Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Kan presset på københavn som destination vendes til et salgsargument for andre af landets destinationer?

Af Alexander Melchior | 27 september, 2019 | 4 min | #trends

Overturisme og høje priser kan måske være et salgsargument for mindre destinationer

Overturisme er et begreb der har fået mere og mere omtale de seneste par år, med især europæiske storbyer som Barcelona og Venedig i centrum for overbelastning fra et stigende antal turister årligt.

Herhjemme har København, mere præcist Indre by og kvarteret omkring Nyhavn været i vælten, med lokale og journalister kritiske overfor de stigende mængder af turister som hovedstaden tiltrækker hvert år og som præger bybilledet mere og mere. Samtidig har den stigende udenlandske interesse for København samtidig også fået priserne i hovedstaden til at stige gevaldigt, hvilket kan gøre det svært at markedsføre byen til specifikke turistmålgrupper. Men måske er intet så skidt, at det ikke er godt for noget. De høje priser i København kan nemlig være med til at øge attraktionen til såkaldte sekundær og tertiære destinationer.

Efterspørgslen af København som destination og de dertilkommende høje priser, er med til at gøre det sværere for destinationsprofesionelle at sælge København på specifikke markeder.

Efterspørgslen af sekundære destinationer

“Efterspørgslen efter København især er høj hvilket presser fly- og hotelpriserne op og på trods af, at vi markedsfører Danmark primært i Paris og opland samt Norditalien og Lazio regionen som er blandt EU’s største og stærkeste økonomiske regioner, er Danmark opfattet som et dyrt land. Sådan sagde Ghita Scharling Sørensen, markedschef for de vigtige markeder i Frankrig og Italien hos Visit Denmark, da meetly sidste måned snakkede med hende og to andre markedschefer om hvilke tendenser der gør sig gældende inden for destinationsmarketing.

I følge Ghita Scharling Sørensen kan de høje priser og høje belægning altså omdannes til muligheder for landets sekundære og tertiære destinationer hvis arbejdet gøres rigtigt: “Koncentrationen af de sydeuropæiske turister i hovedstaden er meget højere end på andre lignende destinationer. Den interesse kan måske blive omsat til en efterspørgsel på andre destinationer i andre egne af landet. Det ser jeg som en god mulighed.”

Danmark er et lille land, og der er ikke langt med enten tog eller bil fra lufthavnen i Kastrup til andre af landets destinationer, der blandt andet kan tilbyde smuk natur og mere øde seværdigheder.

De seneste år har destinationer uden for de store byer da også tiltrukket flere og flere talentfulde kokke, restauratører, designere og kunstnere der kan være med til tiltrække turister til de mindre destinationer. Med flere og flere turister og rejsende der ønsker at undgå de høje priser og store menneskemængder, er der højere efterspørgsel efter unikke oplevelser i mindre og mere specielle miljøer.

coverfoto af Jens Herrndorff

 

Læs også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder