Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvor langt er vi egentlig kommet med grønne møder?

Af Alexander Melchior | 29 oktober, 2018 | 6 min | #bæredygtighed

Mødeprofesionelle anerkender, at bæredygtighed betaler sig i takt med, at forbrugerne i højere grad identificerer sig med grønne brands. Men hvor langt er vi egentlig kommet med grønne møder?

Grønne og bæredygtige møder er noget der efterhånden fylder meget i møde- og eventindustrien både herhjemme og internationalt. Trenden afspejler de stigende bæredygtighedskrav fra forbrugere, stakeholders og investorer samt en udbredning af forståelsen af, at bæredygtige og grønne tiltag og csr-projekter faktisk kan spare virksomheder penge og ressourcer og styrke bundlinjen.

Alligevel kan det af og til være svært at se lyspunkter i en branche der stadig er afhængig af høje antal flyrejser, hotelophold og bespisning af mange mennesker af gangen. Der findes også stadig professionelle der ser fejlagtigt anser bæredygtig udvikling og grønne tiltag som værende dyre og krævende, ligesom nogle brands fokuserer på ét eller to tiltag og tænker at det er nok.

Møde og eventindustrien er enorm, både nationalt og internationalt. I USA er industrien over 900 milliarder dollars værd, og herhjemme bliver der sidste år omsat for 26 mia. Kroner i møder og events, er stigning på 25% fra sidste måling. Samlet set gør det møde- og eventindustrien til en indflydelsesrig spiller på den internationale forretningsscene.

Selvom industriens indflydelse på markedet er stort, er dens indflydelse på miljøet endnu større. F.eks. anskyder det amerikanske miljøbeskyttelses agentur (EPA) på trods af over to årtiers bæredygtig udvikling, at møde- og eventindustrien stadig er den anden mest miljøsvinende industri, kun overgået af bygge- og konstruktionsindustrien. For selvom der er mange nye bæredygtige tiltag i møde- og eventindustrien, er den altså forsat en stor miljøsynder.

 

Hvad betyder grønne møder nu?

Ifølge FNs Miljøprograms (UNEP) ’Green Meeting Guide’ er det grønt eller bæredygtigt møde, et møde der er designet, organiseret eller implementeret på måder der minimerer negative miljømæssige indvirkninger og samtidig skaber en positiv indvirkning på værtsfælleskabet og samfundet.

Nogle af de tiltag flere og flere aktører, brands og virksomheder tager inkluderer feks. At minimere konferencers og møders co2-udledning, ved f.eks. at booke faciliteter og hoteller der lever op til godkendte miljø-standarder, og som har en stærk bæredygtig profil. Det kan også være, at forsøge at arrangere anden transport end flyrejser til delegerende og gæster.

Derud over er en af de store problemer, som møder og events har kæmpet med et enormt omfang af spild både at fødevarer, ressourcer og vand. Her kan det være lidt sværere for mange virksomheder virkelig at skabe ændringer. For hvordan lever man op til stigende krav fra forbrugere og klienter, mens man samtidig skal sørge for ikke at skabe spild? Ja det er den udfordring, som møde og eventindustrien lige nu kæmper med at balancere.

 

Hvor langt er vi så kommet?

Selvom alle disse bæredygtige tiltag og strategier efterhånden har taget godt hold i industrien, er der stadig store problematikker. Mange mindre brands mangler viden og data på hvordan det kan betale sig og det betyder at mange stadig har den opfattelse at bæredygtighed er omkostningsfyldt.

Det kan selvfølgelig være omkostningsfyldt og ressourcekrævende f.eks. at ændre sin forsyningskæde til at være grøn, eller at samle data om spild og forbrug, men det er på den korte bane. På den lange bane er det tiltag der kan gavne virksomheden gevaldigt på bundlinjen. Samtidig er det vigtigt at virksomheder og planlæggere skaber opmærksomhed om bæredygtigheds-issues blandt både deltagere, ansatte, leverandører, kunder og lokalsamfundet.

 

Til dette års bæredygtighedskonference for hospitalityindustrien, Responsible Hospitality Day var emnet blandt andet bæredygtige samarbejder

 

Vidensdeling og samarbejde kan være nøglen til ændring

Det står efterhånden klart, at industrien i øjeblik undergår enorme udviklinger og vil opleve omfattende, og netop det kræver et forøget fokus på bæredygtigt samarbejde brands imellem. Der har nemlig de seneste år lydt hård kritik fra flere internationale fagpersoner, vedrørende manglende samarbejde og vidensdeling om bæredygtighed i hospitalityindustrien.

Udviklingen af grønne møder er i gang, men det går ikke så hurtigt som man kunne tænke sig. Der er stadig benspænd og en af dem er manglen på vidensdeling og samarbejde. Det kan nemlig stadig være svært for mindre brands og virksomheder, at have den nødvendige kapacitet til at forske i og udvikle bæredygtige løsninger, samt indsamle den nødvendige viden til at prioritere bæredygtighed.

Derfor er det vigtigt at man på tværs af industrien prioriterer vidensdeling samt bæredygtige samarbejder på tværs af virksomheder og brands.

Bæredygtighed i fremtidens hospitality kræver en samlet indsats

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder