Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvorfor mødes modebranchen stadig til Fashion Week?

Af Alexander Melchior | 8 august, 2018 | 4 min | #trends

I en lægmands øjne kan Copenhagen Fashion Week der i går blev skudt i gang virke som lidt andet end et spektakel. Mens kendte, semikendte og influencers altid er at finde til de mange modeshows og til de notoriske fester efter, er ugen i lige så høj et vigtig forretningsaspekt for brands, indkøbere, udstillere, designere og moderedaktører.

Vor tids teknologiske udviklinger har selvfølgelig været med til at redefinere modeugens eksistensberettigelse. I en tid hvor mange shows livestreames og de fleste kollektioner kan findes online og på sociale medier allerede inden de kommer ud, kan det måske været svært at forstå hvorfor ugen stadig udgør et af de vigtigste møder i branchen.

Det hele startede som en måde, hvorpå branchefolk kunne opleve kollektioner før den almene befolkning, og redaktører kunne videreformidle dem, men den tid er forbi. I stedet har mode ugen som koncept og mødeformat udviklet sig.

Som Angela Ahrendts den tidligere karismatiske CEO for Burberry udtalte under New York Fashion Week allerede for en del år siden: ”Vi er ikke længere i modebranchen, vi er i underholdningsbranchen”. Det faktum ændrer ved grunden til, at branchen mødes. Dog er fashion week stadig en af de vigtigste events i branchen, men hvorfor?

Det danske tøjbrand Han Kjøbenhavns show til CPH Fashion Week i januar trak store overskrifter. Foto: Copenhagen Fashion Week

At showcase et produkt eller en service til en messe kan, til trods for hvad mange tror, stadig være en værdifuld investering for brands, om end en dyr én, der kan være svær af retfærdiggøre med målbar ROI (return on investment).

Mange messer kæmper denne kamp, men hvis man formår at målrette og tænke kreativt kan fysiske shows og messer samt koncepter som modeugen give god mening. også selvom det ikke kan måles på bundlinjen med det samme. For designere er målet næppe at tjene penge direkte på deres modeshows under modeugen, men alligevel er opmærksomhed omkring ugen ofte nok til at gøre den til en god investering.

 

Publikumsmesser kæmper for overlevelse, men nogle få stortrives

Selvom de fleste produkter er tilgængelige online, viser undersøgelser, at vi mennesker stadig efterlyser unikke og værdifulde fysiske oplevelser og møder – vi værdsætter ganske enkelt den unikke værdi der ligger det i det fysiske møde med både et produkt, brands samt andre mennesker.

Hele spektaklet vi kalder fashion week handler selvfølgelig i ligeså høj grad om netværk og om at opbygge og udvikle forhold mellem professionelle i branchen, men det fysiske mødeaspekt af modeugen er stadig essentielt. Selvom betydningen af det klassiske modeshow er dødt, er det fysiske møde mellem indkøbere, redaktører og andre professionelle stadig hvad der driver udviklingen af konceptet frem ad.

Modeshowet skal ikke længere behandles som hvad det var engang, i stedet har det udviklet sig til en platform, hvorfra brands kan skabe unikke fysiske oplevelser for branchen, oplevelser der herefter kan resonere online og på sociale medier. Til sidst kan disse oplevelser omsætte sig til at definere hvilket tøj der vil være på massernes kroppe netop denne sæson.

Et godt eksempel på et brand der har forstået og udnyttet denne nye virkelighed, er det danske tøjbrand Han Kjøbenhavn. Ved Copenhagen Fashion Week i Januar i år skabte brandet, et show der både manifesterede en unik oplevelse for tilskuerne, men som efterfølgende også udfoldede sig i et unikt liv online og på sociale medier. Netop det show var med til at cementere dem som front løbere i modeverdenen. Det skabte røre, følelser, oplevelser og diskussioner og det er netop dét modeugen, modeshows og events i større hele skal kunne i 2018.

Så hvorfor mødes branchen stadig fysisk til fashion week i 2018? Der er selvfølgelig mange grunde. Men faktum er, at det stadig giver mening af mødes fysisk selv i vores digitale tidsalder – det betaler sig simpelthen på flere fronter. Hvis dit brand kan skabe og kommunikere unikke oplevelser, så kan disse oplevelser resonere og forstærkes i den digitale sfære, og måske kan dette være afgørende for, at det netop er dit brand, der er på branchen læber.

CPH Fashion Week løber indtil d. 10. August.

Læs mere om CPH Fashion Week her

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder