Log ind

Junglen af teknologiske muligheder i turismeindustrien kan forvirre mere end gavne

Af Alexander Melchior | 21 august, 2019 | 5 min | #Tech

Ny undersøgelse viser, at selvom turismevirksomheder kender værdien af teknologiske udviklinger og behovet for at implementere dem, kan det være svært for dem at se igennem det enorme udbud

Nye teknologiske udviklinger og muligheder kan være essentielle for at skabe innovation og tiltrække nye kundesegmenter i turismevirksomheder, men efterhånden som flere og flere nye teknologier gør indtog i industrien, bliver det sværere for virksomheder at finde vej i det store udbud, og det kan faktisk forsinke udviklingen.

Sådan lyder det i en ny rapport fra Aalborg universitet og Nordjysk Virksomhedspanel der udkom i juni. I rapporten “Vi arbejder mest med digitalisering om vinteren” har man undersøgt den digitale modenhed blandt turismevirksomheder, samt hvor gode de er til at bruge tidens teknologiske udviklinger.

Undersøgelsen viser, at langt de fleste virksomheder er klar over vigtigheden i at bruge ny teknologi målrettet, men samtidig viser den også at mange kæmper med at skabe sig et overblik over det store udvalg, og at dét faktisk kan hæmme måden virksomheder tilgår nye teknologiske udviklinger.

““Vi hæfter os særligt ved, at turismevirksomhederne i Nordjylland generelt er klar over, at digitalisering og teknologiforståelse er afgørende for deres forretning, og at det vil blive endnu mere afgørende i fremtiden at være rigtigt gearet på den front, men mange virksomheder er enormt usikre på, hvordan de skal respondere på de teknologiske muligheder, som markedet byder på” siger Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme i en pressemeddelelse.

 

Læs også: 

Kan for meget teknologi ødelægge møder og events?

Nye projekter skal hjælpe virksomheder

Undersøgelsen beskriver hvordan, især manglende tid og ressourcer gør det svært at finde rundt i junglen af teknologiske muligheder og tilbud fra forskellige leverandører, samt at prioritere og vurdere, og gribe de bedste. Undersøgeksen viser altså at der er et generelt clash mellem ressourcer og behovet for digital omstilling.

Nye teknologiske udviklinger er uden tvivl blevet en fast vigtig komponent i den fremtidige udvikling af industrien, men det kræver store ressourcer for mange virksomheder at overskue sektoren og udvalget. Undersøgelsen viser således også at mange virksomheder er bange for at falde bagud, og miste både fremtidig konkurrencevne og omsætning.

Som respons på rapporten, har Erhvervshus Nordjylland og Dansk Kyst- og Naturturisme indledt et samarbejde, der skal skabe nye projekter  med fokus på nogle af de mest oplagte udfordringer ved digitalisering i turismen med det formål at skærpe konkurrenceevnen for turismevirksomhederne.

Læs hele rapporten her

Relaterede nyheder