Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Kan kystkommunerne lære København noget om destinationsudvikling?

Af Alexander Melchior | 13 august, 2018 | 4 min | #trends

Selvom der fortsat er høj vækst og flest penge i turismen i København, viser den ambitiøse destinationsudvikling i især flere vestjyske kommuner, at hovedstaden måske kan lære noget.

Mens mange uden for turistbranchen nok forestiller sig, at København er den største turistmagnet i landet, er sagen i virkeligheden en ganske anden. For selvom København godt nok trækker mange millioner turister til om året, og da også er den største aktør hvis man måler på kommunebasis, har den jyske vestkyst overhalet hovedstaden i at være Danmarks mest attraktive turistmål.

Det blev tydeligt i Januar da erhvervsministeriet udgav en omfattende rapport om turismens tilstand i Danmark. I 2016 have København således 4,9 overnatninger fra udenlandske turister.

Sammenlignet havde Varde sammen med Ringkøbing-skjern Kommune lige under seks millioner udenlandske overnatninger til sammen. De to kommuner har til sammen lige over 100.000 indbyggere, mens københavns kommune har godt og vel 600.000 indbyggere.

Museet Tirpitz i Varde Kommune har for alvor trukket besøgende til. Bygget af BIG (Bjarke Ingels Group) er det et sats der for alvor har betalt sig. Foto: Rasmus Bendix / Tirpitz

Har formået at videreudvikle destinationen

Det er især de tyske turister der er vilde med kyststrækningen på den danske vestkyst, men det er ikke kun en lykkelig tilfældighed og naturlighed at kommunerne på den jyske vestkyst er så populære hos turisterne. Det er ligeledes resultatet af en proaktiv indsats, større attraktionsudviklinger i området og destinationsudvikling af de vestjyske kommuner.

For selvom kystkommunerne har naturlige attraktioner i deres naturområder og strande, har det ikke holdt dem fra at udvikle en række attraktioner der har været med til at tilføje destinationen med kant, kultur og aktiviteter, og dermed øge deres turisttække.

Tirpitz-museet der åbnede i juni sidste år, har overgået de flestes forventninger når det gælder et museum der handler om 2. Verdenskrig, rav og Vestjyllands historie. Museet, hvis nu ikoniske arkitektur er udtænkt og tegnet af BIG (Bjarke Ingels Group), havde over 100.000 over de første 2 måneder. Et tal der var museets mål for det første år. Museet er skabt således, at arkitektur og indhold eksisterer i symbiose med den natur der må siges at være områdets kendetegn, og måske netop derfor er det blevet så populært.

Mens man kunne synes det var oplagt kun at udvikle attraktioner for de tyske turister, har man på den jyske vestkyst samtidig formået at udvikle og støtte innovative projekter der ikke bare lokker gengangerne til. I Klitmøller er der opstået noget der nærmest kan defineres som en international surferbevægelse.

Cold Hawaii kaldes det, og konceptet og byen tiltrækker professionelle- som amatørsurfere til både surfing, windsurfing, paddle og kitesurfing. Allerede i 1980’erne fik surfere øje for kysten ved den gamle skudehandelsby,  og siden er attraktionen udviklet og vokset med hjælp fra kommunen. Siden 2010 har byen været vært for Cold hawaii PWA World Cup, en international surfturnering. Cold Hawaii og Klitmøller Surfklub arrangerer desuden hvert år en festival kaldet Surfjoint der tiltrækker over 1000 surfere til konkurrencer, koncerter og fest i den lille kystby.

Der er masser gode eksempler på aktiv attraktionsudvikling i de vest og nordjyske kystkommuner, men hvad er hemmeligheden bag de innovative og proaktive tiltag?

En af de primære grunde er måske kommunernes vilje til at satse på innovative tiltag og attraktionsudviklinger, tiltag drevet fra af en grundlæggende tro på turismens vigtighed for kommunernes økonomi og samfund.

Det ser da også ud til at de jyske kystkommuner vil forsøge at øge væksten yderligere. De er nemlig netop gået sammen i et stort projekt for at øge turismeomsætningen, samt skabe flere arbejdspladser. De 11 kommuner langs den jyske vestkyst samt tre regioner har udviklet en fælles udviklingsplan – således bliver turismen på vestkysten behandler som et samlet produkt. Dette seriøse og ambitiøse samarbejde skal skabe endnu mere vækst for kystkommunerne. Ifølge planen skal kysten i 2015 nå op på 23 millioner årlige overnatninger, og omsætningen skal øges med hele fire procent hvert år.

Visionen er, at Vestkysten i 2015 er blandt toppen af Nordeuropas kystdestinationer og den vigtigste drivkraft for hele væksten i dansk turisme. En ambitiøs plan, men måske er det netop i ambitionerne og troen på turismen at København kan lære noget af de jyske kystkommuner.

 

København kan måske lære af de jyske udvikling

Hovedstaden har en naturlig fordel, værende en storby med alt hvad sådan en indeholder – liv, historie, kultur, mad og natteliv. Men når man kigger på undersøgelser og tal over udviklingen af attraktioner, at det går mere trægt med attraktionsudviklingen i hovedstaden. Selvom mange turister selvfølgelig kommer for at se de sædvanlige mastodonter som Tivoli, Rundetårn og Amalienborg, er der ikke udviklet nye større attraktioner i byen i lang tid.

Hvad København kan lære af den hurtige og imponerende vækst af turisme i de vestjyske kystkommuner er måske ambitionsniveau, kreativ tilgang og samarbejde. For det er det der skal til, hvis man fortsat i fremtiden vil være en af de mest attraktive destinationer i Nordeuropa.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder