Log ind

meetly runder af: Vi har forsøgt at give et unikt indblik i en kompleks industri

Af Alexander Melchior | 29 november, 2019 | 6 min |

Igennem det sidste halvandet år har meetly dykket ned i møde-, event-, og hospitalityindustrien for at give dig dybdegående viden om udviklinger og tendenser.  meetly runder nu af, ved at tage temperaturen på industriens udvikling

Hospitality-, møde- og eventindustrien er ikke ligefrem kendt for at være frontløbere når det kommer til nye udviklinger og banebrydende tiltag der kan drive den komplekse industri fremad. Alligevel har vi igennem det seneste halvandet år, forsøgt at give vores bud på hvilke tendenser, udviklinger, ideer og tiltag der for alvor vil sig fast og skubbe industrien mod fremtiden.

224 stykker indhold er det blevet til på meetly. Igennem artikler, indhold, videoer, blogindlæg og interviews har vi forsøgt at give vores bud på de vigtigste og mest betydningsfulde aspekter af industrien, og derfor er det kun passende at vi afslutningsvis kigger på noget af det indhold og de emner og tendenser som har præget både meetly, men som også har vist sig at være essentielle for dem fremtidens rejse- hospitality-, møde-, og eventindustri.

 

Møder- og events skal skabe unikke oplevelser

En af de aspekter der for alvor synes at have drevet udviklingen frem i hospitality-, møde-, og eventindustrien de seneste år, er et fornyet fokus på at skabe værdifulde og unikke oplevelser. Det kan måske synes selvsagt, men nye virksomheder og innovative teknologier har vist at der stadig er plads til forbedringer når det kommer til at skabe sømfri oplevelser for rejsende og gæster.

Tidligere på året viste en undersøgelse fra den britiske marketingsvirksomhed Sabby at over 70% af unge mellem 18-34 år vægter oplevelser langt over fysiske produkter når de skal vælge brand. På mange måder er det nye luksusbegreb blevet lig med unikke oplevelser fremfor luksusvarer, og det er noget hospitalitybrands bør være opmærksomme på. 

For at nå især de yngre generationer må brands i alle sektorer af erhvervslivet altså skabe engagement og interaktion igennem oplevelser istedet for produkter, og det giver møde- og eventindustrien en unik fordel, da oplevelser bør være en hjørnesten i de fleste hospitalitybrands identitet. Når det kommer til den mere traditionelle del af industrien, er der dog stadig plads til forbedringer, da det primært er nye skæve og techbårne virksomheder der driver udviklingen fremad.

Læs her:

Hvordan kan hoteller forbedre sig når det kommer til at skabe gæsteoplevelser?

Hvordan kan hoteller skabe service i realtid?

Det eksperimentelle møde kan skabe unikke oplevelser

Forbrugerforventninger skubber hospitality- og rejseindustrien i nye retninger

“Marketing er i princippet dødt – det handler om at skabe værdi”

 

Bæredygtighed er ikke bare en god ting men et krav

En af de aller største emner på tværs af rejse-, hospitality-, møde-, og eventindustrien er uden tvivl kampen om bæredygtighed. Bæredygtighed er nemlig ikke længere bare en csr-strategi eller noget som er “godt at være”, nej det er simpelthen et krav og forventning fra langt størstedelen af forbrugere og rejsende.

Industrien har da også stadig store udfordringer når det kommer til bæredygtighed. For hvordan kombinerer man en industri der stadig er afhængig af engangmaterialer og flytransport og transport af delegerede og deltagere. Løsningen ligger helt sikkert ikke i enkelte tiltag fra enkelte virksomheder og brands, men i stedet i en samlet indsats på tværs af hele industrien og leverandørkæder. Istedet for at fokusere på eksempelvis at minimere spild for den enkelte virksomhed, ligger løsningen måske i at finde industristandarder og samarbejder der kan være med til at mindske den fulde industris indvirkning på miljøet.

Læs her:

Planlæggere bør fokusere på at gøre on-site transport bæredygtig

Eventbæredygtighed er afhængig af transport

Hvordan balancerer man megaevents og bæredygtighed?

Ny teknologi rusker op i industrien

Rapporten “Meeting Room of the Future” fra IACC der adspurgte 250 mødeplanlæggere om deres syn på industriens fremtidige udvikling viser, at den absolut vigtigste element i den udvikling er implementeringen af ny og interaktiv teknologi. Efter nogle år, hvor de teknologiske udviklinger er skudt op som paddehatte og møde- og eventindustrien har haft mere eller mindre svært ved at finde ud af hvordan de med succes kunne implementeres, synes man nu at have forstået den rolle ny teknologi kan spille for at optimere det fysiske møde.

Teknologi i sig selv har ingen værdi, men teknologi der arbejder for at optimere det menneskelig møde og som skaber unikke oplevelser derimod er hvad der i fremtiden skal være med til at drive udviklingerne frem i industrien. Både inden for bæredygtighed og inden for den menneskelige oplevelse.

Det bliver samtidig spændende at se hvordan teknologigiganter og sociale medieplatforme i fremtiden vil være med til at forme hvordan vi mødes fysisk, ligesom at tendenser som esport også kan lære industrien noget om, hvordan digitale fælleskaber fungerer i fysiske omgivelser.

 

Læs her:

Junglen af teknologiske muligheder i turismeindustrien kan forvirre mere end gavne

En digital revolution er på vej til at ændre forretningsturismen

Virtuelle møder kan ikke erstatte fysiske møder, men kan virtual reality tilføje en ny dimension?

Fremtidens tilskueroplevelser bygger på teknologi

‘Bleisure’ er kommet for at blive

Festivaller viser hvad det fysiske møde gør bedst