Log ind

Hvad vil forme møde- og eventindustrien i 2019?

Af Alexander Melchior | 14 december, 2018 | 5 min | #mødedesign #Tech #trends

2018 er ved at rinde ud. Derfor tager vi et kig på nogle af de trends der vil forme næste års møder og events, og tilbyder et par overvejelser om, hvor industrien er på vej hen.

Der har aldrig været et så skelsættende tidspunkt for møder og events som lige nu. Så meget står efterhånden klart. Teknologiske udviklinger, nye digitale muligheder og skiftende gæstevaner og præferencer skubber konstant møde- og eventindustrien i nye og spændende retninger.

På verdensplan oplever industrien en enorm vækst i både store og små events og møder, og innovationen i teknologi giver nye muligheder for kreative  løsninger. Samtidig tilbyder en helt ny mængde og type data på deltagere, at planlæggere kan finpudse den værdi og oplevelse der tilbydes i møde- og eventprogrammer. Kigger man på talene står det da også klart at der er en stigende interesse for alle slags møder, men især kreative og utraditionelle møder efterspørges.

Der findes et hav af lister som denne, men her tilbyder vi et par overvejelser om hvilke store tendenser der bør forme industrien næste år, og en enkelt problematik den bliver nødt til at tackle. Der er selvfølgelig et utal af andre tendenser der præger markedet, og dette er blot et lille udvalg. 

Læs også:

Mødeindustrien i stærk fremgang – men hvad nu?

Kreativitet er kongen

En tendens der har præget de fleste undersøgelser om møde- og eventmarkedet de seneste år har været efterspørgselen af kreative og alternative mødelokaler og venues. Det ser ud til at trenden blot vil blive forstærket næste år, og det betyder nye muligheder for mindre, uafhængige og skæve mødelokaler. Digitale mødeformidlingsplatforme som gaest.com, kan samtidig gøre det muligt for utraditionelle venues og utraditionelle lokaler at tiltrække gæster uden om de store udbydere.

Museer, gallerier, restauranter, historiske bygninger eller blot mindre virksomheder med unikke lokaler, kan nu skabe rammer for møder, og formår de at kombinere teknologi og mødeoplevelse på innovative måder, kan de være seriøse konkurrenter til traditionelle mødeudbydere.

Samtidig stiller trenden også øgede krav til de større hospitality- og mødebrands der afholder møder for millioner af kroner hvert år. Vi ser da også flere større hospitality brands fokusere på at være mere trend-følgende investere i skæve event- og mødekapaciteter. Et eksempel er det nye Scandic Kødbyen, der har indrettet et af deres nye mødelokaler som et køkken, hvor deltagerne sammen kan lave mad og holde møde.

Læs også: 

Udendørs møder kan stimulere kreativitet og energi

 

Finder ny teknologi endelig en fast plads i møder og events?

Et af de helt store spørgsmål der måske bliver besvaret i løbet af næste år, er hvilke af de mange nye teknologiske udviklinger vi så småt har set gøre indtog på møde- og eventmarkedet, der vil finde en fast plads?

teknologier som virtual reality og augmented reality er igennem de sidste par år blevet afprøvet og benyttet til flere møder og events, men ikke formået af finde en plads hvor det for alvor kan tilbyde en værdi for deltagere. 

Selvom de større hospitality brands har tøvet med det, synes også online mødebookingmuligheder langsomt at finde sin plads i industrien. Tidligere på året åbnede BC hospitality Group A/S således deres mødeportal Copenhagen Meetings, hvor man kan booke møder til op til 30 deltagere på virksomhedens faciliteter.

Det bliver interessant at se hvilke af disse der for alvor vil præge møde og eventindustrien næste år. Den øgede digitalisering og dertil hørende automatisering kan nemlig frigøre planlæggere og mødeprofesionelle til at fokusere på selve mødeoplevelsen.

 

Læs også:

Bliver virtual reality en fast komponent i fremtidens konference?

 

Industrien skal finde en balance mellem sikkerhed og personalisering

Hele hospitalityindustrien, herunder også markedet for møder og events, er på vej ind i en tid defineret af hyper-personlige skræddersyede oplevelser. At skabe værdifulde oplevelser for den enkelte deltager muliggøres især igennem data indsamlet digitalt ved hjælp af nye teknologier.

Flere undersøgelser viser da også, at gæster gerne vil give personlige oplysninger, hvis det betyder at de kan tilbydes personaliserede tilbud og oplevelser. Mens det giver industrien en mulighed for at øge deres fokus på deltageroplevelser, hvilket uden tvivl er positivt, stiller det samtidig også høje krav til behandlingen af alt den nye data.

vi har tidligere skrevet, at møde- og eventindustrien samt hospitality industrien er særlig udsat når det kommer til digitale sikkerhedsbrud, da den behandler store mængder data og ofte igennem tredjeparters netværker eller apps. Det nylige datasikkerhedsbrud hos Marriott, viser ligeledes at industrien ikke er usårlig, og viser at den i 2019 bør arbejde på at finde en balance mellem sikkerhed og indsamling af data til personalisering.

 

Læs også: 

Hospitality industrien vil balancere personalisering og digital sikkerhed

Digital sikkerhed bør være et større fokus for mødeindustrien

Relaterede nyheder