Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Kan bæredygtighed være en central brik i rekruttering i hospitality?

Af Alexander Melchior | 18 juni, 2018 | 7 min | #trends

I mange år har hospitalitybrands fokuseret på grøn omstilling og bæredygtige tiltag for at tiltrække gæster. Men måske kan bæredygtighed også være instrumental i at afhjælpe industriens rekrutteringsproblem.

DETTE INDLÆG ER tredje DEL AF meetlys ARTIKELSERIE OM HOSPITALITYINDUSTRIENS KAMP MED REKRUTTERING.

Bæredygtighed, både i form af social ansvarlighed og grøn omstilling begynder at blive en integral del af mange hospitalitybrands, ikke bare fordi det er den rigtige ting at gøre, eller blot fordi de tiltrækker gæster, men fordi disse tiltag simpelthen er god forretning og virksomhedspraksis. Måske kan de samme kvaliteter også ses instrumentale, når det handler om at tiltrække ny og kvalificeret arbejdskraft, det mener en af verdens største hotelkæder Hilton i hvert fald.

Vi har her på meetly de sidste to uger, kørt en serie om en af de store udfordringer, som hospitality og møde- og eventindustrien står over for, nemlig rekruttering. Med den enorme vækst industrien imødegår, vil der blive brug for et højt antal ledige hænder de næste år, og det ser ud som om det kan blive svært for industrien at finde.

Rekruttering i hospitalityindustrien var da også et af de store emner der blev debatteret i Turismeministeriet-teltet på Folkemødet i Allinge på Bornholm. Turismeministeret er en sammenslutning af de 13 største turismeaktører i Danmark, bl.a. Dansk Erhverv, Dansk Turisme Fremme, Horesta, Visit Denmark og Wonderful Copenhagen).

Meetly har tidligere berettet om hvordan alternative rekrutteringsmetoder, så som øget samarbejde med kommuner om omfattende jobtilbudsprogrammer for flygtninge, kan være med til at afhjælpe problemet. Derudover er der brug for et øget fokus på en rebranding af erhvervsuddannelser, der har lidt under et politisk fokus på de mere akademiske uddannelser.

 

Læs også:

Rekrutteringsproblem kan bremse væksten i hospitalityindustrien

Alternative rekrutteringsmetoder kan være fremtiden for hospitalityindustrien

Bæredygtighed tiltrækker Millenials

For godt og vel to uger siden offentliggjorde Hilton et nyt aggressivt bæredygtighed program, der skal ligge hospitalityvirksomheden i kurs med Paris-klimaftalen fra 2015. Det betyder i praksis at Hilton lover at halvere virksomhedens miljømæssige fodspor, og fordoble den sociale bæredygtigheds-indvirkning inden år 2030.


Derudover sættes der i strategien to linjer under vigtigheden af en omfattende CSR-strategi (corporate social responsibility) for rekruttering af især Millenials. Millenials defineres som personer født mellem 1980 og 2000, men er svære at definere som en homogengruppe pga. Deres ofte fleksible adfærd. Alligevel er en af de ting, denne yngre generation vægter højt, hvorvidt virksomheder og brands er dedikerede til bæredygtighed, både socialt og miljømæssigt.

Derfor er vægtning af bæredygtighed højt på listen, da dette fokus også kan være med til at tiltrække den nødvendige arbejdskraft for at bevare den nuværende vækst, mener i hvert fald Hilton.

”vor dages arbejdsstyrke er en udfordrende arbejdsstyrke – De er mere tilbøjelige til at arbejde for en virksomhed der gør det rigtige, og de er mere tilbøjelige til at blive med virksomheden og være engagerede. Det er den enormt vigtige forretningsbegrundelse til at gøre de rigtige ting” fortalte Max Verstaete, Hiltons vicedirektør for CSR ved annonceringen af programmet.

Hiltons aktive rekrutteringspolitik er da heller ikke bygget på udokumenterede påstande. I en undersøgelse kaldet ’The 2016 Cone Communcations Millenial Employee Engagement study’ fremgår det, at 76% af millenials overvejer en virksomheds sociale og miljømæssige løfter og programmer, når de skal beslutte hvor de vil arbejde. 64% fortæller, at de ikke ville arbejde et sted der mangler stærke CSR-programmer.

Det viser altså at bæredygtige tiltag og programmer, samt en stærke CSR profil, kan være instrumentale i at tiltrække arbejdskraft, og det kan være værdifuld viden for mange virksomheder og brands der kæmper med at finde nok hænder til de mange servicejobs i industrien. Hvis industrien vil håbe at vende mentaliteten hos millenials om netop disse jobs, kan det måske hjælpe at brande industrien samt individuelle brands som gennemgående bæredygtige og engagerede i sociale tiltag.

 

Næste uges artikel om hospitality industriens rekrutteringsproblem omhandler hvordan virksomheder og brands kan bruge employer branding til at tiltrække det nødvendige arbejdskraft.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder