Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Kan overturisme skyldes teknologi?

Af Alexander Melchior | 3 september, 2018 | 4 min | #bæredygtighed #Tech

Online tjenester som Tripadvisor, booking.com og Airbnb har gjort rejser nemmere og hospitalitymarkedet mere transparent for rejsende. Men medvirker disse teknologiske udviklinger til overturisme?

Tidligere på måneden gik den amerikansk radiokanal NPR på gaden I Amsterdam for at tage pulsen på byens voksende problemer: overturisme og en stigende modvilje fra lokalbefolkningen mod det enorme antal turister.

Deres rundspørge viste ganske rigtig at langt de fleste lokale var kritiske over for den overturisme byen oplever. Faktisk var det så slemt, at selv de turister NPR stødte på, på deres tur igennem Red Light District var kritiske over for mængderne af turister i byen.

Denne vækst kunne ellers blive set som gode nyheder, med turismes evne til at bidrage til byers økonomier, men verdens mest populære rejsemål har svært ved at følge med, og turismemængderne er med til at ændre de gamle byers karakterer. Men hvad er er grunden til overturisme?

Overturisme har i et stykke tid været et problem, især for Europas klassiske storbyturistmål. I 1960, da jet-tidsalderen satte ind, blev der taget 25 millioner internationale rejser. Sidste år var det tal 1,3 milliarder. Det har fået mange til at advokere for regulationer af turismen i europas storbyer, og fra mange af disse kritikere har specielt en faktor for overturismen stået klart: teknologi i sin bredeste forstand.

Managing a tourist destination is something like managing a natural resource, like a mine or a fishery; a sustainable level of tourists brings widespread gains to the local economy, but too many ruin it for everyone.
Farhad Manjoo, forfatter og journalist ved New York Times

Komplekst problem, uden én løsning

Over de sidste årtier har innovation inden for luftfart, såsom mere effektive motorer og opblomstringen af lavprisluftfartsselskaber, reduceret omkostningerne ved at flyve gevaldigt.

Samtidig har man udviklet større og større cruise-skibe der nu fylder mange af havnene i verdens storbyer og fylder byerne med mange tusinde gæster på én gang (hvilket er grunden til at Venedig for nyligt bandlyste disse) .

Samtidig har masser af opfindelser i internettets verden gjort det muligt for flere mennesker at rejse, og rejse oftere. Online booking-sider, online anmeldelsesplatforme, smartphonekort og deleøkonomistiltag der gør rejser billigere og nemmere, og har på sin vis demokratiseret mange af de trin der tages for at rejse.

Sidst men ikke mindst har de sociale medier haft enorm indflydelse på måden hvorpå vi rejser.

”Du kan ikke tale om overturisme, uden at nævne Instagram og Facebook – jeg tror de er store drivkræfter for denne trend” sagde justin Francis, der er CEO for Responsible Travel, en virksomhed der arrangerer ”bæredygtige rejser” i New York Times forleden.

Det kan være svært at komme med en konkret løsning på problemet, men overalt ser vi forsøg på at regulere antallet af turister. Europæiske regeringer har længe kæmpet for at regulere f.eks. Airbnb, og i Amsterdam arbejder den lokale regering for kun at tillade ejere at udleje deres ejendomme ud 30 dage om året.

Men overturisme har så mange faktorer at det kan være svært at ændre det. Som journalist og forfatter Farhad Manjoo forleden skrev i New York Times: “Managing a tourist destination is something like managing a natural resource, like a mine or a fishery; a sustainable level of tourists brings widespread gains to the local economy, but too many ruin it for everyone.”

Herhjemme er problemet heldigvis ikke nået på højde med Amsterdam, Barcelona eller Venedig endnu, men antallet af turister I København er stigende og vi bygger hoteller som aldrig før.

Samtidig ser man også at hospitalityvirksomheder, konferencecentre og andre turismeaktører forsøge at gøre industrien til en aktiv del af lokalsamfundet, og måske er denne vej netop en af løsningerne.

Hvis lokalsamfundet føler at eksempelvis hoteller og konferencecentre blot er afskårede mastondonter i deres lokale liv, er de mindre tilbøjelige til at se fordelene ved turisme, men hvis de kan være med til selv at nyde af fordelene kan man måske skabe et frugtbart forhold.

Læs også:

Fremtidens hospitality skal skabe værdi for lokalsamfundet

I fremtiden gør vi herhjemme måske klogt i at kigge nysgerrigt med, når Europas storbyer forsøger at tæmme mængden af besøgende og forsigtigt afskrække nogle former for turisme, uden at virke uvelkomne over for andre. Det er måske en udfordring, vi selv kan forvente at skulle arbejde med.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder