Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hvad betyder store navne på talerprogrammet for konferencer?

Af Alexander Melchior | 14 juni, 2019 | 5 min | #trends

At booke en højprofileret kendt som taler til konferencer kan garantere et buzz og flere solgte billetter, men det kan også forstyrre den overordnede meddelelse som konferencen forsøger at sende.

Konferencer og messer benytter sig ofte af den specielle værdi, som store talernavne kan bibringe eventen, i et forsøg på at drive omtale, buzz og deltagerengagement i vejret. Samtidig kan en tidligere præsident, tidligere minister, kongelig, erhvervsleder eller anden kendis give en masse omtale omkring et event, og tiltrække fremtidige gæster og generere større revenue.

At hyre en profileret taler kan potentielt booster reklameværdien for en konference og potentielt give den økonomiske prospekt en nøk opad. Men der er også professionelle der mener, at både den enorme omkostning sådanne talere udgør, og måske vigtigere endnu udfordringen i at få taleren til at passe til konferencens eller messen formål og profil, potentielt kan gøre mere skade end gavn.

Nøgleovervejelsen bør altså være således: At have et stort navn som taler, er ikke altid det samme som at have en engageret og inspirerende taler der passer til konferencens profil. At have en kendt kan helt sikkert tiltrække deltagere, men hvis vedkommende ikke er en god taler eller passer på eventprofilen og budskabet, kan det skabe både forvirring og eventuelt dårligt brandengagement hos deltagere og delegerede.

 

Kendisfaktor er ikke nok, det handler om budskab

Rådet fra flere eventprofesionelle og konferencevirksomheder lyder således på, at hvis man planlægger at bruge en profileret eller kendt taler til sin konference eller messe, bør man huske på at sikre, at de kan fange deltagernes opmærksomhed med netop den besked som konferencen ønsker at udsende, det brandbillede den ønsker at kommunikere, og det mål konferencen ønsker at opnå.

Hvad udgør en god taler? Der er mange faktorer gældende, og det kommer helt an på hvad konferencen ønsker at opnå ved brug af taleren. Taleren kan bruges til at kommunikere et marketingsbudskab eller et objektiv for virksomheden. Det kan ligeledes handle om motivering eller om engagering. Valget af taler kan også have fokus på den pågældende talers historie, der måske stemmer overens med virksomhedens nuværende situation. Vigtigst af alt, skal talereren fungere som konferencen talerør. 

Der er mange muligheder. Vigtigst af alt er, at fokus ikke ligger på talerens profil eller kendisstatus, men mere på hvad den pågældende taler kan tilføre af værdi og hvordan vedkommende bedst kan kommunikere lige præcis det budskab som konferencen ønsker at kommunikere. Taleren er der altså ikke for at være sin egen advokat, men som eventadvokat, der skal på bedst muligt facon frame konferencen overfor deltagerne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder