Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvordan ‘design thinking’ er blevet et buzzword i møde- og eventindustrien

Af Alexander Melchior | 7 september, 2018 | 6 min | #mødedesign

I jagten på at holde deltagere engagerede midt i den moderne digitale kakafoni, søger planlæggere mere komplekse eventværktøjer. ‘Design thinking’ er blevet et buzzword, man efterhånden ikke kan undgå.

Verdens mest succesfulde og engagerende events er ikke bare nogle der opstår ved tilfælde. I takt med at vores verden er blevet mere kompleks og fyldt med en kakafoni af digital larm og distrahering, søger planlæggere måder hvorpå de succesfuldt kan engagere og fastholde mødedeltagere og delegerede helt ned på et personligt niveau. Det handler om at fange deres opmærksomhed og skabe oplevelser og ægte engagement mere end nogensinde.

På samme tid integrerer planlæggere i højere og højere grad nye teknologier og digitale platforme i deres events, og det tilføjer nye muligheder for at forbinde deltagere, udstillere og sponsorer. Midt i denne stigende kompleksitet, begynder et stigende antal innovative planlæggere at inkorporere design thinking som en fast del af deres eventplanlægning. Men hvad dækker begrebet over?

De stigende krav til eventplanlæggere fra diverse interessenter såvel som deltagere, samt de stigende grader af digitale touch points, tilføjer mere kompleksitet men også muligheder for eventprofesionelle.

Derfor kræver moderne eventdesign en mere sofistikeret tilgang end hidtil. Eventdesign, handler selvfølgelig om meget mere end bare ”design”. Det handler om at skabe og udvikle hele strukturer af oplevelser der alle arbejder sammen for en fælles mission, og her kommer ‘design thinking’ som metode ind billedet.

De fire grundsten for 'desing thinking' metoden - i processen går man hele tiden tilbage og genbesøge tidligere trin og afprøver gamle ideer.

Konceptet er ikke nyt. Design thinking blev som ’værktøj’, først introduceret af den innovative designskole og konsulentvirksomhed IDEO i de tidligere 1990’ere. IDEO hjalp store virksomheder med at optimere deres kundeoplevelser, og her benyttede de sig af et komplekst løsningsorienteret metode som de kaldte ‘design thinking’, og som var inspireret af hvordan designere arbejder.

Design thinking har den unikke værdi, at den som metode kan bringe struktur og retning til komplekse designprocesser, og netop pga. disse kvaliteter opnår metoden nu langsomt men sikkert popularitet blandt eventplanlæggere. Igennem ‘design thinking’ dekonstrueres eventdesignprocessen således, at man bedre kan tilpasse forretningsmål, teknologiske platforme og krav fra deltagere, og lade disse spille sammen til at opnå et godt slutresultat.

 

Innovativt eventdesign

Drivkræften bag event design thinking er at skabe en form for communities af engagerede deltagere. I sin kerne handler design thinking ikke om design, men om hvordan designere tænker. Igennem metoden fokuserer planlæggeren altid på den deltagerens slutoplevelse, for derefter at arbejde sig tilbage igennem test, prototyper, idéfase og definition af løsning.

 

Design thinking is a human-centered approach to innovation that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success.
Tim Brown, CEO for IDEO

At designe succesfulde events er en kompleks opgave på dagens marked, men igennem ‘design thinking’ kan planlæggere arbejde med en flydende men dog struktureret kreativ proces hvor ideer hele tiden afprøves, kasseres og prøves igen, og det kan hjælpe dem til at prioritere brugerbehov, interaktivitet og engagement – alle vigtige faktorer i moderne innovativ eventdesign. Og hvis det bruges rigtigt, kan ‘design thinking’ hjælpe planlæggere til at skabe endnu mere brugerorienterede events.

Design thinking processen hurtigt forklaret

Empathize: opnå forståelse for de mål du forsøge at opnå med dit event, og de problemer der eventuelt skal løses. Det skal gøres igennem bruger undersøgeselse og observation.

Define: Syntetiser den information du nu har fået, og forsøg at definer dit events kernebehov og eventuelle udfordringer der kræver nye løsninger.

Ideate: Dette er ”tænk uden for boksen” fasen, der hviler på den indsigt du har samlet igennem de første trin. Nu handler det om idegenereing i et miljø præget af samarbejde og interdiciplinære teams, der skal finde alternative måder at opdage problemer og udvikle løsninger.

Prototype: her skal der laves nedskalerede versioner af nye ideer der hurtigt og net kan handles på (f.eks. skabe flere små præliminære events der lader sig afprøve forskellige ideer og løsninger, inden du skal holde et stort event)

Test: Få feedback på dine prototyper (præliminære events) for at opnår en mere nuanceret forståelse af slutdeltagerens reaktioner. Feedbacken skal ligge som grund for den endeløsning der designes.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder