Log ind

Linjerne mellem måltider udviskes, og det påvirker måden restauranter møder deres gæster

15 maj, 2019 | #gastro

Fra heldagsmenuer til kreativ late night service, den moderne restaurantgæst er klar på at få linjerne mellem spisetider udvisket.

Glem alt hvad du ved om de faste spisetider: morgenmad, frokostservice og aftenservice, moderne restaurantgæster er klar på at spise hvad vil, når de vil… Sådan lyder det ihvertfald, hvis man tror på en undersøgelse foretaget af restaurantbranchemediet Skift Table til deres rapport Megatrends 2019 der udkom tidligere på året.

Mens undersøgelsen fokuserer på det amerikanske marked der allerede i mange år har fokuseret på denne form for heldags restaurantservice og nedbrydelsen af specifikke spisetider, er det også en trend der begynder at røre på sig herhjemme, omend i mindre skala. Danske restauranter har ellers altid været notoriske for stramme og tidlige lukketider, men noget synes pludseligt, at være ved at ændre sig.

Siden den italienske restaurant i Store Kongensgade Barabba, der serverer god vin og autentiske pastaretter indtil kl. 2 om natten for to år siden slog dørene op, er der langsomt med støt blevet flere og flere spisesteder der ser mere positivt til at bryde med de traditionelle spisetider.

Restaurantbranchen herhjemme er mere konkurrencepræget end nogensinde før, og hvis du vil have succes må du skille dig ud. Det har fået restauratører til at lede efter måder hvorpå, de kan tilfredsstille gæster, der i stigende grad forventer at alt tilpasses netop deres specifikke smag og lyster. En af dem er altså udbredelsen af eksempelvis heldagsservicen, eller snackmenukort der er tilgængelige ude for normale måltidstider.

 

Udbringning og the gig economy

Der er mange aspekter der er med til at udviske grænserne mellem de måltider gæster nyder på restauranter. Restauranterne har fundet ud af, at tiden hvor der alligevel er medarbejdere i restauranten for at gøre klar til aftensservice ligeså godt kan suppleres af et simpelt dagskort for at øge omsætningen.

Konkurrencen er hård blandt restauranter herhjemme, så at holde åbent på skæve tidspunkter kan både være med til at øge bekendtskabet hos gæsterne samtidig med at give en ekstra indtægt når antallet af gæster der er ligeglade med spisetider alligevel er stigende .

Samtidig taler dette godt ind i en ny målgruppe af især unge Millenials, der i  takt med deres indtog på og dominans af arbejdsmarkedet er blevet den stærkeste forbrugergruppe. Denne gruppe er vant til at få det som de vil, og derfor forsøger restauratører at give dem det. Samtidig er arbejdsstyrken mere domineret af ‘the gig economy’ end før, og det åbner tidspunkter hvor der ellers ville være stille på restauranter op for den gruppe af profesionelle der styrer deres egen arbejdstid og som sagtens kan spise sent ude på en hverdag eller spise sen frokost kl. 16.

 

Take away, eftermiddagsmenuer og late night dining

Udbredelsen af take away og udbringning har samtidig fået en indflydelse på nedbrydelsen af måltiderne. Det er muligt for forbrugeren at få et godt måltid mad fra en restaurant leveret til døren på skæve tidspunkter af døgnet, og dette har altså også været med til at få restauranterne til at bryde med deres vante åbningstider.

Eftermiddags happy hour menuer, heldags service og after-dark snackmenuer bliver mere og mere normale på især nye restauranter i København, og det vidner altså om, at nedbrydelsen af de tradtionelle spisetider, omend langsomt, også er ved at udviskes herhjemme for især den yngre generation, der langsomt er begyndt at dominere arbejdsmarkedet og dermed også har midlerne til langsomt at være den vigtigste målgruppe. 

 

Læs også: 

Restaurantbesøg handler om meget mere end mad

Restauranter bør være mere opmærksomme på forretningsrejsende

Relaterede nyheder