Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Møde- og eventbranchen vil modarbejde sexchikane og dårlig opførsel

Af Alexander Melchior | 23 maj, 2018 | 3 min | #trends

Efter #metoo-bevægelsen sidste år brød med sexchikanekulturen, er møde- og eventbranchen også begyndt at modarbejde sexchikane og dårlig opførsel, omend der er store udfordringer forude.

2017 var året, hvor underholdningsindustrien, medieverdenen og den politiske scene mødte et opgør med en kultur af sexchikane. Skandaler, der involverede kendte personligheder som Harvey Weinstein, Matt Lauer og andre, afdækkede et problem, der har eksisteret i lang tid, men som industrierne ikke har haft evner til at konfrontere.

For at løse problemet skal der en større kulturel ændring til, og emnet bør igangsætte diskussioner og tiltag i alle industrier. Men hvad betyder det for møde- og eventindustrien, og hvordan bør den reagere?

Ifølge United States Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) nylige rapport om sexchikane, der blev delt på møde-medet meetingsNet, er sexchikane et seriøst problem for kvinder der arbejder i hospitality industrien, blandt andet pga. Grad af interaktion og skæve arbejdstider.

EEOC modtog desuden flere klager angående sexchikane i hospitalityindustrien end nogen anden kategori – så meget som 14,2 procent af alle anmeldelser mellem 2005 og 2015 fremgik det af en analyse af tal fra EEOC lavet af organisationen American Progress.

 

Læs American Progress analyse af talene fra EEOC

 

På trods af den næsten åbenlyse risiko i hospitality og møde og eventbranchen, har der ikke været meget diskussion i relation til #metoo-bevægelsen, mener blandt andet Joan Eisenstodt, chefkonsulent i mødekonsulent virksomheden Eisenstodt Associates LLC.

Hun udtalte tidligere på måneden til rejsebranchemediet skift.com: ”Vi er ikke gode nok til at italesætte sexchikane. Vi ser det ikke som det store problem det er”.

Hun pegede blandt andet på, at manglen på kendte sager i branchen er en del af grunden til, at der har været relativt stille omkring denne kultur i møde- og eventbranchen. Det var disse slags højprofilsager der netop tippede båden over i underholdningsbranchen, i politik og i medieverdenen.

Kun to større sager har ramt branchen. Tidligere Wynn Resorts CEO Steve Wynn blev i The Wall Street Journal i januar anklaget for sexchikane af op mod flere kvinder. Ligeledes blev CEO for Kansas City Convention & Visitor Association Ronnie Burt også anklaget for flere tilfælde af sexchikane samt nedladende lederstil.

Planlæggere må være proaktive

På trods af Eisenstodts kritik er der virksomheder i branchen der aktivt modarbejder problemet. En af de virksomheder, der proaktivt har arbejdet for at synliggøre problemet og italesætte løsninger, er den globale event og destinationsmanagement-virksomhed AlliedPRA. I januar reagerede de aktivt på #meetoo-bevægelsen med et white paper målrettet mod sexchikane og dårlig opførsel internt samt til de mange møder og events, de faciliterer. Det understreger samtidig virksomhedens holdning til diskrimination og behovet for oprettelse af sikre miljøer.

 

Læs AlliedPRAs white paper om hospitalityindustrien, sexchikane og #metoo

 

Industrien er altså begyndt at reagere på bevægelsen, og flere og flere virksomheder begynder at indføre adfærdskodekser både på arbejdspladser samt til møder og events. Dette bakkes op af MPI (Meeting Professionals International) der i januar reviderede deres ’Priciples of Profesionalism’ til at indeholde en absolut nultolerance overfor sexchikane.

 

 

Udeluk talere kendt for dårlig opførsel

En anden måde hvorpå virksomheder i møde- og eventbranchen kan være proaktive i forhold til forebyggelse af sexchikane og dårlig opførsel er eksempelvis ved udelukkelsen af problematiske talere.

Da sagen om Harvey Weinsteins årelange sexchikane og misbrug af kvindelige skuespillere rullede, reagerede mange virksomheder ved at nedlægge deres forbindelse med hans virksomhed The Weinstein Company. Da Kevin Spacey blev anklaget for sexchikane mod en ung dreng valgte streamingtjenesten Netflix at opsige deres kontrakt med skuespilleren på hitserien ’House of Cards’.

Disse virksomheders handlinger var i høj grad med til at skabe opmærksomhed og fokus på, hvad der sker, hvis man ikke spiller efter reglerne. Møde- og eventplanlæggere kan f.eks. vælge at udelukke talere, der har været under anklage. Således sender de et signal om nultolerance over for sexchikane og dårlig opførsel fremgår det også af AlliedPRAs white paper.

Selvom der stadig er et stykke vej for at fremprovokere en direkte kulturændring i branchen, understreger blandt andet AlliedPRAs white paper, at møde- og eventbranchen i højere og højere grad tør italesætte problemer med sexchikane og dårlig opførsel, omend der stadig venter store udfordringer.

 

 

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder