Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvilken rolle kommer chatbots til at spille i eventindustrien?

Af Alexander Melchior | 24 september, 2018 | 5 min | #Tech

Større events benytter sig i stigende grad af chatbots til kommunikationen mellem dem og besøgende – men hvordan chatbots og kunstig intelligens for alvor vil indfinde sig i industrien, vil tiden vise.

Chatbots er en enorm trend lige nu, og ikke kun i eventindustrien. Store internationale virksomheder springer på muligheden for at møde deres kunder eller besøgende, der hvor de allerede bruger deres tid, nemlig i messaging-apps som Facebook Messenger, WhatsApp, Kik og Viber.

Netop derfor dukker såkaldte chatbots op i alskens brancher og industrier, lige fra e-commerce og modeindustrien til mere konservative sektorer som bankbranchen og forsikringsselskaber. F.eks. fyrede Nordea sidste år 4000 ansatte og 2000 konsulenter og erstattede dem med chatbotten Nora, der nu skulle yde bankrådgivning til mange af bankens kunder.

En chatbot er kort beskrevet, et computer program eller kunstig intelligens der kan føre en samtale enten via lyd eller tekst. Samtales bliver mulig igennem identifikationen af såkaldte fokusord. Igennem dem formår botten at identificere og svare på eksempelvis kundehenvendelser eller spørgsmål på en sådan måde, at den efterligner menneskelig samtale.

 

Læs også:

DR: Nordea fyrer tusindvis – robotten Nora bliver din nye bankrådgiver 

 

Selvom udviklingen af samtalebaserede brugerinterfaces samt kunstig intelligens i eventindustrien ikke er ligeså fremadstormende og betydningsfuld som i andre industrier endnu, har disse to teknologier uden tvivl potentialet til at redefinere besøgsoplevelser, samt bane vejen for smartere eventmanagement, dataindsamling og afrapportering for planlæggere og arrangører.

Mens den generelle download samt brug af apps er faldende, er brugen af messaging apps stadig støt stigende. Netop derfor er meget af brand-forbruger kommunikationen på tværs af industrier altså flyttet til at være chatbaseret.

Flere og flere virksomheder bygger deres egne chatbots ved hjælp af kunstig intelligens (AI), da disse gør det muligt at personalisere samtaler og eliminere ventetiden ved traditionel kundeservice. Implementeringen af disse brand-bots på allerede etablerede messaging-apps giver chatbots en sikker plads i fremtidens kundekommunikation.

De chatbots man støder på på nuværende tidspunkt er ganske vist relativt simple, men mens programmører begynder at benytte sig af avancerede maskinindlæringsteknologier, vil chatbots blive mere og mere intelligente og vil kunne interagere med brugere i mere kontekstuelle relevante måder. Noget som kan vise sig at blive ekstremt værdifuldt for eventindustrien.

Sådan kan en samtale med en event-chatbot f.eks. se ud. Foto: Courtesy of Sciens.io

Hvad betyder udviklingen for eventindustrien?

Det er efterhånden slået fast at chatbot-teknologien har enormt potentiale i eventindustrien. Eventdeltagere har højere og højere forventninger til deres eventoplevelser, og vigtigst af alt forlanger de, at teknologien tilføjer ægte værdi fremfor blot at tilføje øget kompleksitet.

 

Læs også:

Kan for meget teknologi ødelægge møder og events?

Chatbots er på mange måde den perfekte udvikling for konference og eventmiljøet. De er nemme for deltagere at bruge, da de ikke kræver, at man downloader en ny app. Samtidig tilbyder de adgang til netop de informationer man ville kunne forvente fra en app. På den anden side, kan planlæggere og arrangører give en form for personaliseret og skræddersyet kommunikation, på en skala ikke set før, og som sparer dem både tid og penge.

I takt med at arrangører, eventvirksomheder og planlæggere begynder at innovere på dette område og benytte sig af det fulde potentiale af den allerede tilgængelige AI-teknologi, vil vi uden tvivl se ændringer i eventindustrien.

Sådan spår de fleste fagpersoner inden for eventteknologi. Brands og virksomheder kan nemlig igennem AI gøre eventoplevelsen hyperpersonaliseret for den enkelte deltager – noget som er utrolig eftertragtet.

Samtidig vil samme teknologi gøre det muligt for planlæggere og arrangører at indsamle indsigt og data om deres deltageres oplevelser, og det kan i sidste ende hjælpe dem med at optimere deres fremtidige events, marketingsindsats og ROI.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder