Log ind

Hvad gør facebook ved eventindustrien?

Af Alexander Melchior | 27 maj, 2019 | 2 min | #Tech

 

Facebook er for alvor kommet til at ændre måden gæster interagerer med events og teknologigiganten har netop annonceret et samarbejde, som gør det muligt at købe billetter direkte på platformen.

Hver måned interagerer op mod 35 millioner mennesker med et form for offentligt Facebookevent. Siden det sociale netværk gik online i 2006 har det på mange måder ændret hvordan vi er sammen på mennesker. En af de dem, er måden vi deltager og interagerer med events og mødes omkring dem. Marketing på sociale medier er blevet fast inventar i de fleste eventplanlægninger og eventvirksomheder de seneste år på trods af, at det kan være utrolig svært at måle en direkte return on investment.

Alle kan lave et Facebook event og invitere de mennesker vedkommende ønsker, men for brands er marketingsstrategien i Facebookevents uvurderlig – det handler simpelthen om at nå ens målgruppe der hvor de befinder sig. Facebookevents kan altså være hjørnestenen i et direkte forhold mellem brand og forbruger, og være med til at skabe udsolgte og succesfulde events og øget brandgenkendelse og loyalitet.

Selvom Facebook stadig leder efter den bedste måde at markedsføre events på brugernes nyhedsfeed, er værdien af facebook events altså enorm. Mindre brands har, for relativt små priser, mulighed for at ramme en enorm målgruppe, alt sammen muliggjort af den enorme mængde data faceebooks brugere “betaler” platformen med.

 

Facebook vil selv sælge billetter, og det kan ændre branchen

Det ser nu ud som om Facebook nu bevæger sig ind på endnu en del af eventindustrien. Platformen har er nemlig gået sammen med verdens største billetsalgsplatform Eventbrite, for at lancere billetsalg direkte på Faceebook.

Tiltaget betyder at alle værter med en facebookside får muligheden for at lade deltageren købe billetter uden nogensinde at forlade hjemmesiden, og selv vælge om det er arrangøreren eller gæsterne der skal betale gebyret.

Indtil videre er tiltaget kun udrullet i USA, men når tiltaget også lanceres herhjemme vil det give en ny måde for events og arrangører at engagere deres deltagere, og samtidig skabe øget konkurrence blandt billetforhandlere.

Eventbrite har udtalt om samarbejdet: “Eventbrite og Facebook deler en passion om at bringe mennekser sammen. Mens tidligere generationer opbyggede deres identiteter omkring materiale goder, er de nye generationer mere fokuseret på oplevelser”

Tiltaget er henvendt især mindre virksomheder og entreprenører, der har events som deres kerne-marketingsgreb. På mange måder er tiltaget fra Facebook og Eventbrite en win-win for virksomheder og eventdeltagere, og selvfølgelig også for Facebook, der får lov til at beholde en kritisk del af forbrugerrejsen. Instagram har tidligere indgået samme samarbejde med Eventbrite, og det betyder altså at billetforhandleren sidder på en enorm del af markedet, så hvordan andre forhandlere vil reagere bliver ligeledes interessant. 

Facebook for Business har ændret marketingsbegrebet helt generelt, og givet især mindre virksomheder nye muligheder, samtidig med at gøre landskabet langt mere kompleks. Det kan forekomme noget paradoksalt at en digital platform har været med til at ændre hvordan mennesker mødes fysisk, men det bliver interessant at se hvordan Facebook i fremtiden vil begå sig i eventindustrien. Platformen har allerede ændret måden deltagere interagerer og engagerer sig i events, og det ser ikke ud til, at det ændrer sig lige foreløbigt.

 

Læs også: 

Sociale medier og eventbilletter

Relaterede nyheder