Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Kystturismen i Danmark er med til at give mere balanceret vækst

Af Alexander Melchior | 14 oktober, 2019 | 3 min | #trends

Nye tal fra Visit Denmark viser at der aldrig har været flere udenlandske overnatninger i Danmark i højsæsonen. Især kystturismen er med til at balancere væksten.

Med 11 mio. udenlandske overnatninger i juli og august blev højsæsonen 2019 den bedste hidtil herhjemme. Det er især de tyske overnatninger i feriehusene, der trækker væksten, og aldrig har der været målt så mange tyske turister i de danske feriehuse. Sådan lyder det i en ny pressemedelelse fra Visit Denmark.

i følge organisationen, understreger den succesfulde sommer, således behovet for fortsat fokus på at markedsføre Danmark i skuldersæsonen april-juni og september-oktober, så man kan sikre en bæredygtig og balanceret vækst i hele landet.

I år var der 360.000 flere udenlandske overnatninger i højsæsonen juli-august end i 2018, svarende til en stigning på 3,4 pct. Især de tyske overnatninger trak udviklingen med en fremgang på 5,4 pct., men de fleste markeder har udviklet sig positivt. De udenlandske overnatninger i KystDanmark står for 90 pct. af væksten. Storbyerne havde således en fremgang på 40.000 udenlandske overnatninger, mens der var hele 320.000 flere i resten af landet. Heraf var der 250.000 flere tyske overnatninger i feriehusene.

 

Hvis vi spreder turismen ud, giver det mere balanceret vækst

Der nu er så stor efterspørgsel på feriehuse til både danskerne og tyskerne, at nogle destinationer i år har måttet melde alt udsolgt i højsæsonen. Det gør det, i følge Visit Denmark endnu mere vigtigt, at dansk turisme satser på skuldersæsonen april-juni og september-oktober.

”Vi skal markedsføre hele Danmark, hele året. Dermed får vi bæredygtig vækst og sikrer, at turismen fortsat kan være med til at skabe job i alle dele af landet. Flere steder er vi presset på kapacitet over sommeren, men uden for højsæsonen kan vi godt efterkomme den efterspørgsel, som vi oplever, og som fortsat har et stort potentiale. Derfor vil vi fortsat prioritere skuldersæsonen højt i vores internationale markedsføring”, siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark. 

Den øgede turisme er med til at øge belastningen på de populære destinationer, men gør samtidig potentialet i såkaldte sekundære destinationer højt.

“De mest populære destinationer har i år kunnet melde udsolgt over sommeren, og det har betyder, at turisterne er begyndt at trække ud på mindre kendte destinationer. Det giver større spredning i turisterne, og det er glædeligt, at flere destinationer nu oplever stigende efterspørgsel, og at der kommer turister til hele Kystdanmark,  siger Jan Olsen.

Vi har senest på meetly skrevet om hvordan mindre belastede destinationer kan bruge det høje pristryk og belægning i f.eks. hovedstaden til at brande sig.

Læs artiklen her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder