Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvilke tendenser vil forme fremtidens messer?

Af Alexander Melchior | 26 september, 2018 | 4 min | #trends

Messer udgør stadig en essentiel del af marketing, men mange kæmper for overlevelse under tidens digitale dominans. Hvad kommer til at forme fremtidens succesfulde messe?

Mange publikumsmesser har kæmpet en brav kamp mod de større digitale markeder. Onlinemarketing – og handel kombineret med forbrugerens evne til hurtigt at få overblik både over udvalg og anmeldelser, har udfordret levevilkår for de traditionelle messer. Men hvordan formår nogle messer at være attraktive selv i en digitale verden og hvilke trends vil forme fremtidens effektive og populære messer?

Der er en fundamental grund til, at publikumsmesser kan være en effektiv marketingsstrategi. De er en unik måde at engagere et publikum, og fremadstormende teknologier betyder at messelandskabet ændrer sig år for år.

 

Design med kunden i centrum

En af de messer der har formået både at fastholde gæster år for år og tiltrække nye er den årlige bogmesse Bogforum der løber af stablen d. 26-29 oktober i Bella Center i København. Meetly snakkede tidligere på året med chef for Bogforum Andreas Nordkild Poulsen om fremtiden for publikumsmesser og hvorfor Bogforum har klaret sig så godt. Her fortalte han blandt andet at et stort fokus på oplevelsen hos gæsterne, samt messedesign der stemmer overens med dette, var i fokus for messen.

”Skal messegæster lokkes ud, skal messen tilbyde noget, gæsterne ikke kan få andre steder og det er blevet vanskeligere med nettets dominans. Du kan i dag finde alle de oplysninger og informationer på nettet, du tidligere skulle på messe for at få. Skal du købe en bil, behøver du ikke drage fra autoforhandler til autoforhandler, du kan finde det hele hjemmefra. Hermed mister også messerne betydning som det sted, hvor du har nem adgang til flere producenter og produkter. Man bliver altså nød til at opfinde noget nyt indhold, som de potentielle gæster gider at rejse efter, og det kan være en udfordring” fortalte han til meetly.

Både design af messen som større hele, samt design af enkelte båse bevæger sig i højere grad mod et mere ”human-centric” oplevelse. I stedet for at tænke i kvadratmeter og antal skærme og demostationer, tænker flere og flere arrangører i besøgeroplevelser, interaktivitet, engagerende aktiviteter, og de vælger at designe deres messe eller bod ifht. til det.

Bogforum i Bella Center i København er en af de messer der har formået både at tiltrække nye gæster og fastholde gamle. Dette års Bogforum løber i år af stablen d. 26-28 Oktober.

Teknologi kan ændre messegulvet

I forlængelse af det øgede fokus på besøgeroplevelse, arbejder flere og flere messeprofesionelle med, hvordan de ikke er begrænsede til at engagere de besøgende kun igennem syn og lyd. En undersøgelse fra Haward Business review viser blandt andet at ved at forstærke forskellige sanselige oplevelse eksempelvis ved at lade de besøgende interagere med og røre produkter, kan man skabe et forbindelse mellem brand og kunde. Besøgende kan ligeledes engageres igennem f.eks. ‘gamification’, interaktive displays eller prototyper der er mulige at benytte – ligesom at begreber som ’scent marketing’ bliver mere og mere normale i messeindustrien.

En vigtig komponent i formningen af fremtidens succesfulde messer er uden tvivl teknologi. Der er et utal af teknologisk udviklinger der kan komme til at påvirke messelandskabet i fremtiden, Lige nu er et af de største buzzwords i messeindustrien virtual reality (VR) – og det er ikke uforståeligt.

VR-teknologi gør det muligt at fuldt ud engagere alle messedeltagerens sanser ved en presentation, ligesom det gør det muligt for deltageren at opleve situationer og produkter der ikke er bundet af messerummet. Eksempelvis ser man flere og flere eksempler på nødhjælpsorganisationer der gør brug af teknologien for bedre at vise den besøgende de forhold organisationerne arbejder med.

En undersøgelse fra Greenlight Insigts viser desuden, at 53% af messekunder er mere tilbøjelige til at købe fra et brand der bruger VR ifht. til et brand der ikke gør. 2018 var uden tvivl året hvor VR blev mainstream i eventsammenhæng, og i takt med at teknologien udvikler sig ligeså vil dens brug i messesammenhæng. Ud over udviklinger i VR er der selvfølgelig vil teknologier som 3D hologrammer og AI-teknologi også komme til at dominere fremtidens messer.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder