Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvordan kan hospitalitybrands skabe skræddersyede oplevelser i GDPR-tidsalderen?

Af Alexander Melchior | 24 maj, 2018 | 10 min | #Tech #trends

Kun for abbonenter

I dag implementeres EU’s GDPR, og hoteller og hospitalitybrands står over for et interessant dilemma. For gæster søger i højere og højere grad skræddersyede oplevelser, men hvordan kan hospitalitybrands skabe det midt i de skærpede persondatakrav?  

Hospitalityindustrien er på vej ind i en tid defineret af hyper-personlige skræddersyede oplevelser, sådan lyder det fra flere fagpersoner. Mens en af de faktorer der tidligere har tiltrukket rejsende har været luksus og klassiske tur-oplevelser, viser gæster nu en dominant præference for mere meningsfulde, unikke og skræddersyede oplevelser viser en loyalitetsundersøgelse fra Sabre Hospitality. Det sætter hospitalitybrands i noget af et dilemma. For i takt med den tendens bryder frem, bliver EU’s skærpede persondatalovgivning GDPR implementeret i dag.

GDPR står for General Data Protection Regulation. Forordningen blev vedtaget af EU i April 2016 og bliver i dag 25. Maj 2018 implementeret i de 28 medlemslande. At blive klar til den skærpede lovgivning har længe været et fokus for de fleste industrier. Lovgivningen repræsenterer et forsøg på at styrke og forene databeskyttelsen af individer i EU, og er gældende for alle lige fra gæster til ansatte.

De basale principper i den nye lovgivning varierer egentlig ikke meget fra ældre lovgivning. I centrum står, at personlig information skal behandles fair og sikkert og, at det ikke må bruges til andre ting, end til netop det formål det blev indhentet til. Derudover må oplysningerne kun overføres til lande uden for EU, hvis de tilbyder et lignende niveau af sikkerhed. Virksomheder uden for EU der behandler persondata fra EU-borgere er også omfattede af loven.

Det nye i lovgivningen er i stedet en skærpet kontrol, øget ansvar og de potentielle bøder, som brud på GDPR kan betyde for virksomheder, med bødeforlæg kan løber op over 20 millioner euro.

Umiddelbart er det ikke svært at forstå hvorfor GDPR er et central fokus for rejse- og hospitalityvirksomheder. Hver dag arrangerer og afvikler industrien møder, konferencer, hotelophold og turistoplevelser, og de håndterer og analyserer derfor enorme mængder data, hvoraf meget af det er følsomt.

Terri Miller der er CEO for hospitality-teknologivirksomheden Concilio Labs pointererede tidligere på måneden i en opinions artikel for hospitalitynet.org hvordan rejse- og hospitalityindustrien er en af de mest sårbare industrier når det kommer til datatrusler, netop fordi de rummer og behandler så store mængder data, pasoplysninger og kreditkortinformation om og for deres gæster. Og det er netop her gåden melder sig. Med alle disse nye regler og guidelines, hvordan vil hospitalitybrands forblive konkurrencedygtige i at tilbyde personlige skræddersyede unikke oplevelse som den moderne gæster efterspørger? Hvordan kan hospitality brands skabe personlige oplevelser hvis de har begrænset adgang til personlige oplysninger?

 

Hvad er persondata, og hvad vi bruge det til?

I hospitalityindustrien er udfordringerne omkring behandling af persondata altså enorme. I relation til GDPR udgør persondata alt slags information der relaterer til et identificerbart individ, og kan inkludere alt fra navn, CPR-nr., adresse, fysiske kendetegn, køn, alder m.m. Ligeledes dækker GDPR også over beskyttelsen af eventuel politisk orientering, biometriske data og eventuelle diagnoser – altså oplysninger der f.eks. briges under specifikke konferencer og messer.

Det er dog vigtigt at anerkende de muligheder forordningen også giver. Og det er netop her løsningen ligger for hospitalitybrands, hvis de fortsat vil skabe meningsfulde og skræddersyede oplevelser for deres gæster. GDPR giver nemlig mulighed for at etablere mere åbne kommunikationsstrømme med gæsterne, og det her fokus bør ligge mener Terri Miller.

Den nye forordning kræver nemlig, at hvis virksomheder vil have adgang til og benytte sig af gæsters persondata, må de udvikle en kommunikationsstrategi der tillader gæster at vide præcis hvad deres data bliver brugt til og hvorfor. I sidste ende mener Terri Miller, at hvis brands bruger denne kommunikation rigtigt, vil det resulterer i øget gæstekontakt, og kommunikation på en mere holistisk og gennemsigt facon. Således har hospitalitybrands en unik mulighed for at fastslå hvad den specifikke gæst vil have ud af sin konference, møde, oplevelse eller ophold.

Eksperter som Terri Miller mener endda, at GDPR vil vise sig at være et udpræget positivt tiltag. Hun mener blandt andet, at ved at kræve en tilmeldingsbaseret database, og med specifikke regler om hvordan information må bruges, vil hospitalitybrands få en database med klienter der rent faktisk er interesserede i at modtage relevante og skræddersyede oplevelser.

GDPR giver udfordringer men også store muligheder, og hvis virksomheder spiller deres kort rigtigt er det både muligt at skabe skræddersyede oplevelser, samt at skabe en mere åben og flydende kommunikation med gæster. Noget der er yderst eftertragtet i vor tids hospitality.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder