Log ind

Kan Danmark blive førende inden for bæredygtig turisme?

Af Alexander Melchior | 20 november, 2019 | 4 min | #bæredygtighed

Ny strategi fra HORESTA skal putte Danmark på kortet som verdens mest bæredygtige turistdestination – kan det lade sig gøre?

Turisme- og hospitalityindustrien er en af de hurtigst voksende erhverv herhjemme, og med den titel følger også et stort ansvar for at gøre den vækst bæredygtig. Selvom flere og flere brands og virksomheder er klar over værdien i en ambitiøs bæredygtig strategi, er der stadig lang vej før turisme- og hospitalityindustrien kan være tilfredse med den miljøindvirkning den har på kloden.

Blandt andet derfor, har Horesta på organisationens årsdag i sidste uge, løftet sløret for en ny dansk bæredygtighedstrategi med det mundrette navn ”SusDANEable for the Future”, på Horestas årsdag i Tivoli Hotel & Congress Center og består af seks fokusområder, hvor erhvervet og det offentlige kan forstærke indsatsen.

Strategien der i samarbejde med turisterhvervet og det offentlig skal målrette og forstærke bæredygtighedsindsatsen i den danske turisme- og hospitalityindustri. Strategien udstråler et samlet ønske om at tage mere ansvar for bæredygtigt adfærd og for at bidrage ti lat nå FNs Verdensmål, samtidig er det målet ved strategien, at den skal være med til at gøre Danmark til verdens mest bæredygtige turistdestination. 

 

Seks mål skal gøre Danmark til verdens mest bæredygtige destination

Helt konkret udmunder strategien sig i seks forskellige mål der alle læner sig op af punkter fra FNs Verdensmål. “Det handler både om helt konkret at minimere forbrug og gøre det nødvendige forbrug klimavenligt og bæredygtigt og mere generelt, at udbrede viden og fakta om bæredygtig udvikling og sætte klare mål for den udvikling, vi ønsker.” udtaler Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta, i en pressemeddelelse.

Målene fokusere på at mindske madspild og affald, samt at skabe et generelt mindre men mere bæredygtigt forbrug, og en øget viden om bæredygtighed og fokus på bæredygtighed i marketing. Derudover er et af målene en mere klimavenlig transport på tværs af industrien, både til lands, til vands og i luften, et mål der nok stiller nogle af de største udfordringer i den nye strategi.

På meetly havde vi for nyligt fokus på netop, hvordan bæredygtighed inden for både hospitalityindustrien og eventindustrien er meget afhængig af et øget fokus på netop transport. Transport udfør nemlig langt den største andel af turisme- og oplevelseserhvervets CO2-udledning op på nuværende tidspunkt. Mens både Horesta og industriens ledere er i mod forbud og skatter til at regulere, er det svært at se nogle reelle holdbare løsninger i sigte.

ifølge horestas nye strategi skal der istedet igennem partnerskaber med forskellige transportbrancher samarbejdes om en omlægning til mere bæredygtig transport både med bil, tog, skib og fly.

Eventbæredygtighed er afhængig af transport

Planlæggere bør fokusere på at gøre on-site transport bæredygtig

På trods af, Horesta og industriens ambition om, at Danmark skal være verdensmester når det kommer til bæredygtig turisme, viser en ny undersøgelse fra VisitDenmark, at på trods af, at langt de fleste turister er opmærksomme på danmarks rolle som bæredygtig forgangsnation, så er det ikke derfor de vælger Danmark som destination. Det bliver spændende at følge de konkrete tiltag og samarbejder som den nye strategi vil munde ud i.

Relaterede nyheder