Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvordan en god keynote kan forbedre deltageroplevelsen

9 oktober, 2019 | #mødedesign #trends

En god keynote bygger på mere end en kendt taler eller indholdet i selve talen, det handler om, på den ene eller anden facon, at forstærke deltageroplevelsen hos tilskuerne

Når mange store events og konferencer skal finde en keynotetaler, kigger kunder og arrangører ofte til profilerede talere til at booste både reklameværdien for eventen, samt til at give de økonomiske prospekter et nøk opad. Men hvis taleren ikke er korrekt tilpasset eventens budskab, kan vedkommende faktisk gøre mere skade end gavn.

Istedet  kan det være gavnligt, at sørge for at eventens keynote er fokuseret på, at både talens og eventens budskab er det samme og derefter at fokusere på at maksimere talens indvirkning på deltagernes overordnede eventoplevelse. Det kan gøres på flere måder.

‘Audience mapping’ er en af de metoder hvorved keynote talere og planlæggere sammen, igennem en blanding af visuelle, auditive, bevidste og ubevidste tegn kan manipulere i hvilken retning keynoten trækker deltagernes oplevelse. En sådan forudplanlagt og kompleks tilgang til keynote, kan være med til at hjælpe planlæggere og talere at skabe et blueprint for deltagerens oplevelse både under talen og til resten af eventen.

 

Læs også

Three things meeting planners do that drive speakers crazy

Three things meeting planners do that drive speakers crazy

Det handler om at styre deltagernes opmærksomhed

På mange måder handler det om at maksimere keynotens indhold, og kontrollere hvor deltagerne ser hen, og hvornår de gør det – en god keynote oplevelse kan nemlig vise sig at højne hele eventoplevelsen gevaldigt.

Det kan eksempelvis være brugtbart, at udvikle specifikke tegn til AV-personalet for at styre deltagernes oplevelse, eksempelvis kan det være igennem logoer på slides, der indikerer, at fokus skal skiftes fra slides til taleren. Det kan også gøres igennem et specifikt kodeord der signalerer at lyset skal tændes eller at Q&A mikrofonerne skal tændes. Det kan strømline hele udtrykket og give en bedre oplevelse.

 

Læs også

Hvad betyder store navne på talerprogrammet for konferencer?

Det visuelle er mere end bare passive hjælpemidler

Visuelle midler som f.eks. powerpoints eller videoer er mere end bare krykker som taleren kan støtte sig til. Istedet skal de bruges til at informere deltagerne om deres rolle. Det kan også handle om at bruge de visuelle midler til at aktivere deltagerne på en eller anden vis, og tro det eller ej, det kan også gøres ved at inkludere blanke slides. Undersøgelser viser f.eks., at når deltagerne ser blanke slides, fungerer det som en slags underbevidst tegn og mange tilskuere genfinder ofte deres koncentration og fokuserer på taleren samt hvad der bliver sagt.

Når man arbejder med en taler, kan det hjælpe at definere det overordnede budskab for eventen og lade den gå igen i talen. Således kan man nemmere kontrollere hvad deltagerne fokusere på og hvornår de gør det.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder