I mange år har hospitalitybrands fokuseret på grøn omstilling og bæredygtige tiltag for at tiltrække gæster. Men måske kan bæredygtighed også være instrumental i at afhjælpe industriens rekrutteringsproblem.
DETTE INDLÆG ER tredje DEL AF meetlys ARTIKELSERIE OM HOSPITALITYINDUSTRIENS KAMP MED REKRUTTERING.
Bæredygtighed, både i form af social ansvarlighed og grøn omstilling begynder at blive en integral del af mange hospitalitybrands, ikke bare fordi det er den rigtige ting at gøre, eller blot fordi de tiltrækker gæster, men fordi disse tiltag simpelthen er god forretning og virksomhedspraksis. Måske kan de samme kvaliteter også ses instrumentale, når det handler om at tiltrække ny og kvalificeret arbejdskraft, det mener en af verdens største hotelkæder Hilton i hvert fald.
Vi har her på meetly de sidste to uger, kørt en serie om en af de store udfordringer, som hospitality og møde- og eventindustrien står over for, nemlig rekruttering. Med den enorme vækst industrien imødegår, vil der blive brug for et højt antal ledige hænder de næste år, og det ser ud som om det kan blive svært for industrien at finde.
Rekruttering i hospitalityindustrien var da også et af de store emner der blev debatteret i Turismeministeriet-teltet på Folkemødet i Allinge på Bornholm. Turismeministeret er en sammenslutning af de 13 største turismeaktører i Danmark, bl.a. Dansk Erhverv, Dansk Turisme Fremme, Horesta, Visit Denmark og Wonderful Copenhagen).
Meetly har tidligere berettet om hvordan alternative rekrutteringsmetoder, så som øget samarbejde med kommuner om omfattende jobtilbudsprogrammer for flygtninge, kan være med til at afhjælpe problemet. Derudover er der brug for et øget fokus på en rebranding af erhvervsuddannelser, der har lidt under et politisk fokus på de mere akademiske uddannelser.
Læs også:
Rekrutteringsproblem kan bremse væksten i hospitalityindustrien
Alternative rekrutteringsmetoder kan være fremtiden for hospitalityindustrien