne tendens åbne døren for endnu større muligheder. Esportens stigende popularitet og udbredelse repræsenterer begyndelsen af en bredere accept og efterspørgsel af virtuelle events, eller vigtigere endnu, af integrationen af fysiske events med interaktivt digitalt indhold.

Copenhagen Games er i år flyttet fra Øksnehallen til skandinaviens største kongrescenter Bella Center i København, for at imødekomme den store interesse fra publikum og deltagere.

Trenden blev cementeret ved Copenhagen Games, der løb af staben den 28. marts i år i Bella Center i København. Med mere end ti tusinde besøgende og over 1500 spillere er det landets største og ældste esport-event, og møde og eventindustrien kan lære meget af hvordan disse slags events er udformet samt deltagernes adfærd, kultur og vaner.

Det var også netop disse aspekter der tiltrak, da BC Hospitality Group lagde hus til Copenhagen Games. “Esport er et godt eksempel på nye events og forretningsområder, som vores branche skal kunne rumme. Vi ser det som en god investering og en mulighed for at være på forkant med fremtidens kunder.” fortæller messe- og udviklingsdirektør Malina Lebrecht Hye.

 

En bro mellem det fysiske og digitale

Linjen mellem at se og deltage er blevet udvisket af måden hvorpå, de yngre generationer forbruger og interagerer med indhold. Dette ændrer nødvendigvis måden hvorpå vi kan tænke fysiske events i forbindelse med digitalt indhold.

Så hvad kan den bredere møde- og eventsektor lære fra dette nye fænomen?

Ved at være i stand til at bygge bro mellem det fysiske verden af events og nye og profitable digitale udviklinger, kan møde- og eventbranchen bevæge sig forbi modsætningsparret digital vs. fysisk, og gøre dem i stand til for alvor at nå fremtidens mødedeltagere. For generation Z og de digitalt indfødte, findes denne distinktion mellem den fysiske og digitale verden nemlig ikke.

Esport og videospil er per definition eksperimentelle, så det er forventeligt at nye sociale oplevelser opstår, det er disse der kan fortælle os noget om fremtiden for møder og events og samspillet mellem det digitale og det fysiske.

Nye slags arenaer og eventrum opstår, fordi disse nye generationer kræver ægte sociale oplevelser. Den digitale verden er ikke en modsætning her, men tværtimod en integral del af disse sociale oplevelser. Denne måde hvorpå det fysiske rum fyldes med digitalt indhold, udvisker grænsen mellem tilskuer og deltager, og kan indikere nye muligheder for at mødes i fremtiden.

De yngre generationer vil snart træde ind på arbejdsmarkedet, og med sig tager de deres medfødte digitale vaner og adfærd. Vor tids møde- og eventprofessionelle må hellere gøre sig klar.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder