Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvorfor lokalt engagement betaler sig for hospitalitybrands

Af Alexander Melchior | 10 august, 2018 | 6 min | #trends

Det kan virke selvmodsigende, men mens hotelmarkedet aldrig har været så domineret af brands og internationale kæder som nu, bliver en hidtil uset grad af fokus lagt på forholdet med lokalsamfund, og med god grund. 

Historien om oprørte lokalsamfund i fælles kamp mod store internationale hotelkæder, der som afgrænsede eksistenser ikke har nogen kontakt med det samfund de er placeret i, er én man hører ofte.

Men sådan behøver historien ikke nødvendigvis at lyde. En af de største trends i hospitality lige nu, er netop brands der aktivt engagerer sig i lokale ydelser og services. Både som en del af den daglige drift, men ligeså meget som en del af brandets identitet.

Gæster prioriterer lokale oplevelser

Der er utallige grunde til, at hospitality brands der formår at engagere lokale på flere niveauer har et forspring frem for andre. Først og fremmest kan brands og hoteller der fremhæver sig selv, ikke blot som et sted for rejsende og turister, men ligeledes som en aktiv del af det lokale fælleskab med tilbud der også gælder lokale, have en simpel fordel på bundlinjen uden for sæsonen.

Det kan især være værdifuldt for hotelrestauranter der ofte kan have svært ved at fylde restauranten uden for sæson.

Samtidig kan en aktiv lokal indsats udgøre en vigtig komponent i driften fra et marketingsstandpunkt. Jo flere lokale der interagerer med dit brand, desto større sandsynlighed er der for at få gode anmeldelser på sider som f.eks. Tripadvisor og Yelp, viser en undersøgelse fra den internationale eventgruppe Arena. At have lokale blandt ens stamkunder oversætter sig ligeledes for overnattende gæster. En af de primære aspekter der efterspørges af rejsende er således netop tilgangen til lokale oplevelser.

Flere og flere hoteller og brands fokuserer på lokale fødevarebrands og drikkevarer, og et stigende antal forsøger at indgå samarbejder med lokale guides for at tilbyde personlige oplevelser til deres gæster. Undersøgelser viser nemlig, at noget af det hotelgæster vægter højest, især yngre generationer, er værdifulde og unikke lokale oplevelser. Selv rejsende hos de større internationale hotelkæder, forventer et lokalt præg når de rejser, mens forretningsrejsende også er mere tilbøjelige til at supplere deres rejse med ekstra ferieovernatninger, hvis de tilbydes sådanne unikke oplevelser.

Hvis man kigger på verdensplan var brandet Kimpton Hotels, der åbnede deres første hotel i San Fransisco i 1981, en af de første til at fokusere på lokalsamfundet i deres drift og identitet. Brandet, der nu driver 67 hoteller i 36 byer, har blandt andet samlet lokale anbefalinger fra alt personale, lige fra managers, tjenere og rengøringsfolk. Anbefalingerne er tilgængelige for alle hotellets gæster og involverer hotellets ansatte som en slags lokale eksperter og giver både hotellet et lokal præg og ekstra forretning og good will hos lokalsamfundet.

Undersøgelser viser, at hvis brands formår at engagere lokale bliver deres brand yderligere attraktivt for turister.

Men hvordan engagerer man de lokale?

Det er mere eller mindre simpelt for brands at inkooperere en eller anden form for lokalkultur eller oplevelse i deres drift eller brand, om så det er igennem lokale produkter, lokalguidede ture eller andre tiltag som kan appellere til oplevelseshungrende rejsende.

Det modsatte udgør derimod en større og mere kompleks udfordring. For hvordan appellerer brands og hoteller til lokale, og hvordan får man lokale til at se på ens virksomhed som en integral del af lokalsamfundet?

Hoteller har ofte været set som no-go zoner for lokale ligesom, at hotelrestauranter igennem tiden har haft dårlige ry. Selvom dette ry langt om længe er ved at ændre sig herhjemme, kan det stadig være svært for hospitalitybrands at markedsføre sig som værdifulde for lokale. Det kræver innovative og nytænkende tilgange.

 

Læs også

Fremtidens hospitality skal skabe værdi for lokalsamfundet

Et godt eksempel på sådan en tilgang kommer fra den franske hospitalitygigant Accor, der er en international pioner inden for en slags community-hub tankegang. Deres mål var netop at gøre lokalsamfundet bekendt og konformtabel med at bruge hotellet, til gavn for både lokale og rejsende. Deres app AccorLocal tilbyder lokale forretninger at formidle deres ydelser igennem hotellet.

Hotellet kommer til at fungere som en slags lokal markedsplads, hvor også rejsende kan få adgang til lokale specialiteter. Således går hotellet fra at være en afskåret enhed placeret midt i en lokal dagligdag, til at besidde en aktiv rolle som værdiskabende community hub. Der tilbydes derudover også adgang til mange af hotellernes faciliteter til de lokale, mod et mindre gebyr. Det kan f.eks. være adgang til pool, fitness, vaskeri eller spa.

En anden måde at tiltrække og engagere lokale i hotellets eller brandets hverdag og drift er ved at forsøge at engagere sig i lokale tiltag, og dermed etablere sig som en værdifuld del af samfundet. Denne metode bliver blandt andet brugt herhjemme af BC hospitality Group der i år til Ørestad Kulturdage inviterer deltagerne, der primært er lokale, til to filmvisninger i Bella Center – dermed bryder de med den sædvanlige devise, at konferencecentret kun er for delegerede. Konferencecentret bliver aktiveret til lokale formål og indgår i de lokales dagligdag, og kan være med til at etablere et værdifuldt forhold der kan gavne begge veje.

Mens mødet mellem hospitalityvirksomheder og lokalsamfund kan være svært at facilitere, viser de foregående eksempler, at hvis man formår at skabe en aktiv forbindelse mellem sit brand og lokalsamfundet, kan det være værdifuldt for alle parter.

Et givtigt forhold til lokalsamfundet er mere end bare CSR, det er en ny form for marketing, der uden tvivl vil spille en stor rolle i fremtidens hospitality.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder