Esport-events oplever hidtil uset popularitet. Møde- og eventprofessionelle bør holde øje med denne udvikling, og lære hvordan de kan kombinere virtuel underholdning med interaktive fysiske oplevelser.
Vi har tidligere skrevet, at meetly tror på den fremtidige udvikling af det fysiske møde, og at denne nødvendigvis må foregå i samspil med den digitale udvikling, der fylder alle aspekter af det moderne liv. Esportens eksploderende indtog på event-scenen er netop en udvikling, der for mange kan synes mærkværdig og endda selvmodsigende.
I år vil næsten en milliard mennesker tænde skærmen for, at se en anden spille et videospil igennem spilstreaming-tjenester, så som Twitch der allerede i 2014 havde mere trafik end HBOs onlinetjeneste. Men hvorfor vælger hundredetusindevis af menneske at se på andre spille videospil, og hvorfor vælger et stadig større skare at deltage fysisks i esports events?
Fremtidens underholdningsindustri
Digitale events har indtaget en fast plads i kulturen hos både millenials og generation Z. For disse grupper har forbrugsvaner vedrørende forbruget af indhold og events forskudt sig, og både underholdningsindustrien og hospitality-industrien begynder at bemærke det.
I løbet af det seneste år har man set en bølge af større events, hvor venues efterligner den traditionelle sportsarena-format, bare med computerspil som League of Legends og Counter Strike, hvor publikum møder op i massevis for at underholdes og heppe.
Trenden i Danmark er kun blevet styrket af at danske esportshold ligger højt på verdensrangslisten, og for møde- og eventprofessionelle kan denne tendens åbne døren for endnu større muligheder. Esportens stigende popularitet og udbredelse repræsenterer begyndelsen af en bredere accept og efterspørgsel af virtuelle events, eller vigtigere endnu, af integrationen af fysiske events med interaktivt digitalt indhold.