Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Kæmpe potentiale i bæredygtig hoteldrift og byggeri

Af Dorthe Scott Jensen | 14 august, 2018 | 4 min | #blog

I de kommende år forventes der at blive bygget 7.000 nye hotelværelser blot i København. En opgørelse viser at der er 20.790 værelser i København (november 2017) og det regnes med at den københavnske hotelkapacitet udvides med 50% indenfor de næste 8 år. Omregnet var der 52,4 millioner overnatninger i 2017. På listen af hotelprojekter fremgår det blandt andet, at det danske hotelmarked er blevet interessant for udenlandske kæder. Kæder som Marriotts Moxy-brand, CitizenM, Radisson Red, RIMC, Comfort og Hilton har hotelåbninger på vej i Danmark. Også Arp-Hansen Hotel Group og Scandic bygger nyt.

Er det rentabelt at tænke bæredygtighed ind, når man åbner hotel? Få et indblik i flere undersøgelser og find selv svaret.

Udgangspunktet for denne undersøgelse* var at hotellerne manglede viden om inddragelse af gæsterne i den grønne omstilling. Ønsket var at flytte fokus fra energiteknik, madspild og linnedvask, til at inddrage i og informere gæsterne om konkreter bæredygtige projekter. Et andet ønske var en ændring af gæstens adfærd til en mere ressourcereducerende adfærd i tråd med hotellernes bæredygtighedsmål, og forhåbentligt få dem til at tage nye grønne vaner med sig hjem, til gavn for miljøet.

Resultater fra undersøgelsen viser, at omsorg for gæsterne, kommunikation i øjenhøjde og inddragelse af medarbejderne i den grønne omstilling blot er nogle af de områder, hotellerne skal fokusere på for at lykkes med grøn omstilling. Grønne tiltag og bæredygtighed er nemlig et af de parametre, et hotel med fordel kan differentiere sig på, hvis det vel at mærke gøres med personlighed, troværdighed og overbevisning. Et andet resultat fra samme undersøgelse viser, at når gæster først har booket og bor på et bæredygtigt hotel, ”så er der taget stilling” for dem og de behøver ikke at foretage nogle yderligere valg.

En analyse fra VisitDanmark understøtter ovenstående, hvor ”rent og miljøvenligt land” er den 3. vigtigste årsag (ud af 10) til at udlændinge besøger Danmark. Vel og mærke når der er tale om kyst- og naturturister, som primært er par og børnefamilier. Kigger man på storbyturister, hvor flertallet rejser uden børn og som venner eller par, ligger ”rent og miljøvenligt land” på den 8. vigtigste årsag.

Booking.com har også udarbejdet en Sustainable Travel Report (2017) omkring bæredygtige rejseadfærd. Flere og flere gæster integrere bæredygtighed i deres rejser. 34% af de adspurgte har allerede boet på et eller flere miljøvenlige steder og 68% fortæller, at de er mere tilbøjelige til at vælge et miljøvenligt overnatningssted. Mest sandsynlig er det for kinesiske (93%), brasilianske (83%) og spanske (80%) rejsende.  Af de adspurgte var 89% villige til at bo steder hvor aircondition kun er tændt, når de er på værelset. 94% er villige til at bo steder med sparepærer og vandbesparende toilet og badefaciliteter, og 75% hvor linned og håndklæder ikke blev skiftet så ofte.

Rotterdam by har allerede taget konsekvensen og udarbejdet en app, hvor man kan finde de grønne og bæredygtige indkøbsmuligheder, spisesteder og initiativer i byen. Mon ikke snart København og andre storbyer i Danmark udarbejder en lignende app, til de udenlandske gæster?

Så svaret er et stort og klingende JA! Det kan foregå i partnerskaber, via nudging, nye innovationsprojekter og gæsteinddragelse. Og ikke mindst med oplysning og kommunikation er vejen frem i den grønne omstilling i hotelbranchen. Det bliver en spændende rejse.

Mange af de allerede miljøbevidste hotel (-kæder) arbejder med bæredygtighed på mange niveauer og det handler om konkurrencedygtighed i et stadig voksende marked og differentiering af ydelser og oplevelser, samt en positionering i et voksende dansk marked af hotelværelser, samt skabelse af loyale længerevarende gæsterelationer. Med stor succes.

* Undersøgelsen er udarbejdet af Alexandra Instituttet, Guldsmeden Hotels, Green Solution House, Aarhus Universitet og Horesta.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder