Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Konferenceindustrien kan forvandle ‘andenrangsbyer’ til topdestinationer

Af Alexander Melchior | 5 september, 2018 | 4 min | #trends

Flere og flere tidligere ‘andenrangsbyer’ opblomstrer som topdestinationer.  Destinationsudvikling på tværs af turismekæden og forretningsrejsekæden giver pote. 

 Austin, Hamborg, Medellin og Aarhus. Flere og flere byer der før har været ‘andenrangsdestinationer” eller “second tier cities” opblomstrer som top turismedestinationer og ligeledes internationale konferencedestinationer af den helt store kaliber. Flere og flere byer får øjnene op for, hvordan investeringer i konferenceindustrien kan være med til at optimere en bys businessbrand.

Flere fagpersoner peger på hvordan især globalisering og digitalisering har været med til at give flere byer mulighed for at konkurrere om at tiltrække udenlandsk forretningsinvesteringer og global konferencevirksomhed. Samtidig smitter interessen også af på turismen hos de tidligere andenrangsbyer.

Siden 2008 og den global finanskrise, har der været en massiv acceleration i ændringen af de globale kort for handel, investering og turisme – Og hvad denne acceleration har gjort, er at krystallisere et helt nyt verdenskort. Dynamikken og udviklingen i dette nye kort ligge ikke hos de traditionelle storbyer længere, men  foregår i områder og byer der før har været mere under radaren eller ikke i spil på den global handelsmarked.

Sådan lyder analysen blandt andet fra tænketanken Business of Cities, der analyserer udviklingen og globale trends omkring byer. De understreger ligeledes at især konferenceindustrien spiller en enorm og vigtig rolle i denne udvikling.

I et forsøg på at tiltrække udenlandske investeringer og forhøje deres status som destinationer, opfører mange af disse byer sig nu næsten som multinationale virksomheder, der konkurrerer om kunder og handel i et forsøg på at forbedre deres status på den nye globale markedsplads.

Der kan dog også være moderne udfordringer som byer må tackle ifht. At forblive attraktive destinationer. især amerikanske byer der var på vej til tops i konference-hierakiet har tabt forretning de sidste år, blandt andet på grund af Præsident Donald Trumps rejseforbud og xenofobiske udmeldninger, der har fået mange internationale konferencer og messer til at kigge på udenlandske alternativer.

Hvad kan vi lære af den amerikanske rejseindustris kamp mod ’the Trump slump’?

 

Aarhus har taget teten i Danmark

Dette mere strategiske fokus blandt ledere og konferenceprofesionelle i mange byer handler om at bygge en mere specifik identitet for byen igennem destinations-branding.

Et godt eksempel på succesfuld og målrettet indsats kan f.eks. illustreres med byen Austin i Texas. Byen der længe havde været en andenrangsstorby i USA har igennem udnyttelse og udvikling af kultfestivalen SXSW (South by Southwest) formået at opbygge et stærkt brand der er med til at lokke både turister, forretningsrejesende og nationale og udenlandske investeringer til byen. Det er blandt andet sket igennem investeringer i nye konferencefaciliteter samt infrastruktur. Således foregår destinationsudviklingen på tværs af turismekæden og erhvervsrejsekæden, uden at behandle disse to som var de adskilte.

Herhjemme er det bedste eksempel nok Aarhus. Den jyske hovedstad har de seneste år skudt frem på listen over verdens mest attraktive kongresbyer og turismedestinationer, og det er ikke sket sovende.

Aarhus har nemlig længe arbejdet med brand og byidentitet og det har altså givet pote ift. At lokke både turister, investeringer og konferencevirksomhed til. Turister spenderer godt 3,9 milliarder kroner årligt på overnatninger og oplevelser i Aarhus, heraf står erhvervsturismen for 2,1 milliarder kroner.

Indsatsen har været målrettet igennem et tæt samarbejde mellem VisitAarhus og Aarhus Universitet, ligesom at det også kun hjalp at Aarhus sidste år har Europæisk Kulturhovedstad og dermed trak ekstra mange turister.

Byen har desuden både formået at tiltrække den prestigefyldte verdensførende konference om IoT (Internet of Things) der i 2019 vil tiltrække over 1000 erhvervsledere, eksperter og forskere til byen og generere i omegnen af 12 millioner på 4 fire dage. Konferencen er med til at sætte den jyske hovedstad i øverste liga inden for IoT-og Smart City-området.

Samtidig har byen også formået at tiltrække store internationale sportsbegivenheder som Verdensmesterskabet i sejllads. Markedføringen og brandingen af Aarhus har fastslået byens status som et dansk powerhouse både inden for turisme og erhvervsrejser.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder