Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

“Marketing er i princippet dødt – det handler om at skabe værdi”

Af Alexander Melchior | 12 april, 2019 | 7 min | #trends

– meetly møder Anja Hartung Sfyrla, COO for Gottlieb & Co.

Anja Hartung Sfyrla har skiftet VisitDenmark ud med bureauet Gottlieb & Co. Med sig tager hun bl.a. en unik evne til at skabe utraditionelle samarbejder der skal skabe værdi for alle parter. meetly har snakket med den nye COO om hendes baggrund og hvad begrebet marketing betyder i dag.

“Rejser handler om oplevelser i selskab med  mennesker, der betyder noget for én. Eller måske éns eget gode selskab. Rejser bliver til minder, der betyder noget i folks liv – som oftest noget positivt”.

Sådan skriver Anja Hartung Sfyrla i en af de første mails vi udveksler. Hendes ambitioner og engagement for at arbejde i den her branche og på et bureau som Gottlieb & Co. står altså lysende klart, og det er da heller ikke hvilken som helst turismeprofessionel der nu skal styre dagligdagen på bureauet Gottlieb og Co, der igennem 40 år har specialiseret sig i hospitality og oplevelsesøkonomi.

Anja har tidligere brugt elleve år i forskellige stillinger hos VisitDenmark senest som forretningsudviklingschef, og hendes skarpe turismeprofil viser hvad fremtiden for hospitality- og turismemarketing bærer med sig. Det handler om at skabe reel værdi for gæster og for kunder. Man sælger nemlig ikke ikke bare senge eller produkter. Nej, man sælger oplevelser og det skal i den grad smitte af på marketingsdelen. Denne forståelse af turisme- og hospitalitymarketing, er noget der langsomt er blevet dominerende i branchen, og med god grund.

meetly har sat den nyansatte Chief Operating Officer (COO), i stævne til en snak om at skifte fra en stor organisation til bureauverdenen, om hospitality som koncept og om hvad begrebet marketing dækker over nu til dags.

meetly: Du har været i VisitDenmark i elleve år, og har nu skiftet det ud med bureauetverdenen – hvad er det for en baggrund du tager med dig?

Anja Hartung Sfyrla: “Turisme har altid været omdrejningspunktet for min karriere. Jeg har altid haft lyst til at rejse ud, for at opleve andre kulturer og sprog. Rejser handler om oplevelser i selskab med mennesker, der betyder noget for én. Eller måske éns eget gode selskab. Rejser bliver til minder, der betyder noget i folks liv – som oftest noget positivt. Derfor synes jeg, at det er en meget meningsfuld branche at arbejde i.

“Min baggrund fra både hospitality og andre grene af branchen har givet mig indsigt i krydsfeltet mellem marketing og turisme og det er netop i dette krydsfelt, jeg har arbejdet for VisitDenmark, med den internationale markedsføring af Danmark som destination. Det er en helt unik opgave at markedsføre sit land og jeg har arbejdet med rigtigt mange discipliner i mine år i organisationen. Mit motto her har altid været intet er umuligt – selv ikke for et lille land. Det har ført til, at mit team og jeg lykkedes med at lave nogle værdifulde og utraditionelle samarbejder med bl.a filmselskaber som Twentieth Century Fox og Warner Bros., digitale platforme som Expedia, samt store danske brands som f.eks BoConcept, som umiddelbart ikke har  noget med turisme at gøre i partnerskaber, der gav værdi for begge parter. Det er den erfaring jeg tager med til Gottlieb og Co. “

meetly: Bureauet Gottlieb & Co. har igennem fyrre år specialiseret sig inden for marketing i hospitalityindustrien – hvad er det der gør dem til en interessant spiller på markedet?

Anja: “Jeg er meget optaget af den fantastiske udvikling og professionalisering, som branchen gennemgår i disse år og jeg tror på, at der er en plads i markedet og en spændende fremtid for et bureau, der er specialiseret i netop hospitality og oplevelsessektoren. Det vil jeg gerne være med til at udvikle og dermed være med til at få både vores kunders forretning og vores egen til at vækste.Turismen er i forandring. Rejsebranchen er den mest digitaliserede af alle, og turisternes motiver og adfærd ændrer sig gevaldigt i disse år. Det stiller store krav til alle i branchen, men det giver også mange muligheder. Den internationale turisme vækster med 6% pr år så potentialet er der, men konkurrencen er også hård, så der er brug for at tænke nyt og differentiere sig i markedet.”

meetly: Disciplinen marketing har ændret sig genvaldigt de seneste år, og det samme har kravene fra kunder og gæster til brands og virksomheder – hvad er fremtiden for hospitalitymarketing?

Anja: “Marketing er i princippet dødt, det handler om at skabe værdi. Og værdiskabelsen starter hos modtageren – altså gæsten. Hvis du ikke kan demonstrere det, er du heldig, hvis du stadig har en god forretning. Er det sat på spidsen? Ja måske, men alle undersøgelser viser at de nye generationer kun lytter, hvis du fortæller dem noget, der giver dem værdi og som er målrettet dem og deres behov. Det handler altså om, at have styr på sin data og indsigter, men også om at turde at gøre det man tror på for at differentiere sig. Derfor er jeg også meget optaget af den overordnede trend “transformative travel”. Den handler i bund og grund om, at når folk rejser idag, så leder de efter oplevelser, som gør at de føler sig transformerede når de kommer hjem. Det kan vi mindre ændringer, så som blot at føle sig klogere på livet, men som alligevel udgør en transformativ oplevelse.

meetly: Hvordan skal hospitalityindustrien så reagere på disse nye krav fra rejsende og gæster?

Anja: “Specifikt ift. hospitality så tror jeg på, at der kun er en meget lille plads i markedet til overnatningsvirksomheder, der kun sælger en seng – jeg mener at alle overnatningsvirksomheder er i markedet for oplevelser, og kun ved at se sig selv på denne måde, rekruttere og produktudvikle ift. dette, vil de kunne have en position. Jeg mener også, at nogle af de hotelvirksomheder, som succesfuldt udbyder et produkt, der i høj grad bare er en seng netop er gode til iscenesættelsen af netop dette produkt.

“I virkeligheden handler det om at være god til det man gør, samt at turde at vælge ting fra, så det er tydeligt at se, hvad man står for. Alt er transparent idag, så hvis man prøver at gøre noget halvt så lander det på nettet. Vælg fra og gør det I gør bedst fuldt ud…”

Læs også:

Partnerskaber som vækstskaber

“Kodeordet er engagement” portræt af Green Hat People.

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder