Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvordan spil kan forbedre dit møde eller event

Af Alexander Melchior | 17 september, 2018 | 4 min | #Tech #trends

Mødeindustrien har længe snakket om ‘gamification’ og utallige digitale mødespil er tilgængelige for planlæggere, men hvordan kan spil egentlig forbedre både dit møde og dine netværkegenskaber?

De fleste har på den ene eller anden måde stødt på begrebet ’ event gamification’ i møde- og eventindustrien. Måske har du endda aktivt brugt den stigende trend, og måske har du haft succes med det. På den ene side er gamfication mere simpelt end mange tror, på den anden side er både udfordringerne og mulighederne ved værktøjet komplekse. Men hvordan kan spil-begrebet egentlig forbedre dit møde eller event?

Gamification dækker over det fænomen, at man tilsætter spilelementer til aktiviteter såsom et møde eller event. Hvis man bruger værktøjet på den korrekte måde, kan det give positive resultater hos deltagerne og være med til at drive eventet eller mødet i netop den retning arrangøren ønsker.

Værdien ved leg og spil tager ligeledes en helt ny drejning når det så kobles med ny teknologi, der kan aktivere deltagernes opmærksomhed og porduktivitet på en helt ny måde. F.eks. viste Pokemon Go hele verden, hvordan augmented reality (AR) kan skabe interaktion mellem deltagere, indhold og virkelighed på en måde sjældent set.

Selvom casen om Pokemon Go er utrolig brugbar i møde- og eventsammenhæng er det vigtigt at huske at gamification er meget mere end bare en app eller et generisk spil. Gamification betyder et fokus på et klart mødeobjektiv som opnås igennem elementer af spildesign.

 

Udnytter det bedste fra spil

Gamification er dog meget mere end bare spil, og meget mere end bare sjov. Det kommer i forskellige formater, alt efter hvad det skal bruges til, men fællestrækkene er især dets evne til at aktivere følelser og motivationer hos deltagerne. Hvis man f.eks. kigger på traditionelle spil, kan man nemt observere de fordele gamification kan tilføje til af møder og events. Folk der spiller en succesfuldt spil synes f.eks. at miste deres tidssans, de er engagerede i spillet, de oplever en folk for lykke, og en følelse af formål.

Den amerikanske spildesigner, forfatter og forsker Jane McGonigal har fremhævet fire unikke fordele ved spil, som kan forbedre møder og events. Det første er skabelsen af en åben produktivitet: Når folk spiller, har de et klart formål og de ved præcis hvad de skal gøre og det driver produktiviteten frem. Det andet er øget tillid og samarbejde: Spil er nogle af de bedste platforme for social networking og interaktion. Folk der spiller oplever også en øget optimisme: Undersøgelser viser, at selv de fleste folk der taber spil, har nok optimisme til at fortsætte. Følelsen af formål er essentiel i mødesammenhæng: Spil kan være med til at give fælles formål til opgaver, da de sættes i en større sammenhæng, igennem f.eks. spilhistorier og præmier.

At tilføje et spilelement til et event eller møde, betyder ikke bare at dine deltagere skal spille for enhver pris. Det handler i stedet om at tage de bedste ting som spil har, f.eks. struktur, design, kontekst, teknikker og formål, og tilføje dem til et seriøst miljø som f.eks. arbejdsopgaver, møder eller forretningsevents.

Spil kan bruges både til at skabe en mere afslappet atmosfære, der er fokuseret på at øge den sociale interaktion mellem deltagerne, f.eks. ved et netværksevent. Det kan ligeledes bruges for at lade deltagerne løse et specifikt forretningsproblem, ligesom det er utrolig brugbart til læring og brainstorming. Applikationerne af gamification er næsten uendelige, det er dog vigtigt at det tilpasses det givne formål.

Fordele ved gamification i møde og events ifølge spildesigner og forfatter Jane McGonigal

  1. Øget engagement blandt deltagere
  2. Aktivering af en følelse af fælles formål
  3. Øger proaktiviteten hos deltagerene
  4. Kan skabe meningsfulde oplevelser
  5. Skaber et miljø af tillid og samarbejde
  6. Gør eventet eller mødet til et univers for sig selv afskåret fra hverdagen
  7. Gør kommunikationen mellem deltagere nemmere og mere naturlig
  8. Skaber en afslappet atmosfære
  9. Booster selvtilliden hos deltagerne
  10. Sikre en øget produktivitet

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder