Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Mediebrands vil skabe unikke møder med deres kunder

Af Alexander Melchior | 12 december, 2018 | 4 min | #trends

Det ændrede mediebillede i vor tid gør det nødvendigt for traditionelle mediebrands at nå deres forbrugerbase på nye måder. Om de så skaber engagerende aktiviteter til events eller skaber hele festivaller dem selv, vil de møde deres kunder face-to-face.

Det globale medielandskab har ændret sig betydeligt de sidste par år. I 2017 var der eksempelvis op mod 22,2 millioner amerikanere der opsagde deres traditionelle tv-abonnement, til fordel for en myriade af streamingtjenester og andre digitale medietilbud.

Midt i denne omvæltning, kæmper de tradtionelle mediebrands altså for alvor om at tiltrække kunderens opmærksomhed, og det tvinger dem til at tænke i nye og kreative baner.

En metode der bliver mere og mere udbredt er, at skabe eksperimentelle aktiviteter der skal give et indblik i brandets verden. Det kan være i form af samarbejder ved relevante events, eller det kan være at skabe en festival helt selv. Klassiske mediebrands bryder hvertfald med deres tidligere format, og vil møde deres seere og kunder face-to-face.

Nye trends og flere studier demonstrerer, at vor tids forbrugere, især i den yngre målgruppe, er mere tilbøjelige til at bruge deres penge på oplevelser end traditionelle medievarer som tv, aviser og magasiner. (Hele 78% af millenials svarede i en undersøgelse fra Eventbrite at de hellere ville bruge penge på oplevelser end at købe noget som helst)

Det får flere større internationale traditionelle mediebrands som Turner broadcasting og Viacom til at begive sig ud i verdenen af live aktiviteter, events og festivaller, og der findes også eksempler fra danske aktører.

Disse er ikke bare tilfældige live events, men interaktive aktiviteter der tillader publikum at engagere med disse brands uden for deres traditionelle plads på skærmen. Her er tre gode eksempler på udviklingen.

 

Zulu Sommerbio: mødet med seerne

Da tv-kanalen Tv-2 Zulu for første gang rullede konceptet Zulu Sommerbio ud i 2001 blev det øjeblikkeligt et succes. Kanalen opsatte storskærme på tværs af landet, på plæner og i parker, og inviterede dets seere til filmaften under åben himmel. Her kunne opleve nogle af de nyeste film, og blive bekendte med Zulu-brandet.

Det blev til en række af events landet over, der hvert år har tiltrækker store menneskemængder. Disse events tillader Zulu at møde deres publikum face-to-face og således skabe og opretholde et forhold til et publikum, de måske ellers ikke ville nå. Værdien af disse events viser sig både i brandgenkendelse og brandloyalitet.

 

Læs også: 

Virksomheder ser fortsat værdien i events

 

Turner media og Comic Con

Events som Comic Con i San Diego bliver mere og mere populære platforme for mediebrands at promovere deres nye tv-shows på, for at opnå en mere loyal fanbase.

Turner Broadcasting der blandt andet står bag de mediegiganterne Adult Swim, Cartoon Network og TNT har gjort en stærk tilstedeværelse til Comic Con, til central del af deres brand.

Til disse fan-events, teaser de nye shows, laver afsløringer og generelt indhold og interaktive aktiviteter der har en reel værdi for fans. Det har gjort at disse aktiviteter ofte opnår stor bevågenhed på andre medier og online, og deremd yderligere øger brandgenkendelsen.

 

Viacom og deres hav af festivaller

Et af de måske bedste og mest succesfulde eksempler på denne trend er mediebrandet Viacom, der har gjort events og festivaller til en drivende kraft bag brandet. På skrivende tidpunkt er seks af deres flagskibs-brands, MTW, BET, Comedy Central, Paramount Network, Nickelodeon og Nick Jr. alle værter for deres egne enorme events eller festivaller spredt ud over USA.

Under Viacoms 2017-evaluering kommenterede CEO, Bob Barkish på netop denne trend med at forsøge at nå fans og kunder face-to-face: “Jeg er glad for at kunne sige, at vi bliver ved med at skabe fremdrift ifht. face-to-face møder, henover hele vores portfolie, ved at skabe og afvikle oplevelser der engagerer vores fans i den virkelige verden”.

Denne trend taler også ind i en anden udvikling, som vi tidligere har berørt her på meetly, nemlig festivaliseringen af møder og events. Trenden tilbyder nemlig brands at engagere og interagere med deres kunder på helt nye måder.

Som Steve Raizes, Vice President for Viacom Music & Entertainment siger om brandets strategi i et interview med Forbes fra sidste år: “lineært TV er selvfølgelig en utrolig vigtig del af hvem vi er, men som vi udviklede os som brand, indså vi at så mange af vores fans gerne vil have ægte oplevelser af vores kanaler på forskellige måder. Så at bevæge sig ind på en slags eksperimenterende livescene, synes at være noget der bare både naturligt og enormt spændende for os.

Topfoto af Tobias Vestergaard

 

Læs også: 

Festivaliseringen af møder og events

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder