Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Kan vi gentænke hvad det vil sige at være turist?

Af Alexander Melchior | 4 februar, 2019 | 4 min | #trends

Turister leder i højere grad efter autentiske, lokale og immersive oplevelser, men det påvirker og ændrer lokale miljøer. Kan vi gentænke hvad det vil sige at være turist og hvordan?

Anti-turisme-bevægelser skyder op omkring i verden, og lokal modvilje mod store turistmængder er endda kommet så langt som voldelige demonstrationer i byer som Venedig og Barcelona.

Modviljen handler især om hvordan øget turisme er med til at ændre og påvirke lokalsamfund, og blandt andet gøre det sværere for både lokale beboere og forretningsejere at finde en plads blandt nyopførte Starbucks, hoteller og internationale restaurantkæder.

 

Mødet mellem lokale og turister kan formidles bedre

For turistbranchen er skabelsen af værdifulde møder mellem turister og lokalsamfund efterhånden en af de vigtigste opgaver, men alligevel er der relativt få der mestrer opgaven til ug.

Derfor er der organisationer der nu begynder at advokere for, at vi forsøger at gentænke hvad det vil sige at være turist, så vi kan ændre måden turisme påvirke lokalsamfundet, og ændrer hvem der får gavn af turismen.

Det indebærer blandt andet at vise og fortælle turister hvad turisme betyder for lokalsamfundet, og dermed starte samtaler og udveksle viden. Det handler i høj grad om at involvere lokale historier i hvad det vil sige at være turist.

For det er ikke kun lokale der er kritiske over for den øgede turisme. Nej, undersøgelser viser at også andre turister er kritiske overfor turisterhorderne. For nyligt lød en overskrift på en artikel i det engelske medie The Guardian “No one likes being af tourist”

Den virkelighed kommer da også til udtryk ved, at flere og flere turister søger såkaldte lokale oplevelser. Således klinger Airbnbs slogan “live like a local” så godt i denne tid. 

I Portugal udfører We Hate Tourism turer for turister og lokale der skal sætte fokus på hvordan turisme påvirker lokalsamfundet. Turerne udføres af lokale arbejdsløse og der diskuteres blandt andet politik, kultur og byrum. Foto: We Hate Tourism

Men i takt med, at turister søger de lokale oplevelser, bliver de også sværere at finde – et paradoks som turist- og hospitalityindustrien aktivt bør forsøge at løse. Hvordan kan man formidle lokale oplevelser til turister uden samtidig er ødelægge dem lyder spørgsmålet. Hvordan kan vi skabe møder mellem turister og lokale der er værdifulde for begge parter?

I Portugal hvor man også har mærket stigningen i turister, og det har fået lokale til at forsøge at redefinere måden turisme påvirker deres lokalsamfund. ‘We hate tourism tours’ er navnet på en organisation der driver ture i flere portugisiske byer, beregnet til både at engagere turister i lokalsamfundets situation og historie, samt engagere lokale i de historier og viden der kommer fra turister samt den monetære gevinst forbundet med turisme.

Organisationens mål er blandt andet at vise turister hvordan turisme ændrer det urbane liv i byerne, og der diskuteres både sociale problemer, politik og brugen af urbant rum på turene.

Disse ture bliver eksempelvis drevet af arbejdsløse lokale: journalister, musikere, psykologer og fotografer, og formes altså af den enkelte guides virkelighed og hverdag.

Herhjemme findes lignende eksempler. Airbnb Experiences er en af de brands der aktivt er gået ind i at engagere lokalsamfundet i turismeindustrien. Sidste år indgik virksomheden et samarbejde med Wonderful Copenhagen om såkaldte lokale guider, der arrangerer og styrer ture formidlet igennem Airbnb-platformen. Det giver muligheder for lokale mikro-iværksættere og engagerer således lokale såvel som at skabe værdifulde møder med turister.

 

Læs også:

Tænk nu hvis…… Den Lille Havfrue var den kæmpestore, giga, koloenorme, skyhøje Havfrue

Fremtidens hospitality skal skabe værdi for lokalsamfundet

Hvorfor lokalt engagement betaler sig for hospitalitybrands

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder