Log ind

Hvad kan blockchain gøre for hotelbooking?

Af Alexander Melchior | 20 maj, 2019 | 5 min | #Tech

Blockchainteknologi er af flere eksperter blevet udnævnt til “det nye internet for hospitalityindustri”, alligevel er vi langt fra en industristandard.

I sidste uge kom nyheden om, at Winding Tree, et schweizisk blockchainplatform, havde udført den første hotelbooking nogensinde på en offentlig blockchain. Virksomheden, der er fra 2017, har specialiseret sig i at skabe en decentraliseret open-source rejsedistributionsplatform, der skal gøre rejser og hospitality billigere og mere gennemskuelige for gæster, og som samtidig skal gøre det mere profitabelt for leverandørererne i et forsøg på at eliminere mellemmænd.

I sidste uge kom første skridt i den retning så, da virksomheden med succes testede dens platform hos Hobo Hotel i Stockholm, et medlem af Nordic Choice Hotels Group, og altså udførte den første hotelbooking nogensinde igennem en offentlig blockchain. Men hvad betyder det egentlig? og hvordan er det helt præcist blockchainteknologi kan gavne gæster og hospitalityindustri?

 

Blockchain kan åbne markedet

“Vi giver ikke bare gæsterne muligheden for at betale med bitcoin og siger at det distribution igennem blockchain.” udtalte Pedro Anderson, medgrundlægger af Winding Tree. Blockchain er nemlig meget mere end kryptovaluta. “Vi skaber en platform der tillader rejse- og hospitalityindustrien, at skabe reelle forandringer i en industri der traditionelt har været meget lukket om sig selv og som bygger på nogle systemer der er etableret for næsten 30 år siden” siger Anderson.

Blockchainplatformen er nemlig open-source og åbent distribueret, og det skaber uendelige muligeder for reel brug blandt andet levere omkostninger, meget bedre sikkerhed, forbundethed, åbenhed og måske vigtigst af alt lige nu eliminerer af mellemmænd og OTAs.

Alligevel er i langt fra en industristandard for blockchain, så når vi snakker om blockchains værdi, kan snakker vi reelt om potentiale. Intet er sikkert i denne nye teknologiskeverden, og det er tiden der må vise, om blockchain for alvor finder fodfæste i hospitality. 

For bedre at forstå hvad præcist blockchain kan gøre for industrien, kan du her læse vores tidligere analyse af blockchainteknologi og hospitalityindustrien: 

 

En OTA dræber?

Især for rejseindustrien og hoteller kan blockchain teknologien måske være med til at løse et af de største problemer mødt af virksomheder. Blockchainteknologien kan nemlig være med til at skabe et alternativ til såkaldte online travel agencies såkaldte OTAs, som booking.com eller Expedia.

Det er nemlig muligt, ved hjælp af blockchain, at skabe en uforanderlig, decentraliseret og transparent optegnelse over hoteltilgængelighed og prissatser. Det ville potentielt være en stærk konkurrent til OTAs fordi det ville eliminere alle kommissioner og henlede forretningen til hotellerne selv, samtidig med at være transparent for brugerne.

Sådan er teorien i hvert fald, for sandheden er at ingen rigtig ved hvordan man skulle skabe sådan en database, og der er stadig et stykke før man vil se forsøg.

Udover at potentielt kunne eliminere hospitality- og rejseindustriens kamp mod OTAs, er der også et potentiale inden for loyalitet. Deling af data på et blockchain-system, kan potentielt give hoteller og hospitality brands et meget indgående indblik i deres gæsters præferencer og vaner. Dertil kommer at denne data er sikret igennem blockchain-teknologien. Det vil tillade en helt ny grad af personalisering af tilbud, rater og oplevelser kombineret med øget datasikkerhed.

 

Blockchains i møde- og eventindustrien

Blockchain-teknologien er stort set endnu uprøvet i møde- og eventindustrien, men også her snakker fagpersoner om større muligheder for disruption af den nuværende praksis.

Quartermaine mener nemlig også, at måden man indgår kontrakter og håndterer betaling i møde og eventindustrien kan revolutioneres ved hjælp af blockchain. Han mener blandt andet, at teknologien kan muliggøre en slags ’smarte kontrakter’.

Her menes forfalskningsikre digitale kontraker mellem planlægger, venue eller kunde, der f.eks. kun vil frigøre betaling hvis alle førbestemte parametre er blevet mødt. ”Hvad dette betyder for rejseindustrien er, at man i mange tilfælde vil kunne fjerne mellemanden”, fortæller Quartermaine.

Samtidig ville denne måde at håndtere betaling, kontrakter og aftaler helt eliminere behovet for fakturering, og samtidig eliminere det problem mange virksomheder har med for sent betalende debitors. Desuden vil alt kontraktuelt og betalingsmæssigt være sikret mod hacking eller manipulation.

Teknologien kan potentielt gøre arbejdet nemmere for planlæggere, der kan have mere tid til faktisk at arbejde med eventen eller mødets indhold, form og værdi.

Læs hele artiklen om blockchain og hospitalityindustrien her

Relaterede nyheder