Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvordan events og festivaller kan gavne lokalsamfundet

Af Alexander Melchior | 9 september, 2019 | 4 min | #trends

Vi hører alt for ofte om sure naboer og gæster der ikke rydder op efter sig, på trods af at store events og festivaller har potentiale til at engagere og gavne lokalsamfundet

Festivaler i alskens afskygninger og størrelser skyder op overalt i landet. Med dem følger håndtering af store menneskemængder, store mængder affald samt logistik- og pladsudfordringer der på samme tid udfordrer arrangører og lokalsamfund.

Men mens arrangørerne ofte er dem drager fordel af festivalerne og events i form af overskud og omtale, så kan lokalsamfund også sagtens drage fordel af dem. Det viser flere og flere danske festivaller da også i stor stil.

Involvering og engagering af lokalsamfundet er for de fleste festivaller og større events nøglen til større succes, da det både gavner afvikling, loyalitet og deltagertilfredshed. Samtidig styrker det båndet mellem lokalsamfundet og eventen og gør det nemmere at vende tilbage næste år. På mange måder handler det om at skabe en ejerfølelse blandt lokale overfor eventen, og det kan gøres på mange måder.

 

Fra hovedpine til medejerskab

For mange lokale kan store festivaller og events måske udgøre en hvis hovedpine og være grunden til trafikpropper, affald og larm. Det handler derfor om at opveje alle de uundgåelige negative konsekvenser med gode muligheder for lokale.

På årets Heartland Festival fokuserede man f.eks. på at sørge for at så mange råvarer som muligt var sourced fra lokalsamfundet og lokale restaurationer og at lokale fødevarevirksomheder var stærkt repræsenterede på f&b siden. Det kan også gøres ved at uddele gratis invitationer til lokale, eller give lokale mulighed for at opleve festivalen før den åbnes for andre gæster.

Planlæggere kan også gå skridtet videre og faktisk give lokalsamfundet ejerskab over eventen, det kan enten være i form af jobs, investeringer eller del af overskuddet fra eventen på den ene eller anden måde. 

Selv mindre events som virksomhedsophold eller konferencer kan finde måder at give tilbage til det lokalsamfund hvori det eksistererer, noget som ofte kan overraske mange arrangører og virksomheder der måske ikke har dette aspekt i tankerne. 

 

Læs også: 

Heartland Festival viser nyt niveau indenfor eventgastronomi

Festivaller viser hvad det fysiske møde gør bedst

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder