Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvorfor event co-creation kan skabe ægte værdi

Af Alexander Melchior | 21 november, 2018 | 3 min | #mødedesign #trends

Event co-creation er en værdifuld måde at øge deltagerinteraktion og samarbejde. At mestre denne praksis kræver dog en dynamisk tilgang, der går langt ud over de sædvanlige engagerings-værktøjer. Der findes ikke én fælles løsning.

Evnen til at skabe interaktion med og mellem deltagere er efterhånden blevet en af de mest essentielle aspekter af moderne møder og events. Men alt for ofte virker event-engagering-indsatsen ikke efter intentionen, lyder kommentarer fra flere eksperter i co-creation; det der på dansk hedder medskabelse.

Men hvad betyder event co-creation helt præcist? Begrebet definerer en slags forretningsdynamik og fremhæver en serie af interaktioner mellem forskellige stakeholders f.eks. virksomhed, brand, investorer, kunder og deltagere, med endemålet: at på den ene eller anden måde i fælleskab at producere værdi.

Event co-creation bliver ofte simplificeret som f.eks. bare at lade deltagerene ved et event udføre en form for opgave eller lade dem arbejde i netværksgrupper, men begrebet dækker i virkeligheden over et meget mere sofistikeret værdibaseret værktøj der bygger på tillid, og som er fuldstændig kontekst-dreven. Dvs. Der er ikke én formular for god event co-creation, og ifølge The Co-creation Paradigm af Venkat Ramaswamy og Kerimcan Ozcan er det netop her mange eventskabere går galt.

The Co-creation Paradigm

Event Co-creation bygger i følge The Co-creation Paradigm på tre grundtanker.

Først og fremmest bygger co-creation på en oplevelse i sig selv, det må aldrig blive selve opgaven. Det er baseret på aktivt deltagerengagement for et fælles mål. Grundtanke to: defineres event co-creation en ny æra af ‘bevidste deltagere’ som har kontrol over hans eller hendes miljø og omgivelser. Grundtanke tre: Dette samarbejde er fuldstændig afhængigt at autencitet og deltager ekspertise, dvs. der kan ikke være én formular for succes.

 

Taget fra The Co-creation Paradigm af Venkat Ramaswamy og Kerimcan Ozcan, Stanford University Press, 2014

Det er vigtigt hele tiden at huske, at det grundlæggende mål ved at skabe et rum for co-creation, er at øge deltageroplevelsen. Og da deltagere ved forskellige slags events er forskellige, kan man ikke regne med at en strategi der virkede ved ét event og vil virke ved én anden.

Formår man dog at finde den rette strategi og tilgang, vil det give deltagerene en mulighed for at engagere med hinanden og event-miljøet, og det vil i sidste ende betyde at de opnår mere værdi fra eventen. Men det kræver, at man kender sin deltager godt, og tilpasser sin strategi til sin deltager.

En succesfuld co-creation indsats vil betyder at deltagerne vil opleve en, i højere grad, meningsfyldt oplevelse. I sidste ende kan god event co-creation også skabe en følelse af medejerskab hos deltagerne, noget der vil være med til at skabe større incitament for loyalitet.

Fire grundelementer der bør være til stede i din event co-creation strategi

  1. Et sikker miljø: Dine deltagere skal føle sig sikre, for overhovedet at ville interagere med content eller hinanden
  2. En god facilitator: Co-creation sker sjældent af sig selv, men har brug for en erfaren facilitator for at få gang i processen.
  3. Teknologi: Der er et utal af nye udviklinger der kan være med til at gøre co-creation lettere for både deltagere og arrangører så som Live polls, gamification. Det svære er at finde det rette værktøj.
  4. Event co-creation rejsen: Dine deltagere skal føle at de når fra ét sted til et nyt når de medskaber og interagere. De skal få noget ud af det. Det kan være viden, præmier eller noget helt tredje. Du skal desuden være på sidelinjen og overse hele rejsen.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder