Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Kick Ass-oplevelsesdesign skal møde turister i Danmark

Af Liv Thøger | 21 august, 2018 | 4 min | #blog

Hvad har levende vikinger i Ribe til fælles med en syngende guide i Københavns kanaler? De er et udpluk af sommerens møder med turister i Danmark. For nutidens forbrugere stiller store krav til læring og underholdning, og mine personlige oplevelser som turist i det danske sommerland har skabt et klart billede; Det er er alfa og omega med et levende og innovativt oplevelsesdesign for at skabe tilfredse gæster, kvalitet og vækst i dansk turisterhverv.

Af Liv Thøger, chefkonsulent DI Turisme & Oplevelsesøkonomi

I skrivende stund er sommerferien ved at lakke mod enden. I år har den danske sommer været noget helt særligt pga. de sydlandske temperaturer. Sommervarmen har kunne tage pusten fra de fleste, men samtidig har den bragt særligt lys og liv hos landets turistaktører. Det har bl.a. medført en rekord på 20,6 mio. overnatninger i Danmark, hvilket er 0,6 mio. flere end sidste år.

Desuden har sommeren 2018 medført over 50 sommerdage, hvilket har været til særlig glæde for turistaktører med udendørsaktiviteter. Det gælder lige fra havnerundfart og udendørsteater i København til bunker-museet Tirpitz ved Vesterhavet og de levende vikinger i Ribe VikingeCenter, som jeg besøgte med familien i starten af august 2018.

Levende invitationer til dansk kulturhistorie

På Vikingemuseet husker jeg særligt den lille pige i den gule kjole, der fulgtes med sin bedstemor på krykker. I løbet af kort tid blev pigen distraheret af vikingebørnene, der i autentisk vikingetøj løb rundt og legede i bækken og inviterede pigen med til leg mellem de primitive telte og det store langhus. Her var ingen Ipads eller mobiltelefoner – kun naturen, et par flitsbuer og hinanden at lege med.

Under Tirpitz-besøget hørte jeg et ældre ægtepar rose de udleverede head-sets, der med klare, sjove og forskellige fortællerstemmer kunne aktiveres på forskellige sprog foran udstillingens mange montre og aktiviteter. Et godt match til den interaktive udstilling under jorden. Faktisk fik selvsamme udstilling min familie til at gå på ravjagt dagen efter ved Vesterhavet, idet den mindste i familien pludselig fik interesse for ravets oprindelse og historie pga. museets ravudstilling. Vi fandt dog ikke noget, men havde mange sjove timer ved havet, hvor vi kiggede på sten.

Tirpitz-museet har modtaget stor ros fra både besøgende og nationale og internationale medier.

Sidst men ikke mindst husker jeg guiden Frederik, der på havnerundfarten i København impulsivt stillede sig op under en af broerne i Frederiksholms Kanal og skrålede ”Tomorrow” fra musicalen ”Annie”. Det blev mødt med begejstret hujen og store klapsalver af bådens turister fra bl.a. Tyskland, England og Kina. Vil disse turister mon først fortælle deres venner derhjemme om turens seværdigheder eller om guiden, der gav sig selv hen til sangen?

Innovativt oplevelsesdesign stiller nye krav

Alt i alt nogle fantastiske sommermåneder, hvor de mange møder mellem turister og kultur virkede positive og legende – som en velsmurt maskine. Nogle af køerne til oplevelserne kunne være lange, men maksimum 15 minutter, og det var en fornøjelse at se dansk kulturhistorie og kulturarv skinne i solen og bidrage til dansk økonomi og danske arbejdspladser.

Fællesnævnere for stederne med succes var, at de havde forstået at udvikle kulturarven i et innovativt design, så kulturhistorien mødte nutidens behov for leg, læring og underholdning. De danske kulturoplevelser er ganske enkelt blevet mere interaktive, individuelle og konceptualiserede end nogensinde. Hvilket er med til at styrke deres profil og brand, men som også stiller nye krav til medarbejdere og ledelse.

De nye tekniske virkemidler i en opdateret oplevelsesdesign er ikke billige, og det kræver stor ekspertise at kommunikere stedernes historier med respekt for forskellige fagligheder og formålsparagraffer. Og, så kræver det kapital, hvilket også betyder, at kulturens direktører mere og mere skal tænke i at drive forretning end i at drive traditionelt museum. Til gengæld skal medarbejderen acceptere og gerne elske at være en del af et designkoncept, hvis det virke og mærkes i mødet med gæsterne.

Museet Tirpitz nåede sit mål for besøgende for hele det første år på blot de to første måneder.

Nutidens forbrugere skal begejstres

Tal fra VisitDenmark viser, at to-tredjedele af alle udenlandske turister faktisk benytter et eller flere kulturtilbud mens, at de er på ferie her i Danmark. Og, derfor er det også vigtigt, at oplevelsesdesignet lever op til nutidens forbrugere – fra lille Oliver på 5 år fra Tyskland og den store kinesiske familie til vores danske bedstemor på 80 år og de hollandske par i midten af 20’erne. Alle skal de begejstres for at skabe uforglemmelige oplevelser, som de gerne vil genbesøge eller anbefale til andre.

Det er ikke nogen nem opgave, men en opgave der bliver taget alvorligt hos det danske turisterhverv. Mange museer, forlystelsesparker, festivaller og events giver den allerede fuld gas med spændende og innovative oplevelsesdesigns, men endnu flere kan ”kick ass” og komme med på vognen.

COVERFOTO AF SIF MEINCKE
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder